'Aangenaam' moet je uitstralen' Rabo band Jarenlang heeft de Rabobank voor de bedrijvenmarkt de slogan 'On derneem het met de Rabobank' en voor de particulierenmarkt 'Meer bank voor je geld' gebruikt. Beide slogans zijn inmiddels ver leden tijd. Met de tussensprint- campagne is 'Rabobank. Aange naam.' geïntroduceerd. Door mid del van interviews is nu onder zocht hoe de publieke opinie re ageert op 'Rabobank. Aange naam.' De resultaten zijn positief. De nieuwe slogan zal definitief de twee oude slogans vervangen. Spontane associatie met 'Rabobank. Aangenaam.' Geholpen associaties 'Rabobank. Aangenaam.' Nummer 24/16 decmber 1991 tie. Hij bleef klant van die Rabobank, maar met z'n beleggingen zit hij nu ergens an ders.' Plaats communicatie Kort na het voorval stond de advertentie over beleggen van de Rabobank en Robeco in de krant. Van Iperen: 'Voor die man was het wel een mooi verhaal wat er in de advertentie stond, maar hij is met z'n beleggingen vertrokken. In wezen zie je daarmee de plaatsbepaling van communicatie. Je kunt wel een kennis- kloof overbruggen, je kunt je bekendheid op bepaalde punten opkrikken, maar de omzet ting in het concreet zaken doen met de Rabobank, daar komen andere zaken bij kij ken.' Vervolg De volgende fase is ingezet. Reclamebureau Saatchi Saatchi heeft een creatief concept ontwikkeld dat als ba sis dient voor het advertentie- en publici teitsmateriaal van de Rabobankorganisatie. Vanaf nu zullen alle advertenties en nieuwe reclamematerialen worden ontwikkeld in de nieuwe stijl. De eerste advertenties hebben inmiddels in de krant gestaan. De koopsom polis en beleggen stonden daarin centraal. Al het bestaande reclamemateriaal wordt in de loop van 1991 omgezet in de nieuwe stijl. Al gebeurt het gefaseerd, toch is het een gigantische operatie. Begin volgend jaar verschijnt een bulletin waarin uitgebreid op het vervolg van de campagne wordt inge gaan. c/> o Cl (O CD Het creatieve team van reclamebureau Saatchi Saatchi ontwikkelde de term 'Rabobank. Aangenaam.' als de meest compacte verwoording van wat de Rabobank wil zijn: de meest betrokken en toonaangevende bank. De opdrachtgevers bij de bank waren er snel voor gewonnen. 'Rabobank. Aangenaam.' werd voorbestemd om gedurende enkele jaren centraal te staan van ondervraagden) 17,8 100% 50% zeer van toepassing van toepassing niet van toepassing Eerste kolom: Alle ondervraagden Tweede kolom: Cliënten 50% 100% Introductie/kennismaking Aangenaam binnenlopen 4,2 Klantvriendelijk 11,9 Leuk/prettig/makkelijk 11,0 Goede produkten 3,4 Algemene instemming 8,5 Geen aangename bank Overige negatieve antwoorden 3,4 7,6 Zegt me weinig/niets 19,5 Geen antwoord 14,4 in de merkcampagne van de bank. Ook het publiek zal de nieuwe slogan moeten asso ciëren met de begrippen 'meest betrokken' en 'toonaangevend'. Met medewerking van de afdeling Marketing Onderzoek Particulie ren werd onderzocht of de bank en het recla mebureau op het goede spoor zitten. Inhaalslag voorbij 'In twee opzichten is die uitdrukking goed gekozen', zegtdrs. Peter de Munck Mortier van Communicatie-beleid en -onderzoek. 'In de eerste plaats omdat we eigenlijk een inhaalslag hadden te maken. De kracht en de aard van de Rabobank waren im mers niet voldoende bekend. Vandaar dat de Rabobank zich - hernieuwd - voorstelde met Aangenaam. Nu die fase voorbij is, staat de organisatie voor de taak duidelijk te maken dat zij inderdaad betrokken en toonaange vend, kortom aangenaam, is. Door het in de praktijk te zijn. En door het in onze communicatie te beloven.' Spraakgebruik 'Een tussenpei ling moest uitwijzen of 'Rabobank. Aangenaam.' die invulling ook goed verwoordt', vervolgt De Munck Mor tier. 'Maar ook of die uitdrukking niet te ouderwets of afstandelijk overkomt. Het hoort immers niet tot ons dagelijks spraakgebruik. Omdat 'Rabobank. Aangenaam.' zeker enkele jaren mee moet, is het van belang dat het geen nega- 39,0 tieve beelden oproept.' Resultaat van het onderzoek was: Men vindt het een sympathieke kreet. De Munck Mortier: 'In ieder geval 11,0 bleek dat men de slogan niet irri tant of arrogant vond. Zo gauw er 33,9 storende elementen in zouden zitten, moetje uitkijken. Dat is niet het geval.' Andere inhoud Welke beelden Rabo bank riep Aangenaam op? De Munck Mor tier: 'Spontaan gaf 18 procent van de onder vraagden in de P/E-segmenten aan, dat het doet denken aan een bank die zich introdu ceert. Dat is niet verwonderlijk, maar wel dat bijna 40 procent van de ondervraagden al bezig was met de vertaalslag. Ze vinden de Rabobank al een prettige, toegankelijke, klantvriendelijke bank. Daarnaast is er na tuurlijk nog een aantal mensen blanco. Aan genaam moet nog een lading krijgen en dat doen we vooral door middel van adverten ties. Daarin willen we het merk Rabobank sterk neerzetten. De eenderde die nog blan co is zal hopelijk op den duur ook positief reageren.' Lading dekken Zo'n 10 procent had bij de term Aangenaam negatieve associaties. De Munck Mortier: 'Als je dat verder gaat uit zoeken, dan kom je drie elementen tegen. Een enkeling vindt het woord te ouderwets. Een paar procent vindt dat een bank gewoon niet aangenaam kan zijn. Maar er waren ook ondervraagden die met de Rabobank minder plezierige ervaringen hebben opgedaan. Dat vind ik wat bedenkelijk. Als we het begrip Aangenaam hanteren dan moeten we er echt alles aan doen om er voor te zorgen, dat Aan genaam de lading dekt. Je zou kunnen zeg gen dat h'et naar de eigen organisatie toe ook een taakstellende slogan is.' De Munck Mortier: 'Alles bij elkaar mag je stellen dat 'Rabobank. Aangenaam.' zeker de mogelijkheden biedt om de bedoelingen van de bank aan te geven. We moeten daar bij bedenken dat de invulling eigenlijk nog grotendeels moet gaan plaatsvinden door al lerlei vormen van communicatie. Een prima uitgangspunt is er zeker.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 8