Standaardpakket voor particulieren kritisch ontvangen Rabo band Medewerkers van de Rabobank, cliënten, de pers en de Consu mentenbond. Allemaal groepen die op hun eigen manier reageer den op de introductie van het standaardpakket voor betalingsver keer voor particulieren. De Rabobank voert het per 1 mei in. Ir. Theo van Brunschot, hoofd Bankpas Betaaldiensten, blikt terug en vooruit. Nummer 1/13 januari 1992 Een aantal banken vroeg zich af, waar om de pers al op 13 december werd geïnformeerd. Daardoor had men weinig tijd om zich voor te bereiden op vra gen aan de balie. Van Brunschot: 'De Cen trale Kringvergadering adviseerde op 27 no vember om het standaardpakket in te voe ren en de raad van beheer nam dat advies over. Meteen daarna zijn we begonnen met het voorbereiden van de in- en externe be richtgeving. Begin december ontvingen de banken een circulaire. De ervaring leert, dat als je een zo belangrijke circulaire in zo'n grote oplage de organisatie instuurt, hij ook snel bij de pers ligt. En dat klopte. We kregen vragen van kranten en het NOS- journaal. Ze hadden de circulaire al. De persconferentie was daarom kort na ver schijning van de circulaire gepland. Alleen zo konden we ons eigen complete verhaal naar de pers brengen. Anders gebruikt men een intern gericht stuk om een verhaal te maken, met alle versnipperde en eventuele onjuiste gevolgtrekkingen van dien.' Reacties banken Hoe reageerden de banken op het nieuws? Van Brunschot: 'Het beeld varieert. Dat is logisch, omdat onze banken in verschillende omstandigheden ver keren. We hebben reacties gehad van: Prima, eindelijk, goed datjullie er nu mee komen, an ders hadden we het zelf gedaan. Vooral de stadsbanken zaten te springen om maatrege len. Aan de andere kant waren er ook reacties als: Moet dat nou, voor onze klantenkring past het helemaal niet, ik wil differentiëren.' Materialen 'Verder was er vooral vraag naar ondersteunende informatie en materia len. Die komen eind van deze maand bij de banken.' Waarom niet eerder? 'Omdat we voor 27 november nog niets definitiefs kon den doen. Je kunt geen materiaal maken met het risico dat er nog van alles verandert aan het pakket. Er wordt nu hard aan ge werkt. Op het moment dat de informatie via een mailing naar de klanten gaat, hebben de banken alles in huis. Overigens hebben we begrip voor de situatie bij de balie. Daar heb ben ze de eerste reacties moeten opvangen. Dat is over het algemeen goed gegaan. Daar voor alle lof. Overigens denken we, dat via de circulaire, Baliescoop, Raboband, Informa tie, Bank in Beeld en beleidsnotities ieder een al redelijk goed op de hoogte kon zijn. Het is in zo'n geval onze taak, maar zeker ook die van de individuele banken, om de mensen te informeren en voor te bereiden.' Opzeggingen Van Brunschot: 'Bij som mige Rabobanken worden er rekeningen op gezegd. Dat hadden we verwacht. Het heeft ook een sanerende werking. Als iemand een betaalrekening niet gebruikt en toch aanhoudt met een paar gulden erop, dan kost ons dat geld. Laat de klant zo'n slapen de rekening alsjeblieft opzeggen! Dan de dubbele rekening. Veel klanten gebruiken rekeningen voor verschillende uitgaven, zo als het huishouden, de auto en als spaar potje voor een grote uitgave. Het is goed dat zo'n klant gaat nadenken: Heb ik zoveel extra gemak van zo'n administratie-instru ment, dat ik er f 25,- voor over heb? Ook dat heeft een sanerende werking. Klantverlies is heel iets anders. Daarover praten we als een cliënt zijn hele pakket, rekening én andere produkten, weghaalt bij de bank. Maar we hebben geen indicaties dat zoiets op grote schaal gebeurt. Als het dreigt te gebeuren, moeten we de klant goed opvan- Van Brunschot (vierde van rechts) tijdens de persconferentie over het standaardpakket betalingsverkeer voor particulieren. gen en uitleggen waar het om gaat. Bij de één stop je daar meer tijd in dan bij de an der. En als je een klant per se wilt houden, dan kun je in de conditiesfeer misschien iets doen.' Consumentenbond Van Brunschot is geïrriteerd over het optreden van de Consu mentenbond: 'We hadden de reactie van di recteur Westendorp in het NOS-journaal ab soluut niet verwacht. Wij hebben in het overleg met de Bond steeds aangegeven wat voor principes wij erop na houden, hoe onze ideeën passen in de intentieverkla ring, die door onder andere de banken en de Consumentenbond over het betalings verkeer is opgesteld, en hoe dat zou door werken in onze voorstellen. In nadere ge sprekken was de Bond niet negatief ten op zichte van ons pakket. Dat Westendorp nu zegt, dat het pakket niet past bij de inten tieverklaring hadden wij dus zeker niet ver wacht en is ook niet juist. Overigens heeft de Bond niet opgeroepen tot acties.' Postbank De Postbank laat in adver tenties weten, dat bij haar het betalingsver keer voor particulieren gratis blijft. Van Brunschot: 'We denken, dat de Postbank dat niet kan volhouden. Overigens is het betalingsverkeer bij de Postbank niet gratis. Er zijn onder andere tarieven voor overboe kingen naar het buitenland en voor het krij gen van meer dan 52 rekeningafschriften. Dat kost f 5,- per kwartaal. Zelfs voor het ontvangen van geld uit het buitenland is een tarief. De Postbank betaalt het betalingsver keer uit de rente-inkomsten op het geld, dat cliënten op hun rekening hebben staan. De Postbank geeft geen rente. Wij wel. 2 Pro cent voor het saldo boven de f 2.500,-. Het saldo op de betaalrekening is bij ons gemid deld zo'n f 2.750,-. Dat betekent bij ons systeem f 30,- rente per jaar. Bij de Post bank nul komma nul. Hierin zie je de kern van ons beleid terug. Kosten voor wie die via zijn betaalopdrachten veroorzaakt en een redelijke vergoeding voor aangehouden saldi. Ook het afschaffen van de valute- ringsdagen hoort bij het nieuwe pakket. Het gaat daarbij niet om grote bedragen, maar om het principe.' Groei Sinds de eerste tariferingsmaat regelen van 1988, waarbij zestig cheques en 52 dagafschriften nog gratis waren, is het aantal betaalrekeningen bij de Rabo- bankorganisatie gestegen van 3,5 naar 4 miljoen. Dat is ruim 10.000 nieuwe rekenin gen per maand. De Postbank zegt nu dat zij in december een groei van 13.000 re keningen had. Een aantal dat hoger is dan verwacht. 'Of dat door onze aange kondigde maatregelen komt is koffiedik kij ken', meent Van Brun schot. 'Overigens blijkt uit onderzoek, dat 60 procent van de hou ders van een betaalre kening bij de Rabo bank ook een rekening bij de Postbank heeft. Wat nu zal gebeuren, is dat men de tarieven van de Rabobank pro beert te ontvluchten door of goedkopere betaalvormen te gebrui ken of meer girale transacties via de Post bank te doen. Maar men zal ook bewust gaan kijken waar men het hoogste saldo aanhoudt. Als men dan weet, dat men bij de Postbank geen rente krijgt en bij ons wel, zal dat wellicht ook tot een verschuiving lei den. Er wordt snel gezegd, dat de tariferings maatregelen de Rabobank cliëntverlies zal opleveren. Van Brunschot: 'Datzelfde hoor den we bij TGT. Dat heeft niet tot cliënt- verlies geleid zoals velen extern voorspel den. Er worden nu cliënten mee aangetrok ken. Wij geven duidelijkheid. Dat is wat men wil.' i

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5