Rabo band Nummer 1/13 januari 1992 ing. Steef Boele, bestuurslid Rabobank Krim pen aan de Lek. Vooral de plaatselijke banken zijn voor een groot gedeelte aangewezen op de geëigen de marktsegmenten van hun omgeving. Naast een grote groep particuliere klanten en enige van oudsher aanwezige bedrijven heeft de Rabobank Krimpen aan de Lek, gelegen aan een van de grootste scheepvaartknoop punten van Neder land, een grote af finiteit met de bin nenvaart. Vele jaren werd de binnenvaart binnen de Rabo- bankorganisatie stief- Ida Sluypers, bedrijfsarts. Eén van de laatste dagen van 1991, bijna met één voet in 1992, vraagt men mij om een vooruitblik. Het nieuwe jaar doorlopen wil zeggen: Steeds één voet voor de andere. 1992 zal een jaar worden van snelle ontwik kelingen binnen en buiten onze organisatie, toenemende concurrentie, wijzigingen in marktbenadering, kostenbeheersing, snelle technologische ontwikkelingen, toename van kritisch-mondige - soms zelfs agressie ve - cliënten. In sterkere mate dan voor heen zal een beroep worden gedaan op ken nis en omstandigheden van medewerkers en management van de Rabobankorganisa- tie. De vertaalslag zie ik regelmatig tot ui ting komen in onrust, angst en onzekerheid bij individuele medewerkers ten aanzien van hun huidig en toekomstig functioneren. Het gevaar is niet denkbeeldig dat mensen uit balans raken, met moeite pas op de plaats kunnen maken. Laat staan één stap vooruit kijk op Dineke Kuipers-van Kammen, baliemede werkster Rabobank Losser. De Rabobank is de laatste tijd veel in het nieuws, zowel positief als negatief. Positief is de reclame-campagne 'Rabobank. Aange naam'. Echter door de berichten over kos- tendoorbelasting in het particuliere beta lingsverkeer en door de berichten over een groot aantal ontsla gen binnen onze orga nisatie, wordt volgens mij deze reclame-cam pagne snel vergeten. Wij zullen er met z'n allen voor moeten zor gen dat onze cliënten binnen onze bank blij ven, door zo goed mo- moederlijk bedeeld en konden goedkeurin gen voor financieringen maar moeizaam worden verkregen. Alleen enige kapitaal krachtige plaatselijke banken bleven door gaan met deze verstrekkingen. Echter, de organisatie keek hier zeer argwanend te genaan. Het tij is gekeerd. De in Europees verband ingevoerde sloopregeling heeft wel iswaar veel oude tonnage doen verdwijnen, maar de zelfstandige binnenschipper en ook enige particuliere rederijen gingen door met investeren in vooral moderne tanksche pen en duwbakken. De jongste uitgave van Cijfers Trends geeft de plaatselijke ban ken gelijk: Er zit weer toekomst in de bin nenvaart! Als bestuurders moeten wij deze in de binnenvaart zo bekende onderne mingsgeest volgen en nu met de steun van de Rabobankorganisatie dit marktsegment weer voor ons zien terug te winnen. kunnen of durven zetten. Dit eist van mij als bedrijfsarts maatwerk. Preven tie en signalering van verstoord even wicht, ondersteu ning bieden aan me dewerkers en ma nagement bij het versterken van psy chische en fysieke draagkracht en het leren omgaan met onzekerheden, zullen mijn aandacht krijgen in 1992. Deze maand is de Hulplijn Rabobank gestart, die de drempel voor het bespreekbaar maken van vragen en problemen minder hoog maakt; een goede wegwijzer bij alle snelle bewegin gen. Ik verwacht tal van wettelijke ontwikke lingen rond ziekteverzuim en arbeidsonge schiktheid, waarover de BGD van de Rabo bank iedereen kan informeren. gelijk in te spelen op de opmerkingen en klachten die zullen komen naar aanleiding van de kostendoorbelasting. Verder hoop ik, dat de gehuwde vrouwen binnen onze orga nisatie voldoende mogelijkheden krijgen om bij andere aangesloten banken door te stro men naar een gelijkwaardige of hogere func tie. Mijn ervaring is, dat aangesloten ban ken wel interesse hebben in mede werksters met jaren lange bankervaring, maar hen weinig per spectief bieden. Dit veroorzaakt 'vast roesten' op één plek binnen de eigen bank. Tenslotte hoop ik, dat Rabobank Ne derland in de even- Theo van Graefschepe. hoofd Bedrijfsvoe ring Rabobank Aardenburg-Eede. Rabobank Aardenburg-Eede heeft twee kan toren, waarvan ons kantoor in Eede zich voornamelijk richt op onze zuiderburen, on der andere met beleggingen in vreemde va luta, deposito's, effecten en vermogensbe heer. Daarnaast concentreert ons kantoor in Aardenburg zich als kernbedrijf meer op de binnenlandse markt. Het afgelopen jaar was een zeer turbulent jaar. We fuseerden, de af deling Bedrijfsvoering werd verplaatst van Eede naar Aardenburg, we startten een nieuwe afdeling Commerciële Ondersteu ning op, voerden in Eede KTS/KIK in, we kregen de eerste gea op het kantoor Aardenburg, RTN en Maretel werden in gevoerd en ons kan toor in Eede werd grondig verbouwd. Al met al een zeer chaotisch jaar. Na deze periode hopen wij in 1992 in een iets rustiger vaarwater terecht te komen, zo dat we alle produkten die de Rabobank te bieden heeft, met ons deskundige team van de kantoren Aardenburg en Eede perfect bij het publiek kunnen benutten en aanbieden. 1992 zal naar mijn mening een jaar worden waarbij het personeel zich door middel van opleidingen steeds meer zal moeten gaan ontwikkelen om bij te blijven. Zeker ook om tijdig in te kunnen springen op de nieuwste ontwikkelingen van automatisering, ma nagementondersteuning, PIA en informati ca. Verder zal men zeer attent moeten zijn op ontwikkelingen buiten de bank. Bijvoor beeld de concurrentiepositie, de ontwikke ling op de buitenlandse markt in het kader van Europa 1992, de milieuzorg met de gevolgen voor onze cliënten en de kosten ontwikkeling. Het lijkt me zeer belangrijk dat er steeds meer bijeenkomsten worden geor ganiseerd voor bijvoorbeeld hoofden Be drijfsvoering. Daarbij kunnen de banken on derling met elkaar van gedachten wisselen, de problematiek en de aanpak bespreken. Daardoor hoeft niet iedere bank hetzelfde wiel uit te vinden. Deze bijeenkomsten zijn zeer nuttig en zouden waarschijnlijk voor meerdere afdelingen met diverse banken kunnen worden georganiseerd. Wat 1992 betreft zie ik de toekomst met vertrouwen tegemoet. Wij zullen als jong en gemotiveerd Rabobankteam onze cliënten met nog meer zorg van ons dienstenpakket voorzien. tueel komende interviews wat minder laco niek zal doen over het banenverlies bij onze organisatie. Het interview in het Journaal van 17 december kwam bij mij niet zo posi tief over. Mijn indruk was, dat dit allemaal maar heel normaal wordt gevonden. Toch zie ik 1992 best optimistisch tegemoet.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 13