Nummer 1/13 januari 1992 Joost Huvenaars van Publiciteit Particulie ren. Wytze de Jong, regiodirecteur regiokantoor Noord-Nederland. Voor het regiokantoor Noord-Nederland zal 1992 in het teken staan van het versterken van de advieskracht. Dit geldt vanzelfspre kend voor de inhoud van de beleidsadvie zen, die vanuit Rabobank Nederland aan de aangesloten banken worden verstrekt. Het geldt ook voor de manier waarop de banken in onze regio de eigen advieskracht, het re latiebeheer en de financiële besturing zelf kunnen verbeteren. Daarbij zal tevens de versterking van de efficiency in 1992 van betekenis zijn. De samenvoeging van de voormalige regio kantoren Groningen en Leeuwarden blijkt goed aan te sluiten bij de steeds verder gaande samenwerking tussen de drie noor- derlijke provincies. Dit is noodzakelijk opdat meer inhoud kan worden gegeven aan het streven de relatieve economische achter stand in het Noorden bij te sturen. De Rabo- banken in onze regio kunnen vanuit de reeds sterke marktposities en hun grote be trokkenheid een belangrijke bijdrage leve ren. Daarbij is een goede onderlinge samen werking op een hoog kwalitatief niveau tus sen de aangesloten banken en Rabobank Nederland van grote betekenis. Aan deze samenwerking zullen wij in 1992 veel ener gie en aandacht besteden. 1992 wordt opnieuw een belangrijk jaar als het gaat om de ontwikkeling van campag nes en publiciteitsmaterialen voor de parti- culierenmarkt. Het streven is erop gericht om de vertaalslag te maken op basis van het 'Aangenaam'-concept naar folders, bro chures, bankhalmaterialen en direct marke ting. Dat wordt een geweldige klus als je be denkt dat er alleen al voor de particulieren- markt zo'n honderdvijftig titels ter beschik king zijn. De verwachting is, dat met name in de tweede helft van het jaar de vervan ging van de huidige 'meer bank voor je geld'-materialen zal kunnen plaatsvinden. Wij bij Publiciteit en de betrokken reclame bureaus werken er in ieder hard geval aan. Ook de campagnes krijgen het nieuwe 'Aangenaam'-gezicht, maar dat zijn de ban ken al een beetje gewend met de nieuwe adverten- ties voor de koop- sompolissen en be- leggen. De ingesla- F m gen weg wordt ver- i, S volgd, heel aange- \ËÊfËfkJm naam, met tv-com- WHt mercials, op de ra- en tijdschriften. Ja JÊ eigenlijk met alles. m Foppe Drijfhout, nu met de VUT en tot voor kort secretaris van de Ideeëncommissie. Het afgelopen jaar heeft een record aantal ideeën opgeleverd, mede dankzij de actie 'een CD voor een ID'. Raboband komt daar binnenkort op terug. Ik hoop dat deze trend zich blijft voortzetten. Per 1 januari heb ik ge bruik gemaakt van de VUT-regeling. Mijn op volger is Ton Dorn, die zich nu zal inzetten voor de belangen van ideeëninzenders. Dit jaar zal het ook voor de Rabobankorganisatie een uitdaging zijn om binnen Groot Europa een grote coöperatieve bankinstelling te blij ven. Hierbij kunnen goede ideeën van dienst zijn. De ervaring is, dat veelal simpele voor stellen aanleiding kunnen zijn tot grote verbe teringen. En dat laat zich vertalen in financië le besparingen. Ik wens mijn opvolger toe dat hij al in 1992 te maken zal krijgen met het toekennen van de maximale belo ning van f25.000 ,- netto. Als u meent dat er iets valt te ver beteren, te ver gemakkelijken of te vereenvoudigen, stuur uw idee dan naar de secretaris Ideeëncommissie, EW 705, Eindho ven. Jaap Wisse, Directeur Rabobank Terneuzen- Axel. Hoewel de omgevingsfactoren niet allemaal zo positief zijn, verwachten we, dat 1992 voor onze bank wederom een goed jaar zal zijn. De belangrijkste oorzaak daarvan is dat wij onze kosten, en dan met name de personeelskos ten, al jaren sterk onder controle houden terwijl door activiteitengroei de bank steeds sterker wordt. De gevolgen van de economische groei vertraging waarin we ons bevinden zijn hier en daar goed merkbaar en resul teren in toenemende kre dietrisico's. We zullen daardoor meer aandacht aan het kredietbeheer moeten besteden. De dy namiek van de industrië le sector in ons gebied geeft daarentegen weer positieve impulsen. Aan nemers en toeleverings bedrijven profiteren van de bouw van onder andere twee nieuwe Finse staalfabrieken. Voor onze bank zijn de ontwikkelingen in Bel gië van groot belang. Ook dat land heeft niet kunnen ontsnappen aan de gevolgen van de genoemde groeivertraging, al zijn de gevolgen in het Vlaamse deel minder voelbaar ge weest. De koopkracht staat ook in België onder druk, waardoor minder bestedingen door middel van het kooptoerisme naar ons gebied vloeien. De koopkracht oefent dus een directe invloed uit op de resultaten van onze cliënten. Over de 'magie' van Europa '92 zullen we ons nog maar niet druk maken en we moeten daarbij niet te veel illusies hebben, want daarin zullen de na tionale gewoontes en po litieke en culturele ver schillen toch een hele be langrijke rol blijven spe len.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 17