Onderzoek naar introductie Standaard pakket voor particulieren Kaoo band Het Standaardpakket betalings verkeer voor particulieren blijft de gemoederen bezighouden. Vragen aan de balie, het ontwik kelen van voorlichtings- en op leidingsmaterialen, het beant woorden van vragen van de pers en ook van familie en kennis sen. Voorlichter mr. Cees Hoog kamer is nadrukkelijk betrok ken bij de communicatie over het Standaardpakket. 'Wij wil den bij Rabobank Nederland we ten welke ervaringen de banken hadden met de reacties van cliënten', meldt hij. 'En of men nog aanvullende activiteiten verwachtte. Daarom hebben we half januari een telefonische en quête onder banken gehouden.' Nummer 2/27 januari 1992 Voor de telefonische peiling werden directeuren van plaatselijke banken en hoofden Particulieren benaderd. Uit de antwoorden bleek onder meer, dat alle banken werden geconfronteerd met vra gen en opmerkingen van cliënten. Tweeder de van de banken kreeg 'redelijk wat' tot 'heel veel' reacties. Er zijn rekeningen opge zegd, maar het opzeggen van de totale bankrelatie komt volgens de enquête niet vaak voor. De banken verwachten wel, dat er de komende tijd relatieverlies zal optre den. Communicatie Hoogkamer is al vanaf een vroeg stadium betrokken bij het Stan daardpakket. Hij adviseert de produktgroep Betaaldiensten bij contacten met organisa ties die over de tarifering zijn geraadpleegd, zoals de Consumentenbond en Konsumen- ten Kontakt. Ook in de contacten met de pers speelt hij een belangrijke rol. Hij is van de laatste ontwikkelingen op de hoogte. Ondersteuning 'Uit het telefonische onderzoek blijkt, dat de baliemedewerkers het over het algemeen redelijk moeilijk vin den te reageren op de opmerkingen van cliënten', zegt Hoogkamer. 'Uit verdere vraagstelling bleek echter, dat men in een redelijk aantal gevallen toch een bevredi gende uitleg heeft kunnen geven. Er waren echter nogal wat wensen voor verdere on dersteuning door Rabobank Nederland. Die wensen zijn inmiddels gehonoreerd. De banken zijn vóór eind januari voorzien van ondersteunende materialen.' Informatie voor banken Op een druk bezochte persconferentie werden de maat regelen wereldkundig gemaakt. Hoogkamer was daarbij aanwezig. Op dat moment was er al informatie bij de plaatselijke banken beschikbaar. Een circulaire, Bank in Beeld en Baliescoop, en even later ook Rabo- band, maakten er uitgebreid melding van. Als vervolg daarop is er nu bij de banken een speciale uitgave van Baliescoop, een vi deoprogramma met voorbeeldsituaties, een rekenmodel en een opleidingsmodule in de basisopleiding Betalen. Eind maart gaat de mailing naar de klanten de deur uit. Dat geeft de banken twee maanden de tijd om zich daarop voor te bereiden. Ook dan kun nen reacties van rekeninghouders worden verwacht. Week 51 Het grootste aantal opzeg gingen van rekeningen heeft plaatsgevon den in de week direct na de persconferen tie, die werd gehouden op vrijdag 13 decem ber. De zaterdag erop stond het nieuws in de krant. Ook de tv- journaals besteedden er uitgebreid aan dacht aan. Hoogka mer: 'In week 51, die liep van 16 tot en met 21 december, was de afname van het aan tal betaalrekeningen per saldo ongeveer 10.000. Een week la ter trad gelukkig on middellijk weer een herstel in. En in de eerste helft van janu ari zagen we een toe name met zo'n vier duizend rekeningen. Dat betekent dat we weer op de gebruike lijke groei zitten Je kunt dus zeggen dat er in de normale stijgende lijn een tijdelijke dip was.' Opzeggingen 'Als je kijkt naar de aan tallen rekeningen dan moetje bedenken dat er méér aan de hand is', meent Hoogkamer. 'Er zijn bijvoorbeeld veel banken bezig met het opschonen van hun bestanden. Denk aan acties voor het opheffen van slapende rekeningen. Verder zijn we als organisatie druk bezig met het omzetten van betaalre keningen naar Studentenrekeningen. Daar bij gaat het echt om tienduizenden rekenin gen, die van betaal- naar Studentenreke ning worden omgezet. Dat geeft op de tota le aantallen een vertekend beeld.' Kanttekeningen 'Enig rekeningen-ver- lies is niet zo zorgwekkend', aldus Hoogka mer, 'cliëntverlies wèl. Dat verschil moeten we goed in het oog houden. Als iemand zijn speciale betaalrekening voor de autokosten of het huishouden opzegt, is dat een nuttige sanering. Zegt iemand niet alleen zijn be taalrekening op, maar ook zijn verzekerin gen en andere produkten, dan is dat wel iets dat we moeten proberen te voorkomen. Ik denk dat het in zo n geval goed is om de klant uitte nodigen voor een persoonlijk ge sprek. Het rekenschema kan daarbij goede diensten bewijzen. Uit de cijfers van het on derzoek kunnen we overigens niet opmaken hoeveel cliënten ook andere diensten bij de bank hebben weggehaald.' Postbank De Postbank laat met de re gelmaat van de klok weten dat zij tiendui zenden girorekeningen méér opent dan ge bruikelijk in deze periode van het jaar. De re actie daarop van Hoogkamer: 'Onze cijfers geven aan dat lang niet iedere nieuwe Post bankrekening een opgeheven betaalreke ning bij de Rabobank is. Bovendien weten we dat veel van onze cliënten ook een reke ning bij de Postbank hebben en wellicht is er een aantal tweede rekeningen geopend. En vergeet de rekeninghouders van andere banken niet. Die banken hebben ook aange kondigd met verdere tarifering te komen. Misschien zijn ze al uitgeweken naar de Postbank. Overigens hebben we geen in zicht in de cijfers van de Postbank. Kortom, we kunnen aan die getallen dus geen con clusies verbinden.' Consumentenbond Zijn er de laatste weken nog contacten geweest met de Con sumentenbond? Hoogkamer: 'Ja, we heb ben ze erop gewezen, dat wij niet voor niets overleg hebben gevoerd. In dat overleg is geen bezwaar geuit tegen het abonne mentstariefvoor de betaalrekening. Ze heb ben ons zelfs gemeld dat de maatregelen niet in strijd zijn met de intentieverklaring, die ook door de Bond is ondertekend. We hebben duidelijk gemaakt, dat we het niet acceptabel vinden dat in het overleg andere uitspraken zijn gedaan dan tegen de ver schillende media.' Inmiddels hebben de mensen aan de balie het er niet makkelijk mee. 'Op vragen van cliënten zijn goede antwoorden te ge ven, maar het is voor cliënten een hele verandering', geeft Hoogkamer toe. 'Daar door wordt eigenlijk niet altijd goed geluis terd naar de argumenten. Men wil in eerste instantie gewoon niet betalen voor de betaalrekening. Als we echter alles steeds goed blijven uitleggen, de mensen op de banken aan de cliënten en wij aan de pers, dan komen we uiteindelijk tot een sys teem dat op brede schaal wordt geaccep teerd.' Hoogkamer met hoofd produktgroep Betaaldiensten Van Tiggelen tijdens de persconferentie waar de pers werd geïnformeerd over het Stan daardpakket.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3