Rabo band isispr ■uï« Nummer 1/13 januari 1992 i&BBü i:j» iiBisSn drs. Wouter Kolff, plaatsvervangend hoofd di rectoraat Buitenland. Bankiers hebben vaak de neiging de naaste toekomst llslplff met enige zorg llsy te bezien. Helaas daarbij voor het bankwezen behorende risico elementen. De voorziene economische groei in 1992 wordt voor de meeste ontwikkelde landen laag in geschat. Veelal betekent dit een matige ont wikkeling van de bedrijfsresultaten en noopt derhalve tot behoedzaamheid. Natuurlijk zijn er ook kansen, vooral in Europa, het Verre Oosten en in de Verenigde Staten. Met veel aandacht voor de markt, commercieel en thousiasme, teamwork en networking moet - gesteund door het sterke fundament van de organisatie - een goed resultaat kunnen worden geboekt. Intensivering van de com merciële inspanningen op verschillende ni veaus en het elkaar toespelen van 'bancaire opportuniteiten' - zonder steeds naar de mi cro verlies- en winstrekening te kijken - zijn cruciaal. Dit zal dan ook in veler tijdsbeste ding tot uitdrukking moeten komen en te vens de neiging om lange nota's te maken helpen onderdrukken! Ton Toebosch, algemeen directeur De Lage Landen. John Kessels, Hoofd Marktbewerkingen Pu bliciteit Bedrijven. 'Het gaat er niet alleen om wat we beweren. Het gaat erom wat we teweeg brengen.' Kenmerkend in het afgelopen jaar was dat veranderingen zich in een snel tempo vol trokken. Niet alleen in politiek en maat schappelijk opzicht, maar zeker ook in de bankwereld. Al deze zaken vroegen de aan dacht van de consument in de massame dia. In deze veelheid van signalen hebben wij met de tussensprintcampagne 'Rabo bank. Aangenaam' de aandacht goed op ons weten te richten. Echter, dit was pas het begin van een proces, waarin we de band met onze bestaande cliënten willen verstevigen en nieuwe cliënten willen bin nenhalen. We zullen ook in de directe marktbewerking diezelfde belofte moeten laten doorklinken. Anders gezegd, wat we in de advertenties beweren moet in de praktijk worden waargemaakt. Daarom zullen, als ondersteuning van persoonlijke gesprek ken, brochures, mailings, seminars en der gelijke in 1992 qua vormgeving en toon zetting aansluiten op de nieuwe com municatielijn. Deze eenheid in beeldvor ming zal de commu nicatiekracht van de Rabobank verster ken. Eind 1992 zul len onze cliënten bij wijze van spreken moeten zeggen: - 'gisteravond zag ik in het reclameblok dat de Rabobank - 'datzelfde las ik vanochtend ook in de krant!' - 'via een mailing/brochure ontving ik meer uitgebreide informatie' - 'én de relatiebeheerder heeft er met mij ook over gesproken; ik moet zeggen die had er verstand van'. Halen we een dergelijk geïntegreerde markt bewerking niet in 1992, dan toch zeker in 1993. Per slot van rekening begint 'Europa '92 ook pas in '93. fers komen van het buitenlandbedrijf van onze groep. Met een produktie-aandeel van onze buitenlandse vestigingen van ruim 30 procent in 1992 zijn we hard op weg daad werkelijk inhoud te geven aan de doelstel ling om De Lage Landen in een aantal jaren van Nederlands bedrijf om te vormen tot Eu ropese onderneming. In economische zin zullen er in 1992 een aantal tegengestelde krachten werken. Zo zal er sprake blijven van een hoog renteniveau in Duitsland en dus ook Nederland, geen of slechts beperk te economische groei in de meeste West- europese landen en een aanhoudende re cessie in het Verenigd Koninkrijk. Dit ge voegd bij de afnemende financiële kwaliteit van vele West-Europese ondernemingen, le vert een betrekkelijk somber economisch beeld op voor 1992. Daartegenover staat een onvermijdelijke verdere concentratie van het Verre Oosten op Europa gegeven de ver minderende koopkracht in de USA, maar ook - bezien vanuit de Nederlandse optiek - een toenemende internationalisatie van het Ne derlandse midden-bedrijf. Voor 1992 schat ten wij het saldo van deze kansen en bedrei gingen voor De Lage Landen neutraal in en verwachten tengevolge hiervan een, ten op zichte van 1991, gelijkblijvend resultaat. Voor 1993 en daaropvolgende jaren gaan wij weer uit van groei, ook van het eindresultaat. drs. Herman Bol, secretaris van de hoofddi rectie en hoofd directoraat Algemene Zaken. Het jaar 1992 zal niet gemakkelijk worden. In de afgelopen weken is al duidelijk gewor den, ook door berichten in de media, dat er hevig wordt geschud aan het ge bouw van onze organisatie. Het is in turbulente tijden van groot belang dat de or ganisatie bijeen wordt ge houden. Een goede en ge structureerde communica tie is vooral in zulke tijden van levensbelang. Wij mo gen ons daarom gelukkig prijzen, dat in het afgelo pen jaar - net op tijd? - een nieuw communicatiebeleid is geformuleerd. Terwijl door de sterke reclame uitingen de aandacht mis schien wat naar de externe communicatie is getrok- 1992 wordt in vele opzichten een uitdagend jaar voor De Lage Landen. Dit zal ondermeer tot uitdrukking komen in de (gedeeltelijke) overheveling van de consumptief kredietpor tefeuille naar Rabobank Nederland, een her oriëntatie op de produkten van De Lage Lan den ten behoeve van Rabobank-cliënten, de vergroting van synergetische mogelijkheden tussen het Centrale Bankbedrijf van Rabo bank Nederland en De Lage Landen en zeker niet op de laatste plaats het in de zwarte cij- ken, wordt binnen het directoraat Algemene Zaken, in nauwe samenhang met anderen, hard gewerkt aan de verdere verbetering van de interne communicatie. De wijze waarop het blad Raboband wordt gemaakt is daar van slechts een voorbeeld. Naar mijn smaak hebben de gebeurtenissen in de afgelopen periode de be hoefte aangetoond aan een nog snellere en actu elere (misschien wel dage lijkse?) berichtgeving bin nen de organisatie. Daar over zal de dicussie het ko mende jaar worden afge rond. Het jaar 1992 wordt turbulent en spannend. Mijn wens is dat allen die betrokken zijn bij de sa menhang en de samenwer king binnen de Rabobank- organisatie daarvoor ook voldoende energie en in spiratie mogen vinden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 15