Verwachtingen en doelstellingen: De kijk op '92 Rabo band Kijk op '92 Het nieuwe jaar is nog maar enkele weken oud. Wat zal 1992 ons brengen? Dat is pas echt duidelijk als we eind december opnieuw het glas heffen op dan weer een nieuw jaar. Toch heeft iedereen verwachtingen die wellicht zullen uitkomen en doelstellingen die hopelijk worden gerealiseerd. Raboband vroeg een aantal mensen uit de organisatie naar hun 'kijk op '92'. Nummer 1/13 januari 1992 Jan Willems, algemeen secretaris Vereni ging van Directeuren van Rabobanken. Aansluitend op het in- en extern vergelij kend onderzoek uit 1991 naar de arbeids voorwaarden van (onder)directeuren van plaatselijke Rabobanken, zal in 1992 een onderzoek moeten volgen naar de vraag of de salarissystematiek - de huidige schaal- bepalende factoren en bijbehorende ge wichten - nog wel recht doet aan de zwaar te van de functie van (onder)directeur van een plaatselijke Rabobank. Dat was immers ook één van de aanbevelin gen uit het evaluatie-onderzoek naar de wer king van het salarissysteem, dat door Rabo bank Nederland samen met de Commissie Arbeidsvoorwaarden Directeuren in 1990 werd verricht. Voorts spreek ik de verwachting uit, dat de goede relatie tussen de VDR en Rabo bank Nederland in 1992 zal wor den voortgezet. Daar waar de VDR het meest in touw komt, na melijk wanneer er problemen rijzen tussen de direc tie van een plaat selijke Rabobank en het bestuur, de regiodi rectie in casu Rabobank Nederland, ligt im mers een spanningsveld waarin het voor zichtig manoeuvreren is. Ik acht de relatie tussen Rabobank Nederland en de VDR echter van zodanige kwaliteit dat er vol doende speelruimte is en blijft om telkens weer tot een voor alle partijen bevredigende oplossing te kunnen komen. men. Het planma tig omgaan met het menselijk po tentieel is niet al leen in het belang van onze organisa tie maar ook voor uw eigen toe komst. De CAAR zal nauwgezet de ontwikkelingen hier omtrent blijven vol gen en zonodig aanvullend advise ren. Tevens zal de CAAR de komende tijd zijn visie geven op het te ontwikke len 'raamwerk so ciaal plan', dat zal Alfons Smits, secretaris van de CAAR. Niet alleen voor mij, als secretaris van de CAAR, maar voor iedereen die betrokken en werkzaam is bij onze organisatie, zal 1992 een belangrijk jaar worden. Het verder ont wikkelen en uitvoeren van het personeelsont wikkelingsbeleid zal in het komende jaar daadwerkelijk gestalte dienen te krijgen. Elk personeelslid zal hiermee in aanraking ko- gaan dienen voor aangesloten banken die gaan fuseren. Ook het informatiserings- en distributiebeleid, alsmede enkele aanpassin gen van de secundaire arbeidsvoorwaarden, zullen in het komende jaar de nodige aan dacht krijgen. Een stabiel en duidelijk sociaal beleid is een voorwaarde voor een aange naam en prettig werkklimaat dat op zijn beurt weer een must is voor een succesvol opere ren van onze bank in de toekomst. der handbereik. Deze eindsituatie wordt ui teraard niet in één jaar bereikt, maar zal ge leidelijk invulling krijgen door het realiseren van produktondersteuning, afhankelijk van het rendement hiervan. Voor 1992 betekent dit voor een aantal ban ken de eerste intensieve kennismaking met een produkt dat zal uitgroeien tot een vol wassen LAURA als ruggegraat voor de infor matisering van de aangesloten banken voor het komende decennium. werker voor zijn cliëntgerichte en bedrijfs- voeringsgerichte activiteiten. Via het werk station zal de bank medewerker in staat zijn cliënten te onder steunen bij het advi seren over nieuwe produkten, het ope nen van rekeningen en het begeleiden van cliënten in relatie met hun bankprodukten. Ook het raadplegen van handleidingen en circulaires, alsmede communicatie van be richten binnen de bank en met anderen in de Rabobankorga- nisatie wordt moge lijk. Daardoor komt alle beschikbare in formatie letterlijk on- Peter van Hees, hoofd Infrastructurele Sys temen Aangesloten Banken. Het jaar 1992 zal voor de bedrijfsvoering van de aan gesloten banken in het te ken staan van verdere loka le automatisering en een grotere toegankelijkheid van de cliënteninformatie. De start van het grootscha lige gebruik van LAURA luidt een nieuw tijdperk in voor onze organisatie. Het LAURA-systeem is niet (alleen) een vervanging van thans bestaande functio naliteiten in de KIK- en KTO-systemen. Het LAURA- werkstation zal in de toe komst uitgroeien tot het primaire hulpmiddel van de aangesloten bank-mede-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 12