Reclamecampagne succes: Tussensprint wordt marathon 'W met zo'1 f'000,- meer* k""ps ompoüs .rechtstreek, 'Je Rabobank Rabo band Nieuws over de reclamecampagne De reclamecampagne waarin de Rabobank zich eens nadrukkelijk aan cliënten en de rest van Nederland heeft voorgesteld, heeft z'n werk goed gedaan. Dat blijkt uit onderzoek en uit signalen uit de organisatie en de markt. De bank is erin geslaagd duidelijk te ma ken wie zij is. Het gebrek aan kennis over de Rabobank in de markt is teruggebracht. De aanpak van reclamebureau Saatchi Saatchi levert dus resultaat op. Na de succesvolle kortlopende tussensprintcampagne maken de communicatiedeskundigen zich op voor een marathon. De tussensprint maakt plaats voor een langlopende campagne met het merk Rabobank als uitgangspunt. w'<- De enige bank in uw omgeving die werkt voor uw omgeving. Nummer 24/16 decmber 1991 elk resultaat de campagne moest heb ben, bleek tijdens het pre testen', zegt Ton van Ipe ren, die de 'tussensprint' coördineerde. Hij woonde een aantal van de dertig gesprekken met vooral ondernemers-cliënten en niet-cliënten bij. Tijdens die interviews werden con cepten van de advertentie teksten voorgelegd. Eén van de vragen was: Wat vindt u van de Rabobank nu u de teksten heeft gele zen? Teksten testen In de advertentieteksten stond onder meer dat de Rabo bank behoort tot de vijf sterkste banken in de we reld. Dat zesenzestig van de honderd grootste bedrij ven een relatie hebben met de Rabobank. Dat veertig procent van de on dernemers in het MKB de Werken hij een Merchantbank waarvan u niet eens wist <lal het een Merchantbank was. De eerste experimentele perso neelsadvertenties in de nieuwe stijl sluiten naadloos aan bij de andere communicatie-uitingen. Rabobank als huisbankier beschouwt. Van Iperen: 'Na het lezen van de advertentieteksten was één van de vragen aan de ondernemer of zijn houding ten opzichte van de Rabobank was veranderd. En of hij nu bij de Rabobank zou gaan bankieren als dat nog niet het geval was.' Shortlist 'Eén van de ondernemers die deelnam aan het onderzoek zei heel eer lijk dat hij bij de ABN bankiert en geen aan leiding zag om daar weg te gaan', vertelt van Iperen. 'Maar hij was wel verbaasd. Hij wist niet dat de Rabobank zo'n interessante bank was. Als hij, om welke reden dan ook, nu een bankkeuze moest maken, kwam de Rabobank wèl in de picture. Om het in recla metermen te zeggen, nu staat de Rabobank op z'n 'shortlist'. Voorheen niet. Dat is pre cies wat de campagne moet doen.' Snelle start De tussensprintcampag ne is eerder dan gepland in de media ver schenen. De campagne om de kenniskloof over de Rabobank te ver kleinen was gepland voor volgend jaar. Oorzaak was onder andere de introduc tie in de markt van de nieu we ABN Amro-combinatie. Maar ook het kant en klare karakter van de voorstellen van het reclamebureau sti muleerden de beslissing. Toen bekend werd dat de ABN Amro al in september met haar activiteiten van start zou gaan werd defini tief besloten te proberen voor die tijd met het media geweld te starten. In alle stilte werd de campagne voorbereid. Gentlemen's war De derde speler in het grote bankenspel, NMB Post bank, haakte ook in op de fusie van ABN en Amro. Met advertenties, com mercials en posters langs de straat sloeg zij toe. Reclamedeskundige Paul Mertz sprak in het reclamevak blad Nieuwstribune over een 'gentlemen's war'. In die strijd deed de Rabobank het hele maal niet slecht. Mertz: 'Dub bele pagina's in nieuw purper- blauw, die moeite doen en iets hebben te melden, elke keer weer. Je proeft een strijdvaar dige bank en de pen van de meester...' Goed gevoel 'De adver tenties van de Rabobank droe gen nieuws en feiten aan', schrijft Mertz. 'Saatchi ver woordde dat alles spannend, aangenaam, overtuigend en profilerend. Natuurlijk heeft niet iedereen die teksten gele- De lopende advertentie voor de koopsompolis. zen, maar wie het deed, werd er wijzer van en hield er een goed gevoel aan over.' Ook de nieuwe personeelsadvertenties zijn niet aan de nieuwsgierige blik van Mertz voorbij gegaan. Hij vindt dat de wervingsadverten tie van de Merchantbank van een verheu gend hoog informatiegehalte is. De tekst loopt soepel en de aansluiting op de 'Aan- genaam'-campagne is naadloos. Communicatie Uit de 'gentlemen's war' lijkt de Rabobank goed tevoorschijn te komen. Maar worden de doelstellingen al leen met reclame bereikt? Van Iperen: 'We willen bereiken dat meer mensen weten dat we bijvoorbeeld sterk zijn in het buitenland en goed zijn als het om beleggen gaat. Dat kan niet alleen met een reclamecampagne. Communicatie is maar één aspect. Neem beleggen. We kunnen een stukje bekend heid opvoeren door te vertellen dat de bank samenwerkt met Robeco. Je kunt een ken niskloof overbruggen. Dat betekent nog niet dat de cliënten de Rabobank professioneel vinden. Voor een groot deel wordt dat be paald door de manier waarop de plaatselij ke banken, maar ook IRIS, daarmee om gaan.' Als het plaatselijk niet goed wordt ingevuld, be reik je met communica tie niets en kan het zelfs tegen je werken', onder streept Van Iperen. 'Ik sprak laatst de directeur van een omroeporgani satie. Hij heeft een goed contact met z'n Rabo bank. Laatst wilde hij wat in aandelen doen. Hij vroeg aan de direc teur van die bank of hij voor hem wat aandelen wilde kopen. Dat was oké. Na een paar weken had hij nog niets gezien. Hij informeerde bij de di recteur of hij er nog aan had gedacht. Nee, hij had het vergeten. Jam mer. Even goede vrien den, want zo was de rela- Niet geregeld Rabobank. Aangenaam. Onderdeel van de vervolgcam pagne: De advertentie voor de plaatselijke banken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 7