Hl Rabo band Uit de media M e In andere bladen Commercial even van de buis Reclame Code Commissie verbood commercial AD Promconcert Boxtel succes De Sinterklaas-verkopen bleven dramatisch achter bij vorig jaar. De Kerstman lijkt Sinterklaas definitief met de aankoop van cadeaus in de decembermaand te hebben verdrongen. Het vertrouwen van de Ne derlandse consument in de economie is in de maand no vember iets toegenomen, na de scherpe daling in oktober. Het is voor het eerst sinds een halfjaar dat de CBS-index voor het consumentenvertrouwen weer een stijging te zien geeft. In geen van de 24 wester se industrielanden, verenigd in de OESO, krijgen werkne mers zo weinig 'schoon' in handen als in Nederland. Dat blijkt uit een studie van de OESO, over de inkomens van werknemers in de industrie. Uit een studie van onder zoeksinstituut International Survey blijkt dat Nederlanders de meest tevreden werkne mers in Europa zijn. Ze zijn zeer te spreken over hun loon, hun baas en de secundaire ar beidsvoorwaarden. Ons land is het enige waar meer dan de helft van de werknemers (57 procent) positief oordeelt over het loonzakje. De economie in ons land zal dit jaar met 1,25 procent groeien. Dat is één vol pro cent minder dan de gemiddel de groei die voor alle EG-lan- den wordt voorspeld. Samen met Griekenland vertoont Ne derland de geringste groei van alle EG-landen. De cijfers komen uit het economisch jaarverslag van de EG-com- missie. De inflatie is in november weer opgelopen. In vergelij king met november vorig jaar zijn de prijzen met 4,8 procent gestegen. Dit heeft het CBS bekend gemaakt. Sinds okto ber 1982 is de inflatie niet meer zo hoog geweest. De traditionele veronder stelling dat vrouwen een car rière minder belangrijk vinden dan mannen klopt niet. Vrou wen in midden- en hogere ka- derfunkties zijn zelfs veel am bitieuzer dan hun mannelijke collega's. Het gebrek aan voorzieningen, zoals kinder opvang, vormt echter een be langrijk struikelblok voor vrouwen om de loopbaan te volgen die ze willen. Deze ge gevens komen naar voren in een promotie-onderzoek. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie Nummer 1/13 januari 1992 Bank en Bedrijfsvoering van januari brengt onder meer: Van BTZ naar Bedrijfsvoe ring: Financiële besturing In de serie 'Van BTZ naar Bedrijfs voering' een interview met di recteur Vincenten van de Rabo bank Pijnacker over financiële besturing. Hij geeft aan dat ex terne omstandigheden dwin gen tot een hoge(re) kwaliteit van de besturing. Ook is hij van mening dat financiële besturing niet mogelijk is zonder een goe de informatievoorziening. Vol gens Vincenten zijn resultaten- centra binnen de plaatselijke banken noodzakelijk. Werkgebied en bankom- vang De beleidsnota over dit onderwerp staat in het artikel centraal. De nota verscheen als referentiekader voor de oor deelsvorming door bestuurders en directies over het functione ren van de bank en haar omge ving. Drie invalshoeken worden gehanteerd: de bank als coöpe ratieve vereniging, als financië le dienstverlener en de bank als onderneming. De nota is een vervolg op de nota 'Om vang Plaatselijke Banken', een checklist van knelpunten waar mee kleine banken te maken kunnen krijgen. Beide nota's zijn denkkaders en moeten op plaatselijk niveau worden inge kleurd. Het artikel beschrijft hoe het proces op gang kwam bij de banken Voorne-Putten en de Hoeksche Waard. LAVA: Nuttig hulpmiddel bij administratieve organisa tie In dit artikel over LAVA (Lokale Analyse en Vastlegging Administratieve organisatie) wordt het nut van administra tieve procedures beschreven. Het is een geautomatiseerde toepassing voor een MS-DOS PC. Het is ook een hulpmiddel voor het management. Beveiliging Onder de ti tel 'beveiliging' aandacht voor de sturende rol van het ma nagement als het gaat om be veiliging. Hoofd Beveiliging Aan gesloten Banken Ton Berkel geeft aan wat de belangrijkste aandachtspunten voor de be drijfsvoering zijn. De geldautomaat: een winstvergroter? Deel twee over dit onderwerp. Na het beleid en de doelstellingen van Rabobank Nederland ten aanzien van apparatief gebruik nu aandacht voor de interne or ganisatie: het uitgiftebeleid voor passen, cards en pin codes én het stimuleren van het commerciële apparatief ge bruik. De tv-commercial over de triple-A waardering van de Rabobank is in december tijde lijk gestopt. Oorzaak was de heftige reactie van een aantal klanten en sommige media op de introductie van de tarifering van het betalingsverkeer voor particulieren. Ook de bericht geving in de media over het verlies van formatieplaatsen droeg aan die beslissing bij. Met de maatregel heeft Rabo bank Nederland onnodige irrita tie willen voorkomen. 'Als zo'n introductie het gesprek op straat is, vinden wij het niet ver standig op hetzelfde moment ons zo nadrukkelijk met onze triple A-status te manifeste ren', licht Willem Lageweg, hoofd Communicatie en PR, toe. 'Daar kwam ongelukkiger wijs in dezelfde periode de pu bliciteit over het veronderstel de verlies van arbeidsplaatsen bij aangesloten banken over heen. In zo'n klimaat geeft het benadrukken van onze triple A- status al te gemakkelijk aanlei ding tot negatieve of flauwe re acties. Overigens suggereer den de vakbonden in hun com mentaar op het banenverlies dat de lokale autonomie niet veel voorstelt. Wij hebben daar op gereageerd door een pagi na-grote advertentie over het geven van een fiat voor een Mercedes, waarin de lokale au tonomie van de plaatselijke banken wordt benadrukt, niet Op 28 november deed de Re clame Code Commissie uit spraak over klachten die waren ingediend over een tv-commer cial van het Algemeen Dagblad. De commercial werd verboden en de uitzending moest worden gestaakt. In de commercial werd een ge wapende overval geënsceneerd. Verschillende banken, waaron der de Rabobank Abcoude- Baambrugge, dienden een klacht in. Men vond dat de slachtoffers van overvallen door de commercial op een vervelen de manier werden geconfron teerd met een voor hen trauma tische ervaring. Op de vraag van de Nederlandse Vereniging van Banken aan de directie van de Nederlandse Dagbladunie, uitge ver van het Algemeen Dagblad, om uitzending te staken, werd negatief gereageerd. alleen volgens planning in De Telegraaf te plaatsen, maar ook in de Volkskrant. Daarmee bereiken we een belangrijk deel van de achterban van de bon den. Voor een goed begrip moe ten zij ervan op de hoogte zijn, dat de lokale autonomie in onze organisatie wel degelijk serieus wordt genomen. Deze advertenties komen binnen kort overigens ook beschikbaar voor de plaatselijke banken.' De commercial is vanaf begin januari opnieuw te zien via de Hilversumse zenders en RTL4. Onlangs organiseerde de Rabobank Boxtel in de tot con certzaal omgebouwde plaatselij ke sporthal een promconcert. Fluitiste Berdien Stenberg trad op als speciale gast in een uit verkochte zaal. Duizenden men sen genoten van het concert dat werd gegeven door plaatselijke muziekgezelschappen én Ber dien Sternberg als publiekstrek ker. Directeur Jan Berkers van de Rabobank Boxtel bedankte na afloop van het concert de musici met een bloemetje.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 20