Banken haakten actief in op tussensprintcampagne 3 /iwfm De 'sleeping giant' is uit de schaduw gehaald en in het volle licht ge zet. De markt maakte kennis met een aantal belangrijke feiten over de Rabobank die voor die tijd maar amper bekend waren. Binnen de organisatie gebeurde eigenlijk hetzelfde. De ingetogenheid is wat los gelaten. Een telefoonronde leert dat veel medewerkers bij lokale ban ken het uitstekend vinden dat de bank zich op zo'n manier profileert. Bijna 90 procent van de ondervraagden vindt het goed of beter. Er klinkt zelfs enige trots over de eigen organisatie. Die trots was voor een aantal banken aanleiding zelf actief op de campagne in te haken. Nationale brainstorm: 'Rabobank. Aangenaam.' II Rabobank Q Nummer 24/16 decmber 1991 De plaatselijke banken hebben op de tussensprintcampagne kunnen inha ken met affiches, etalagestukken, folders en bijsluiters. Daar bleef het bij. Waarom heeft Rabobank Nederland niet Na de introductiecampagne waarin de Rabobank zich aan Nederland voorstelde, volgt een campagne waarin het merk Rabobank centraal staat. Maar, hoe ver taal je die vervolgcampagne naar de plaatselijke bank? Op welke manier kun je aan cliënten duidelijk maken dat de Rabo bank een toonaangevende bank is? En dat de Rabobank zich betrokken voelt bij de (financiële) zaken van de cliënt? Maar zich ook betrokken opstelt ten opzichte van de plaatselijke gemeenschap. Hoe maak je duidelijk dat de Rabobank een aangename bank is? Op welke manier breng je dat allemaal in praktijk? Wat be tekent dat in de bankhal, aan de telefoon en aan de balie? Heeft dat invloed op mai lings aan cliënten? Welke rol spelen acties daarbij? En wat kunnen de mensen van de bank daarin betekenen? Wat doen we in het relatiebeheer bedrijven? Hoe bren gen we dat allemaal met elkaar binnen de bank tot stand? Wat betekent het om bij een aangename bank te werken? Alle maal vragen! De communicatiedeskundi gen van Rabobank Nederland ontwikkelen plannen om zowel centraal als lokaal goed op die vragen te kunnen inspelen. Maar er is meer nodig. De Nationale Brainstorm wil iedereen binnen de organisatie de kans geven mee te denken en te zoeken naar originele, effectieve en ook voor de hand liggende oplossingen waar mis schien anders niemand op zou komen. Doe mee Individuele medewerkers, bestuurders, afdelingen, directies, hele banken, iedereen kan meedoen aan de Nationale Brainstorm. De ideeën, voor stellen en andere resultaten van het brain stormen kunnen worden gezonden naar: De Nationale Brainstorm 'Rabobank. Aangenaam.', Rabobank Nederland, In terne adrescode UCR 514. Raboband zal de komende maanden uitgebreid aan dacht besteden aan de reacties van de Nationale Brainstorm. VÖO K°bo O,. onïby "»w m„ ^ckcni"B,n^kd at,W. 'lang 'i-'m. Jonè'*n Pr" - *«rond In de bankhal in Norg: medewerkers op de werkplek. méér materialen en draaiboeken voor activi teiten beschikbaar gesteld? Coördinator van de tussensprintcampagne Ton van Iperen: 'Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de campagne begin 1992 zou starten. Maar dat tijdstip is onder andere naar voren gehaald om in te kunnen spelen op de introductie die ABN Amro had aangekondigd. Daardoor was er geen tijd om parallel aan die campagne méér adequaat materiaal voor de plaatselij ke banken te ontwikkelen.' Puntjes op i Met de bijsluiters, pos ters, folders en het etalagemateriaal als uit gangspunt hebben heel wat banken een ei gen invulling gegeven aan de tussensprint campagne. De Rabobank Norg ging een stap je verder. Stelde de Rabobankorganisatie als geheel zich landelijk voor met de nationale reclamecampagne, in Norg maakte men aan vullend een plaatselijke campagne. 'We heb ben een brochure samengesteld', meldt de bank. 'Daarin hebben wij ons als Rabobank Norg aan het publiek voorgesteld. Ook heb ben we een fotoreportage laten maken van de medewerkers op de werkplek. Die foto's hebben we in de bankhal geëxposeerd. Op hetzelfde moment startten we een serie arti kelen in de plaatselijke krant.' Iedere week stelde steeds één van de medewerkers van de Rabobank Norg zich in een redactioneel artikel in de Norger Courant aan de plaatse lijke gemeenschap voor. De serie startte ove rigens met een interview waarin bestuurs voorzitter Ter Veer uitleg gaf over de coöpera tieve doelstelling van de bank. Gedurende negen weken daarna volgden artikelen waar in medewerkers zichzelf en één van de pro- du kten presenteerden. De reacties van het publiek waren zeer positief. Voorstellen bij de opening in Riet. Voorstellen in de Norger Courant. Brochures De Rabobank Oostvoorne pakte het ongeveer op dezelfde manier aan. De hele bank, inclusief alle medewerkers en een volledig overzicht van de dienstverlening, stond begin november in de plaatselijke krant. 'Ook wij willen ons nader aan u voor stellen', was de titel van de folder van de Rabobank Gorinchem, waarin de nieuwe hoofden Particulieren en Bedrijven van de bank werden gepresenteerd. Jaarvergadering De Rabobank Alphen en Riel greep de opening van het nieuwe kan toor in Riel aan om 'Rabobank. Aangenaam.' inhoud te geven. 'Mogen wij ons even voorstel len?', luidde de titel van de brochure, die voor die gelegenheid werd vervaardigd. Ook de alge mene ledenvergadering van de bank, die een paar dagen later werd gehouden, gaf inhoud aan Aangenaam. Inleider, de gedeputeerde voor milieu, landbouw en ruimtelijke ordening, mevrouw Jacobs schetste actuele ontwikkelin gen. Ze refereerde aan de toonaangevende rol die de Rabobank in de landbouw speelt. De tussensprintcampagne is op veel plaatsen in het land vertaald naar de plaat selijke situatie. Van Iperen: 'Hier en daar werd de opmerking gemaakt dat het handig zou zijn geweest als Rabobank Nederland ge reedschap had aangereikt om de plaatselijke activiteiten beter handen en voeten te kun nen geven. De banken hadden behoefte aan antwoorden op vragen als: Wat zijn de moge lijkheden? Welke kleur en welk lettertype moeten we gebruiken? Hoe krijgen we de beste aansluiting op de advertenties in de landelijke dagbladen? De banken kunnen er op rekenen dat er op deze en veel andere vra gen spoedig een goed antwoord komt. m Kennismaking met folder in Gorinchem.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 9