'plan Simons' ingevoerd Rabo band Op 1 januari zijn de eerste wijzi gingen in het kader van het 'plan Simons' doorgevoerd. Dit is het begin van een nieuwe ba sisverzekering voor ziektekos ten, die voor iedereen - zieken fonds en particulier - geldt. De invoering van deze nieuwe ver zekering vindt gefaseerd plaats en moet in 1995 zijn voltooid. Het onderscheid tussen zieken fonds- en particulier verzeker den vervalt. In de basisverzeke ring zal straks vrijwel het hele pakket aan gezondheidsvoorzie ningen worden ondergebracht, dat nu in het ziekenfonds en de AWBZ (Algemene Wet Bijzonde re Ziektekosten) is opgenomen. Nummer 1/13 januari 1992 De basisverzekering zal 95 procent van de huidige gezondheidsvoorzie ningen omvatten. Voor de resteren de 5 procent zal er een aanvullende verze kering komen. De uitvoering van beide ver zekeringen vindt plaats door ziekenfondsen en ziektekostenverzekeraars. De verzeker de is vrij in de keuze waar hij zijn verzeke ring wil onderbrengen. Minder potjes Het voordeel van het nieuwe stelsel is volgens de overheid, dat er minder premie-potjes en minder regels zijn, waardoor efficiënter kan worden ge werkt. De verzekeraars denken hier anders over. Door de vrije keuze van de verzekerde ontstaat er concurrentie tussen de verzeke raars. Wie het beste aanvullende of totaal pakket biedt tegen de laagste prijs, zal de meeste verzekerden trekken. Er geldt voor alle verzekeraars een acceptatieplicht, zo dat selectie naar risico-groepen is uitgeslo ten. In de aanvullende verzekering wil men gaan werken met vrijwillige eigen risico's met daarbij een lagere premie, waardoor het kostenbewustzijn van de verzekerde wordt geactiveerd. De kosten zullen via de premieheffing anders worden verdeeld on der het motto: de zwaarste lasten moeten op de sterkste schouders rusten. Premieheffing Voor ziekenfondsverze kerden wordt nu al het grootste deel van de premie geheven in een percentage van het loon. Daarnaast is per verzekerde een no minale premie verschuldigd. Particulier ver zekerden betalen alleen een nominale pre mie per verzekerde. De hoogte van het inko men heeft tot nu toe voor hen dus geen in vloed op de te betalen premie. Voor de nieu we basisverzekering zal gelden, dat de pre- Consequenties ziekenfondsverzekerden Premiegegevens 1991 Nominaal Procentueel Ziekenfonds 676,80 2,85 AWBZ(toename) 1992 676,80 2,85 Nominaal 504,- 336,- 840,- Procentueel 1,2 1,4 2,6 Uitgaande van een premieloon van f40.000,- en bovenstaande premiegegevens, geldt het volgende vergelijkende overzicht. Procentuele premie ZFW Procentuele premie AWBZ Nominale premie ZFW Nominale premie AWBZ 1991 1.140- 676,80 1.816- 1992 480,- 560,- 504,- 336,- 1.880,- In dit voorbeeld is er eenvoudigheidshalve van uitgegaan, dat zowel de ziekenfondspremie als de AWBZ-premie over het des betreffende premieloon worden geheven. In werkelijkheid wordt de ziekenfondspremie geheven over het premieloon en de AWBZ- premie over het belastbare loon. Hierdoor wijkt de werkelijkheid iets af van dit voorbeeld. mie wordt geheven in een percentage van het inkomen. Als maximum premiegrond slag geldt de eerste schijf voor de inkom stenbelasting. De premie voor de aanvullen de verzekering zal worden geheven in een nominaal bedrag per verzekerde. Gefaseerde invoer Het wijzigen van het huidige systeem in het nieuwe is een gigan tische operatie. Gekozen is voor een gefa seerde invoer. De AWBZ zal jaarlijks worden uitgebreid met voorzieningen die tot dat tijd stip in ziekenfonds- of particuliere verzeke ring zaten. Op 1 januari 1992 werd de eer ste stap naar de nieuwe basisverzekering gezet. Enkele voorzieningen, waaronder als voornaamste de kosten van geneesmidde len, vallen voortaan onder de verstrekkin gen van de AWBZ. Deze voorzieningen val len niet meer onder de Ziekenfondswet of een particuliere verzekering. Daardoor ver valt het deel van de premie, dat op deze kosten betrekking heeft. De particuliere premie stijgt desondanks toch. Voor het grootste deel wordt die stijging veroorzaakt door een zeer sterke verhoging van de ver plichte wettelijke bijdrage. Deze bijdrage is voornamelijk bedoeld om ouderen een goedkope, niet kostendekkende, polis te kunnen aanbieden, de standaard-pakket- polis. Daarnaast zijn de kosten van de ge zondheidszorg fors gestegen. Premie omhoog De premie voor de AWBZ wordt in verband met de uitbreiding ver hoogd. Het premieper centage stijgt met 1.4 procent over maximaal de eerste schijf voor de inkomstenbelasting en er wordt een nominale premie ingevoerd van f 126,- per jaar per ver zekerde. Voor verzeker den tot 18 jaar is de no minale premie f 42,- per jaar. Alle door de huis arts of specialist voor geschreven geneesmid delen worden door de AWBZ vergoed. Ook de op voorschrift van de huisarts verstrekte mid delen aan particulier verzekerden die de huis arts niet hebben mee verzekerd. De AWBZ past voortaan het bij ziekenfondsverzekerden al bekende ge- neesmiddelen-vergoedingen-systeem toe. Dure middelen; waarvoor goedkopere even goede alternatieven beschikbaar zijn, wor den niet volledig vergoed. De collectief-ver zekerden zijn hierover door de SHPR al geïn formeerd. Consequenties De financiële conse quenties kunnen het beste in beeld worden gebracht door premie-voorbeelden van 1991 en 1992 naast elkaar te plaatsen. In de voorbeelden op deze pagina is steeds uitgegaan van een gezin (alleenverdiener) met twee kinderen beneden 18 jaar. Volgende stappen Hoe de volgende stappen van het 'plan Simons' er precies uit gaan zien is op dit moment niet bekend en is zelfs nog niet beslist. Afhankelijk hier van zal moeten worden onderzocht hoe de bijdrage-regeling in de premie ziektekosten verzekering bij de Rabobankorganisatie moet worden aangepast. Dit zal ook te zij ner tijd aan de orde komen in de CAO-onder- handelingen, want daarin is de werkgevers bijdrage geregeld. Ook zal pas bij de verdere realisering van de basisverzekering blijken in welke vorm het collectieve contract wordt gegoten. Wellicht kunnen alle medewerkers van de organisatie toetreden. Het onder scheid tussen ziekenfonds- en particulier verzekerden bestaat straks immers niet meer. Consequenties particulier (SHPR-)verzekerden 1991 SHPR-premie 4.066,80 AWBZ-nominaal 336,- AWBZ-procentueel We rkge ve rs b ij d rage - met overgangsregeling bruto netto - zonder overgangsregeling bruto netto Netto lasten werknemer - met overgangsregeling - zonder overgangsregeling 4.066,80 2.859,02 1.429,50 1.754,40 877,20 2.647,30 3.189,60 1992 4.388,40 602,52 5.326,92 3.227,08 1.613,54 2.026,20 1.013,10 3.713,38 4.313,82 SHPR-premie inclusief verhoogde wettelijke bijdrage. Aangenomen is dat de huisarts is meeverzekerd. De op de overgehevelde voorzieningen gebaseerde procentuele AWBZ-premie is hier gesteld op het maximaal verschuldigde bedrag: 1,4% van f42.966,-. Aangenomen is, dat over de werkgeversbijdrage 50% toonheffing verschuldigd is. Tegenover de premiestijging staat wel het vervallen van het eigen risico voor de huisarts van f 200,- per gezin per jaar. Gezinnen met kinderen ontvangen een gedeeltelijke compensatie van de premiestijging door een extra verhoging van de kinderbijslag. De overgangsregeling werkgeversbijdrage ziekte kostenverzekering geldt voor medewerkers die op 31 maart 1989 al in dienst waren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 7