'plan Simons'
ingevoerd
Rabo
band
Op 1 januari zijn de eerste wijzi
gingen in het kader van het
'plan Simons' doorgevoerd. Dit
is het begin van een nieuwe ba
sisverzekering voor ziektekos
ten, die voor iedereen - zieken
fonds en particulier - geldt. De
invoering van deze nieuwe ver
zekering vindt gefaseerd plaats
en moet in 1995 zijn voltooid.
Het onderscheid tussen zieken
fonds- en particulier verzeker
den vervalt. In de basisverzeke
ring zal straks vrijwel het hele
pakket aan gezondheidsvoorzie
ningen worden ondergebracht,
dat nu in het ziekenfonds en de
AWBZ (Algemene Wet Bijzonde
re Ziektekosten) is opgenomen.
Nummer 1/13 januari 1992
De basisverzekering zal 95 procent
van de huidige gezondheidsvoorzie
ningen omvatten. Voor de resteren
de 5 procent zal er een aanvullende verze
kering komen. De uitvoering van beide ver
zekeringen vindt plaats door ziekenfondsen
en ziektekostenverzekeraars. De verzeker
de is vrij in de keuze waar hij zijn verzeke
ring wil onderbrengen.
Minder potjes Het voordeel van het
nieuwe stelsel is volgens de overheid, dat
er minder premie-potjes en minder regels
zijn, waardoor efficiënter kan worden ge
werkt. De verzekeraars denken hier anders
over. Door de vrije keuze van de verzekerde
ontstaat er concurrentie tussen de verzeke
raars. Wie het beste aanvullende of totaal
pakket biedt tegen de laagste prijs, zal de
meeste verzekerden trekken. Er geldt voor
alle verzekeraars een acceptatieplicht, zo
dat selectie naar risico-groepen is uitgeslo
ten. In de aanvullende verzekering wil men
gaan werken met vrijwillige eigen risico's
met daarbij een lagere premie, waardoor
het kostenbewustzijn van de verzekerde
wordt geactiveerd. De kosten zullen via de
premieheffing anders worden verdeeld on
der het motto: de zwaarste lasten moeten
op de sterkste schouders rusten.
Premieheffing Voor ziekenfondsverze
kerden wordt nu al het grootste deel van de
premie geheven in een percentage van het
loon. Daarnaast is per verzekerde een no
minale premie verschuldigd. Particulier ver
zekerden betalen alleen een nominale pre
mie per verzekerde. De hoogte van het inko
men heeft tot nu toe voor hen dus geen in
vloed op de te betalen premie. Voor de nieu
we basisverzekering zal gelden, dat de pre-
Consequenties ziekenfondsverzekerden
Premiegegevens 1991
Nominaal Procentueel
Ziekenfonds 676,80 2,85
AWBZ(toename)
1992
676,80
2,85
Nominaal
504,-
336,-
840,-
Procentueel
1,2
1,4
2,6
Uitgaande van een premieloon van f40.000,- en bovenstaande premiegegevens,
geldt het volgende vergelijkende overzicht.
Procentuele premie ZFW
Procentuele premie AWBZ
Nominale premie ZFW
Nominale premie AWBZ
1991
1.140-
676,80
1.816-
1992
480,-
560,-
504,-
336,-
1.880,-
In dit voorbeeld is er eenvoudigheidshalve van uitgegaan, dat zowel de ziekenfondspremie als de AWBZ-premie over het des
betreffende premieloon worden geheven. In werkelijkheid wordt de ziekenfondspremie geheven over het premieloon en de AWBZ-
premie over het belastbare loon. Hierdoor wijkt de werkelijkheid iets af van dit voorbeeld.
mie wordt geheven in een percentage van
het inkomen. Als maximum premiegrond
slag geldt de eerste schijf voor de inkom
stenbelasting. De premie voor de aanvullen
de verzekering zal worden geheven in een
nominaal bedrag per verzekerde.
Gefaseerde invoer Het wijzigen van het
huidige systeem in het nieuwe is een gigan
tische operatie. Gekozen is voor een gefa
seerde invoer. De AWBZ zal jaarlijks worden
uitgebreid met voorzieningen die tot dat tijd
stip in ziekenfonds- of particuliere verzeke
ring zaten. Op 1 januari 1992 werd de eer
ste stap naar de nieuwe basisverzekering
gezet. Enkele voorzieningen, waaronder als
voornaamste de kosten van geneesmidde
len, vallen voortaan onder de verstrekkin
gen van de AWBZ. Deze voorzieningen val
len niet meer onder de Ziekenfondswet of
een particuliere verzekering. Daardoor ver
valt het deel van de premie, dat op deze
kosten betrekking heeft. De particuliere
premie stijgt desondanks toch. Voor het
grootste deel wordt die stijging veroorzaakt
door een zeer sterke verhoging van de ver
plichte wettelijke bijdrage. Deze bijdrage is
voornamelijk bedoeld om ouderen een
goedkope, niet kostendekkende, polis te
kunnen aanbieden, de standaard-pakket-
polis. Daarnaast zijn de kosten van de ge
zondheidszorg fors gestegen.
Premie omhoog De premie voor de
AWBZ wordt in verband
met de uitbreiding ver
hoogd. Het premieper
centage stijgt met 1.4
procent over maximaal
de eerste schijf voor de
inkomstenbelasting en
er wordt een nominale
premie ingevoerd van
f 126,- per jaar per ver
zekerde. Voor verzeker
den tot 18 jaar is de no
minale premie f 42,- per
jaar. Alle door de huis
arts of specialist voor
geschreven geneesmid
delen worden door de
AWBZ vergoed. Ook de
op voorschrift van de
huisarts verstrekte mid
delen aan particulier
verzekerden die de huis
arts niet hebben mee
verzekerd. De AWBZ
past voortaan het bij
ziekenfondsverzekerden al bekende ge-
neesmiddelen-vergoedingen-systeem toe.
Dure middelen; waarvoor goedkopere even
goede alternatieven beschikbaar zijn, wor
den niet volledig vergoed. De collectief-ver
zekerden zijn hierover door de SHPR al geïn
formeerd.
Consequenties De financiële conse
quenties kunnen het beste in beeld worden
gebracht door premie-voorbeelden van
1991 en 1992 naast elkaar te plaatsen. In
de voorbeelden op deze pagina is steeds
uitgegaan van een gezin (alleenverdiener)
met twee kinderen beneden 18 jaar.
Volgende stappen Hoe de volgende
stappen van het 'plan Simons' er precies
uit gaan zien is op dit moment niet bekend
en is zelfs nog niet beslist. Afhankelijk hier
van zal moeten worden onderzocht hoe de
bijdrage-regeling in de premie ziektekosten
verzekering bij de Rabobankorganisatie
moet worden aangepast. Dit zal ook te zij
ner tijd aan de orde komen in de CAO-onder-
handelingen, want daarin is de werkgevers
bijdrage geregeld. Ook zal pas bij de verdere
realisering van de basisverzekering blijken
in welke vorm het collectieve contract wordt
gegoten. Wellicht kunnen alle medewerkers
van de organisatie toetreden. Het onder
scheid tussen ziekenfonds- en particulier
verzekerden bestaat straks immers niet
meer.
Consequenties particulier (SHPR-)verzekerden
1991
SHPR-premie 4.066,80
AWBZ-nominaal 336,-
AWBZ-procentueel
We rkge ve rs b ij d rage
- met overgangsregeling
bruto
netto
- zonder overgangsregeling
bruto
netto
Netto lasten werknemer
- met overgangsregeling
- zonder overgangsregeling
4.066,80
2.859,02
1.429,50
1.754,40
877,20
2.647,30
3.189,60
1992
4.388,40
602,52
5.326,92
3.227,08
1.613,54
2.026,20
1.013,10
3.713,38
4.313,82
SHPR-premie inclusief verhoogde wettelijke bijdrage. Aangenomen is dat de huisarts is
meeverzekerd. De op de overgehevelde voorzieningen gebaseerde procentuele AWBZ-premie
is hier gesteld op het maximaal verschuldigde bedrag: 1,4% van f42.966,-. Aangenomen is,
dat over de werkgeversbijdrage 50% toonheffing verschuldigd is. Tegenover de premiestijging
staat wel het vervallen van het eigen risico voor de huisarts van f 200,- per gezin per jaar.
Gezinnen met kinderen ontvangen een gedeeltelijke compensatie van de premiestijging door
een extra verhoging van de kinderbijslag. De overgangsregeling werkgeversbijdrage ziekte
kostenverzekering geldt voor medewerkers die op 31 maart 1989 al in dienst waren.