Rabo band Telefoonkaart cadeau bij Floriadekaartje Infolijn Betaaldiensten (te) vaak gebeld Huisstijlbloempjes Raboband, dat kan eigenlijk niet! Activiteiten journaal Nummer 2/27 januari 1992 Wie bij de Rabobank een toegangskaartje koopt voor de Floriade krijgt een cadeautje. Er zijn 200.000 unieke telefoon kaarten met vier tikken be schikbaar. Op de Floriade worden de ko mende zomer zo'n 2,5 miljoen bezoekers verwacht. De Rabo bank is één van de verkooppun ten. Alleen bij de bank krijgt men bij een kaartje een telefoonkaart cadeau. De banken kunnen tot 1 februari hun bestelling opge ven. Meer informatie staat in Bank en Particulier. De telefoon kaarten kosten f 3,50 per stuk. Na afloop van de Floriade wordt gekeken hoeveel toegangskaar ten de banken hebben verkocht en vindt naar rato een verreke ning plaats. De verkoop van pas- separtouts voor de Floriade via de Rabobanken loopt uitste kend. Begin januari waren er 3.650 verkocht, waarvan 2.500 via de Rabobankorganisatie. Ge adviseerd wordt om na 21 maart geen passepartouts meer te ver kopen. Cliënten die een passe- partout hebben gekocht krijgen een tegoedbon. Daarmee kun nen ze op de Floriade ook een telefoonkaart afhalen. Vorig jaar kwamen er bij de Infolijn Betaaldiensten een kleine 70.000 telefoontjes binnen. Het aantal varieerde van 200 tot 800 per dag. De meeste hadden betrekking op administratieve procedures en produktinformatie. 'In zo'n driekwart van de geval len was het telefoontje eigenlijk overbodig', stellen de mede werkers van de Infolijn van de produktgroep Betaaldiensten. 'Door goed te kijken in circulai res, handleidingen en dergelij ke, had men het antwoord in veel gevallen op de bank zelf kunnen vinden. Het aantal tele foontjes moet dus omlaag. Dat kan op een aantal manieren. Men kan dagelijks het laatste nieuws vinden op MIRA, pagina 516. Verder komt in de loop van dit jaar de vernieuwde do cumentatie Produkten Produkt groep Betaaldiensten beschik baar. Daarin is veel informatie te vinden. Als die documentatie er is, gaan we ook over tot doorbelasting. Een aantal info lijnen van andere afdelingen, zoals die van Bedrijfsfinancie- ringen, wordt al doorbelast. Wij gaan dat, nog dit jaar, ook doen. Natuurlijk zit er ook een andere kant aan de medaille. Wij moeten op tijd de goede in formatie verstrekken. Doen we dat niet, dan kun je de zwarte Piet moeilijk bij de banken neerleggen en hen ervoor laten betalen om de juiste informatie te krijgen.' achter ons liggende acht- Mat.riaa tien jaar het nodige op Spun huisstijlgebied gebeurd dat, als je ernaar kijkt, veel beter had gekund. Eenheid geeft een orga nisatie de nodige kracht. Naar buiten toe, maar ze ker ook intern. Eenheid zorgt voor snelle herken ning, demonstreert des kundigheid, staat voor een goed georganiseerd geheel. Eenheid wekt vertrouwen en vergemakkelijkt het zaken doen. Neem bedrijven als de KLM, de NS, de PTT, ze hebben een strak georganiseerd eigen gezicht dat als een vanzelfspre kendheid geldt. Zou je niet gek opkijken als je ergens in de we reld bij het instappen wordt ge confronteerd met een knalrood KLM-toestel? Dat geloof je toch niet. Dat vertrouwde, eigen blauw zorgde altijd voor dat 'thuis'-gevoel en nu ineens dat rood? Je bent geschokt... Het zal niet gebeuren. De KLM 'be waakt' zijn uitstraling alsof het goud is en dat is het ook! Het is een ijzersterk visitekaartje, dat iedere KLM-er graag afgeeft. En, er wordt regelmatig aan ge schaafd. Letters, vormgeving van vignet, kleurtoepassingen, het wordt allemaal getoetst aan de tijd, aan het gewenste Huisstijl. Of: de stijl van een huis. Hoe het eruit ziet, zowel van binnen als van buiten. Hoe de mensen die er wonen zich gedragen. Hoe ze met hun om geving omgaan. Kortom, het 'gezicht' van ie mand of van een bedrijf of orga nisatie wordt door meer dan één facet bepaald. Heb je een eenmansbedrijfje, dan is het niet moeilijk ervoor te zorgen dat je briefpapier, je facturen, je visitekaartjes keurig op el kaar blijven afgestemd. Dat 'bewaak' je dan zelf. Heel an ders wordt het als je met bij voorbeeld tien of vijftien men sen bezig bent. Piet houdt niet van blauw, Marina is gek op geel. Als de baas even niet op let en er zijn geen voorschrif ten, dan heeft het bedrijfje bin nen de kortste keren allerlei verschillende soorten druk werk. Ook binnen de totale Rabobankorganisatie is in de imago dat de leiding van het be drijf nastreeft. De Rabobank organisatie is ook toe aan een dergelijke 'doorlichting', aan een bijstelling. Dat willen we in Raboband aan de hand van praktijkvoorbeelden tonen. Ze zijn vooral niet bedoeld als ne gatieve kritiek. Ze moeten ie dereen overtuigen van de nood zaak om te streven naar een nieuwe eenheid in presentatie. Door middel van een goed, ge reglementeerd huisstijlprogram ma. Daar wordt hard aan ge werkt. Wie nu iets wil laten ont werpen kan terecht bij de spe cialisten die dagelijks met dat moeilijke bijltje hakken. Tot het moment waarop gebruik kan worden gemaakt van een duide lijk, instructief handboek, waar in alles precies staat beschre ven. Van de neon aan de gevel tot en met de koffiekopjes in de kantine. Tot die tijd plukt Rabo band hier en daar ontspoorde stijlbloempjes uit het weelderi ge boeket voorbeelden dat ons ter beschikking staat. Onmid dellijk steken we de hand in ei gen boezem en laten we zien dat de naam Raboband ver keerd werd vorm gegeven. De stokken van de letters b en d zijn te kort, de schuine hoeken van de R en de a liggen niet op gelijke hoogte en er zijn her en der niet-bedoelde ronde hoek jes. Zodra de nieuwe huisstijl- regels een feit zijn, zullen we Raboband laten face-liften. J. Olthuis Roosendaal Drie musea in West-Brabant en de ster renwacht in Hoeven gaan sa menwerken. Er komt een ge zamenlijke folder en drie of vier keer per jaar een activitei tenkrant. De Rabobank spon sort deze activiteiten in ieder geval voor één jaar. Hoogeveen De burger zaal van het Hoogeveense raadhuis is verrijkt met een vleugel. Het instrument is ge schonken door de plaatselij ke Rabobank. Nunspeet De stichting Philadelphia Voorzieningen kreeg van de Stichting Steun door Rabobanken een bedrag van f 25.000,- voor het be houd van een vakantiehuis in Mechelen. Daar kunnen ge lijktijdig zeven gehandicapten vakantie vieren. Schermerland De Rabo bank Schermerland organi seerde met accountantskan toor CBTB een seminar over bedrijfsopvolging. Ruim vijftig belangstellenden volgden de inleidingen en namen deel aan een interessante forum discussie. Breukelen De Rabo bank Vecht Plassengebied sponsorde rond de feestda gen het Kerstzaalvoetbaltoer- nooi van Vitesse. Leeuwarden De Wester- kerk van Leeuwarden was ge heel gevuld met gasten en medewerkers van de Rabo bank Leeuwarden. Zij luister den naar Emmy Verhey en het Ensemble Camerata Antonio Lucio. Directeur Gerrit Volkers overhandigde een cheque van f 45.000,- voor een lift in de kerk. Leerdam De Rabobank Schoonrewoerd-Leerdam liet in het kader van haar 75-jarig bestaan een kalender voor 1992 ontwerpen. De activitei ten van de leden en de be trokkenheid van de bank bij de gemeenschap staan cen traal in de fotografie. Almelo Bij de opening van het nieuwe hoofdkantoor schonk de Rabobank Almelo de gemeenschap een beeld. Het kunstwerk 'Paarden in galop' wordt geplaatst in het Hagenpark. In het nieuwe hoofdkantoor is ook de ANWB gehuisvest. Eibergen De Rabobank Noord-Oost Achterhoek gaf een tweede elektronisch scorebord aan de sporthal Pickerhal.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 4