Rabobank Maastricht: 'Voor actiever bankieren moet je voorwaarden scheppen' Rabo band Het vestigingennet van de Rabobank Maastricht is in de jaren zeventig opgebouwd vanuit de gedachte dat de bank dicht bij de mensen moet staan. Sindsdien is er in het bankieren veel veran derd, vooral door de automatisering. Dat resulteerde in een afnemend bezoek aan de bank. Mensen werden ook mondiger en stelden andere eisen. Dat vraagt een nieuwe manier van bankie ren. Daarvoor moet er bij de bank een heleboel veranderen. Hoe pakte Maastricht dat aan? Nummer 2/27 januari 1992 m m u e hebben in onze beleidsnota 89/92 geschreven, dat we het ff W aantal kantoren kritisch wilden gaan bekijken', steekt onderdirecteur Be drijfsvoering Cor Jongen van wal. 'We had den tien kantoren, wilden dat aantal vermin deren en de resterende kantoren uitbouwen. Dan moet je goed kijken wat de alternatie ven voor de klanten zijn. Is er dan geen bank meer in de buurt of komt er een nieuw kan toortwee straten verderop met dezelfde me dewerkers?' Huub Nijhuis, onderdirecteur Commerciële Zaken: 'Uiteindelijk hielden we zes kantoren over. Nu is ons kantorennet bij na zodanig, dat we voor bedrijven en particu lieren de toekomst aankunnen. Een nieuwe vestiging op het Ceramique-terrein moet ons vestigingennet completeren.' Opleiden Nijhuis: 'Met alleen verande ringen in je kantorennet kom je er niet. De mensen moeten er ook klaar voor zijn. De ja ren negentig vragen een ander soort mede werker dan de jaren tachtig. Vorigjaar zijn we dan ook zeer actief geweest met opleidin gen. ledereen, van hoog tot laag, heeft in het voorjaar een commerciële training gevolgd. Dat betekende een forse aanslag op de ca paciteit. Daarin hebben we ook duidelijk ge maakt dat de nieuwe strategie iets is dat wij zelf willen, maar dat ook de markt dat van ons eist. Dat betekent een andere manier van werken met nieuwe uitdagingen voor ie dereen.' Sturing 'De aanwezige kennis en kun de kunnen op een andere manier worden ge bruikt', stelt Jongen: 'Bij Bedrijfsvoering wordt de cijfermatige registratie bijgehouden van wat er allemaal op de bank gebeurt. Tot nu toe werd daar niet actief over geadvi seerd naar het commerciële bedrijf, terwijl je die gegevens kunt gebruiken als sturings middel. Uitcijfers kun je bijvoorbeeld conclu deren, dat het beter is de komende tijd voor al variabele leningen uit te geven, in plaats van tien jaar vast. Als het een cliënt niet uit maakt, probeer dan een produkt te verko pen, dat voor de balans zo gunstig mogelijk is. Mensen die cijfermatig goed zijn onder legd, kunnen ontwikkelingen zien aanko men. Zo kun je kansen en gevaren wellicht eerder onderkennen.' Automatisering Nijhuis: 'Datzelfde geldt voor andere zaken. Automatisering bijvoor beeld. Je wordt overladen met nieuwe programma's. Vaak wordt een programma halen. We hebben daar streefgetallen voor bepaald. Zo is de vrijblijvendheid eraf. In 1990 hebben we het een keer bescheiden geprobeerd met één produkt, de koopsom polis. In 1989 hadden we er 80 verkocht en we vonden dat dat er toch wel 125 moesten zijn. Elk kantoor deed z'n best en het is ge lukt. De eindverantwoordelijkheid lag bij de afdeling Verzekeringen. Het maakt niet uit of men ze daar direct afsluit of op de kantoren. Als het streefgetal maar wordt gehaald. Na tuurlijk valt het wel op als een kantoor nooit afsluit en de andere altijd wel. Dat is het voordeel van cijfers. Daar leer je veel van. Ook hebben we vorig jaar de actie 'eentje meer' gehad. Probeer per klant één dienst meer af te zetten. Dat kan een reisverzeke ring zijn, maar ook het aanzetten van een klant tot gea-gebruik. Het komt eigenlijk alle maal neer op een actievere opstelling naar de klant toe.' Werkgroepen Jongen: 'De markt vraagt gedropt bij de afdeling waarvoor het is ontwik keld. Als het meezit, wordt de diskette in de gleuf ge stopt. Maar dan is het meestal op. Nu wordt ge werkt aan een betere im plementatie. Het commer ciële bedrijf is afhankelijk van dit soort hulpmidde len. Als de relatiebeheer ders en anderen zich niet druk hoeven maken om de balans en de automatise ring, kunnen zij zich rich ten op de kern van hun werk, het adviseren van re laties en daarmee het ver kopen van produkten en diensten.' Marktinventarisatie 'Belangrijk voor het plannen van activiteiten voor de komen de jaren is het in kaart brengen van het werkgebied', aldus Jongen. 'We hebben dat voor de particulierenmarkt laten doen door de kantoorbeheerders. Die kennen hun werkgebied. Zij weten waar hun klanten wo nen en kunnen dat vertalen naar de hele straat of wijk. Zo breng je vrij nauwkeurig de consumenten in beeld. Een paar maanden later kwam Rabobank Nederland met een geautomatiseerd programma voor dat doel! Ons beeld werd daardoor bevestigd.' Achterstand Nijhuis: 'We merkten, dat we een behoorlijke achterstand hadden in de betere segmenten. Daar gaan we wat aan doen. In het beleidsplan 92/95 hebben we dat vastgelegd. We hebben cliënten die in een hoog consumentensegment thuishoren, maar door hun beperkte dienstenafname bij ons in cliëntgroep 4 zitten. We gaan proberen de dienstverlening naar de betere cliënten uit te breiden, maar we gaan bovendien nieuwe relaties aanboren. Dat geldt ook voor de be- drijvenmarkt. Daar is een start gemaakt met acquisitie. Bedrijven reageren positief als wij ons willen komen voorstellen.' Eentje meer 'We hebben de kantoor houders gevraagd om voor de komende ja ren aan te geven hoe ze denken dat hun cliëntenbestand er uit gaat zien', vertelt Nij huis. 'Dat is vastgelegd in het beleidsplan. Vervolgens hebben we een commercieel ac tiviteitenplan gemaakt, om de gestelde uit breiding van de marktaandelen te kunnen Nijhuis (I) en Jongen: 'Met het nieuwe kantorennet kunnen we de toe komst aan. steeds meer van ons. Dat betekent dat we el kaar nodig hebben. Het gaan naar een actie vere advisering is iets wat we samen moeten doen. Als vervolg op het opleidingstraject zijn vanuit de medewerkers werkgroepen opge zet, om aan de praktische kant van de kwali teitsslag te werken. Die behandelden allerlei aspecten van het bankieren, van de inrich tingvan de bankhal en wel of niet bedrijfskle ding tot telefoonbeantwoording en postbe- handeling. De rapportage is binnen, de bal ligt nu weer bij ons. De inbreng van medewer kers vinden we heel belangijk. Je moet niet alles van bovenaf opleggen.' Relatiebeheer Nijhuis: 'We willen het persoonlijke P/E-relatiebeheergaan aanpak ken. Bekeken wordt nog vanuit welke afde ling dat zal gaan gebeuren. Relatiebeheer Bedrijven doen we al jaren. Tot voor kort ge beurde het gedeeltelijk bij de kantoren. In de praktijk bleek dat actief relatiebeheer van posten door de kantoorhouders er vaak bij inschoot. Zij hebben de handen vol aan het leiden van het kantoor en aan het adviseren en begeleiden van particulieren. We hebben dat relatiebeheer dus gecentraliseerd.' 'We hebben nu een aantal condities ge regeld, het kantorennet geherstructureerd, de markt in kaart gebracht', stelt Jongen. 'Nu gaan we aan het werk om marktaande len omhoog te krijgen door een gestructu reerde marktaanpak. We komen nu, na een hele tijd van zaaien, in de fase van het oog sten. Nu zal moeten blijken of we het voor werk goed hebben gedaan.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5