Duizend reismede- werkers op Info Reizen Rabo band Alle 23 touroperators waarmee de Rabobank zaken doet, waren vertegenwoordigd op de 16e Info Reizen, die in de laatste week van november werd ge houden. Samen bezetten zij 51 stands. Een nieuw record. Na een aantal jaren onderdak te hebben gevonden bij Center Parcs, was dit jaar het congres centrum Koningshof in Veldho ven de lokatie. Samenwerking met Eurodisney Nummer 24/16 decmber 1991 Zant en Salomons: 'De Info Reizen blijft groeien. De touroperators willen volgend jaar nog meer stand ruimte. m m oordeel is dat we hier al op zater- dagmorgen konden beginnen met «v het opbouwen van de stands', ver telt Luuk Salomons. Samen met Marijke Zant is hij vanuit Reizen Rabobank Nederland ver antwoordelijk voor de organisatie en realisa tie van de Info Reizen. 'Bij Center Parcs zaten we in de tennishal, waar tot zaterdagavond zeven uur nog werd gespeeld. Op zondagoch tend moesten wij dan helemaal klaar zijn met het opbouwen van de stands', aldus Zant. 'Hoewel we zeker niet ontevreden waren over Center Parcs, heeft Koningshof toch enkele voordelen. Er is een theaterzaal voor het avondprogramma, meer ruimte voor de stands en alle faciliteiten onder één dak.' Nieuwtjes Voor het komende jaar zijn geen contracten met nieuwe touroperators afgesloten. 'We hebben nu een heel even wichtig pakket, waar alles in zit. Uitbreiden leidt alleen maar tot overlappingen en ondui delijkheid', stelt Salomons. 'Het is zelfs zo, dat we niet klakkeloos alle programma's van onze 23 touroperators zullen voeren. Eén van hen komt bijvoorbeeld met een speciaal Bulgarije-programma. We hebben een bere kening gemaakt. Ons marktaandeel in reizen naar Bulgarije is klein. Het lezen van het pro gramma door de reismedewerkers kost tijd, we hebben distributiekosten van de program ma's en weinig boekingen te verwachten. Dat zou ons meergeld kosten dan opleveren. We nemen dat programma dus niet in ons as sortiment op. Natuurlijk kan iedereen, maar dan via een andere touroperator, bij ons deze bestemming wel boeken.' Signaal Salomons: 'Het niet in ons as sortiment opnemen van een bepaald pro gramma is een signaal naar de hele reis branche. Als je ze zo'n besluit meedeelt, heb ben ze daar begrip voor. De winkelier bepaalt nu eenmaal zelf wat er op zijn schap komt, niet de touroperator. We zijn in vier jaar tijd al gegroeid van 110 verschillende reisbrochu res naar 190. En dat van 23 touroperators. Wij accepteren die uitbreidingen niet meer. Wat dat betreft zijn we trendsetter. Steeds meer reisbureaus komen met dezelfde wen sen en eisen.' Eurodisney Uitzonderingen bevestigen de regel. Salomons: 'Eén nieuw contract heb ben we wel afgesloten. En wel met Eurodis ney. Dat is het op Amerikaanse leest ge schoeide Disneyworld-pretpark, dat in april wordt geopend op 30 kilometer van Parijs. Wij gaan rechtstreeks reizen naar dit pretpark verkopen. Op de achterkant van het program ma komt zelfs de naam Rabobank te staan.' Lunch Salomons: 'De touroperators zijn allemaal enthousiast over de opzet van Info Reizen, ledereen vindt het vanzelfsprekend om aanwezig te zijn. We stellen elk jaar een touroperator in de gelegenheid de lunch te verzorgen. Daar is veel belangstelling voor. Vorig jaar zorgde Eurocamp voor een grandio ze picknick op de Franse toer. Dat viel heel erg goed bij de reismedewerkers en onlangs bleek, dat er zowel in aantallen als omzet een stijging van 46 procent was gerealiseerd in één jaar tijd, alléén bij de Rabobank! Je creëert op zo'n manier een band met een produkt. Dat werkt.' Dit jaar nam De Jong In- travakanties de lunch voor haar rekening. Er was een menselijke robot aanwezig, die in het Guinness book of records staat met het wereldrecord stilstaan. Tien uur en eenen veertig minuten. Hij deelde prijsvraagformu lieren uit. Daarmee was, vijf dagen lang, een vierdaagse reis naar Berlijn te winnen. Avondprogramma In de avonduren was er uitgebreid aandacht voor het rentabiliteits- onderzoek naar de kosten en opbrengsten van het produkt reizen. Na een serieuze inlei ding van Salomons, nam acteur Paul van Soest op ludieke wijze enkele aspecten van het rekenschema reizen onder de loep. Salo mons: 'We wilden niette belerend zijn, maar de collega's een aantal hints geven hoe het wellicht anders kan. Het viel niet bij iedereen in goede aarde, maar dat betekent volgens mij wel dat we de reismedewerkers aan het denken hebben gezet.' CD-Rom De dikke boeken met reisinfor matie van Toeristiek staan nog steeds op elke reizenbalie. Zant: 'Een aantal jaren gele den kregen de boeken uitbreiding in de vorm van Toeristiek-on-line, nu is er een derde loot aan de stam uitgekomen: informatie op CD- Rom. Op de CD staat zeer gedetailleerde in formatie over bestemmingen en ook foto's en kaartjes van de omgeving. Bovendien geeft het systeem exact aan welke tourope rator in welke gids op welke pagina een be paalde bestemming heeft opgenomen. Uit eindelijk is het de bedoeling dat via het sys teem rechtstreeks wordt doorgeschakeld naar het boekingssysteem van de gewenste touroperator. Rabobank Nederland is met Toeristiek in onderhandeling over de toe komstmogelijkheden met betrekking tot CD- ROM voor de Rabobankorganisatie.' De miljoenste In 1992 verwacht de Rabobank voor meer dan een miljoen perso nen een reis te verzorgen. Salomons: 'Eigen lijk hadden we de miljoenste dit jaar al ver wacht, maar door de Golfcrisis en de onrust in Joegoslavië is dat niet uitgekomen. Maar er zit toch nog steeds een groei in de markt. On danks de problemen dit jaar hebben we over 1991 toch nog een stijging van 1 procent van de omzet kunnen realiseren. En de boekingen bij de banken voor het winterseizoen, zowel de sneeuw- als de zonbestemmingen, lopen gigantisch goed. We zien bijvoorbeeld bij Hol land International al een groei van 40 procent in vliegreizen en plus 20 procent in de busrei zen van De Jong Intratours.' 'De banken doen het goed', besluit Salo mons. 'De reismedewerkers zijn heel enthou siast. Dat hebben we tijdens de Info Reizen weer duidelijk gemerkt. Men is zeer betrokken en werkt hard. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de re acties op de vier opdrachten die men vooraf thuis kreeg toegestuurd. Daar is zeer serieus aan gewerkt. Reizen is een rendabel produkt, zo hebben we nu uit onderzoek geleerd en het blijft vooral ook een heel leuk produkt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 5