Rabobank Best: In twee jaar tijd een andere bank Rabo band Elke Rabobank een andere bank Best telt ruim 22.000 inwoners en er zijn concrete plannen voor een nieuwe wijk met een paar duizend woningen. Op het indus trieterrein vestigen zich steeds meer bedrijven. Er zijn plannen voor een nieuwe gemeentelijke herindeling. Best zou dan bij Eindhoven moeten komen. Daar is het laatste woord echter nog niet over gezegd. Verder is de NS van plan om het spoor tus sen Venlo en Rotterdam te ver dubbelen. De spoorlijn, die ooit aan de rand van het dorp liep, ligt er nu midden in. Best, het werkgebied van de bank van Harry Geraedts en zijn team. 'Bankieren is teamwork' Nummer 1/13 januari 1992 Dé Rabobank bestaat niet. Elke bank is anders, elke bank is uniek. In Raboband iedere maand aandacht voor één van die banken. Deze keer de Rabobank Best. J est is als agrarische bank begon- vC nen', weet directeur Geraedts. 'Intussen hebben we een groter aandeel in de niet-agrarische bedrijven- markt. De agrarische relaties willen we graag behouden. Daar hebben we aardig wat geld uitstaan met weinig risico's.' Bankhal Geraedts: 'We willen de ko mende tijd bij de betere bedrijven binnenko men. Daarvoor hebben we plannen ge maakt en de organisatie van de bank op z'n kop gezet volgens de nieuwste inzichten van cliëntbediening. We zijn ook bezig met plannen om de bankhal daarop aan te pas sen. De routing is verre van ideaal. De cliën ten staan elkaar in de weg. We zijn in over leg met de bouwadviseur van het regiokan toor bezig om het kantoor geschikt te ma ken voor de komende tijd. Tien jaar terug werd het huidige kantoor geopend. Dat lijkt kort geleden, maar je kiest voor een be paald bedieningsconcept. Verandert dat, dan verandert ook je bankhal.' Aangenaam Toen Geraedts ruim een jaar geleden in Best begon, was één van zijn opdrachten te zoeken naar de juiste organi satie voor de jaren negentig. Hij zag wat goed was en wat anders kon. Dat werd vast gelegd in nota's en besproken met bestuur, managementteam en medewerkers. 'We willen dit jaar gebruiken om ons imago aan te passen. Het moet aansluiten op 'Rabo bank. Aangenaam.' We willen dat de be- drijfscliënten, die uitbreidings- of vestigings plannen hebben, vanzelfsprekend naar ons toe komen. Vorig jaar hadden we een uitste kende groei, zonder dat we daar echt veel moeite voor hebben gedaan. Er moet dus veel meer mogelijk zijn als we structureel de markt de eigen markt te halen als het er toch zit.' Veranderingen De plannen voor de ko mende tijd vragen veel van de medewer kers. Geraedts: 'Sommigen vinden het be dreigend. Bestaat mijn functie straks nog? Goede interne communicatie is belangrijk. Dat vergt veel overleg. Je moet de mensen erbij betrekken. De meeste reacties zijn trouwens nu positief. Mensen zien ook nieu we kansen. We investeren veel in opleidin gen. We hebben geïnventariseerd wat ieder een voor opleidingsbehoefte had en daar wordt nu druk aan gewerkt. We hebben net een assurantiecursus afgesloten, die werd gegeven in samenwerking met Interpolis.' Verantwoordelijk 'Elke afdeling weet nu precies waar ze op wordt aangesproken en wat de doelstellingen zijn', vertelt Geraedts. 'Het is leuk om te zien hoe men nu met ideeën komt om dat doel te bereiken. Men heeft een stuk eigen verantwoordelijkheid aanvaard. De vroegere houding van: Vertel maar wat we moeten doen, is helemaal om geslagen. Men stelt het op prijs zelf verant woordelijk te zijn voor een deel van de winkel.' 'Ik roep wel eens gekscherend: 'We worden nog eens een echte bank', stelt Geraedts. 'De bank moet, kijkend naar de markt, voortdu rend bezig zijn met vernieuwing'. Die laatste zin - uit het beleidsplan voor de aangeslo ten banken - hebben we met genoegen overgenomen. De klant bepaalt tegenwoor dig wat hij van zijn bank verwacht en wij we gen af of we dat willen. We willen rendabele L/e uatm aonuim ue gemtteriit: een KurisiwerK dij het bereiken van de honderd miljoen gulden aan spaargelden. Het klompenmuseum, één van de bezienswaar digheden van Best. Geraedts: 'Onze bank is zich in snel tempo aan het vernieuwen. Het is geen reorganisatie, maar een heroriëntatie. ingaan. We gaan werken met een vaste rela tiebeheerder en zullen actief klanten bezoe ken, gevraagd en ongevraagd. We weten hoe de concurrentie werkt en daar zijn we niet bang voor. Daar krijgen we vast wel een vinger tussen. Dus, voor 1992 is de bedrijvenmarkt één van onze speerpunten.' P/E-segmenten Een tweede speerpunt voor 1992 is gericht op de P/E-cliënten. Geraedts: 'Daar gaan we ook actief mee aan het werk. We zijn altijd een debetge- richte bank geweest, we leenden vooral geld uit. De middelenkant, dat kwam van zelf wel. Daarin willen we nu actief gaan stu ren. Dan is één P/E-cliënt binnenhalen inte ressanter dan tien anderen. Je kunt altijd bij Rabobank Nederland geld lenen als je tekort komt, maar het is veel leuker om het uit diensten met beheersbare risico's. Vooral de betere bedrijven dus. Ik leg dat zo uit aan bedrijfsrelaties die ik niet wil financieren: Sparen uw kinderen bij de bank. Willen die straks hun geld terug? Dan kan ik u niet fi nancieren. Simpel maar duidelijk gerede neerd. We moeten steeds blijven uitleggen, dat we middelen in het eigen werkgebied aantrekken en uitzetten.' Rabobank Best: 3 kantoren 51 medewerkers 43,3 mensjaren f225 miljoen balanstotaal 22.300 inwoners werkgebied 1 009 leden f 190 miljoen toevertrouwde middelen 8.476 betaalrekeningen 838 rekeningen-courant.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 9