Rabobank komt met standaardpakket voor particulieren band De Centrale Kringvergadering heeft op 27 november een positief advies uitgebracht over de invoering van een standaardpakket be talingsverkeer voor particulieren per 1 mei 1992. Voor f 25,- per jaar kunnen particuliere cliënten onbeperkt gebruik maken van een aantal faciliteiten. Er is een vrije voet voor een aantal diensten. Daarboven wordt een stukstarief berekend. Hogere kosten worden gecompenseerd door afschaffing van de valuteringsdagen en een hogere creditrente. Dit standaardpakket is het resultaat van uit voerige discussie over een eerder voorstel, dat werd behandeld in de CKV van september en in de najaarskringvergaderingen. Standaardpakket voor particulieren f 25,- - Nummer 24/16 decmber 1991 Vrije voet Tarief Kasopnames aan de balie, indien het kantoor een gea heeft 12 f 1,00 indien het kantoor geen gea heeft onbeperkt Handmatige bankgiro 18 f 0,50 Acceptgiro 24 f 0,30 Rekeningafschriften 26 f 0,50 Advies: Creditrente bij saldo tot f 2.500,- 1% Creditrente bij saldo boven f 2.500,- 2% V M m e zijn nog steeds bezig met het kostendekkend maken van het WW betalingsverkeer', stelt hoofd produktgroep Betaaldiensten Cees van Tig- gelen. 'We doen dat door tarifering, efficien cyverbetering en produktvernieuwing. Op het gebied van tarifering praten we nu over de derde en laatste grote stap. De eerste stap in de tarifering hebben we gezet op 1 januari 1988. Toen zijn we de particuliere cliënten een aantal tarieven in rekening gaan brengen, zoals twee kwartjes per che que als men er meer dan zestig gebruikt.' Giraal betalen Van Tiggelen: 'We heb ben vier jaar geleden bewust nog geen tarie ven voor giraal betalen ingevoerd. De con sument heeft nog te weinig invloed op de wijze van betalen. Het zijn de bedrijven die bepalen hoe de consument betaalt. Nu gaan gelukkig steeds meer zaken over op het toesturen van acceptgiro's of het vra gen om een machtiging. De banken benade ren de bedrijven daar actief voor. We vinden de tijd nu rijp om wél met tarieven voor gi raal betalen te komen.' Doorzichtig 'Wij gaan naar een helder systeem. De valuteringsdagen worden afge schaft en de creditrente verhoogd', vervolgt Van Tiggelen. 'We berekenen een abonne mentstarief en extra tarieven voor rekening houders die veel dure opdrachten aan de bank geven, waarvoor ook goedkope alter natieven bestaan. We willen een doorzichtig beleid, waarbij de klant precies weet wat hij waarvoor betaalt. We hebben een dergelijke exercitie twee jaar geleden in de bedrijven- markt gehad. De markt heeft daar uitste lten Tiggelen tijdens de Centrale Kringvergade ring, waarin de tarifering voor particulieren werd goedgekeurd. Valuteringsdagen worden afgeschaft kend op gereageerd. Al tachtig procent van onze bedrijfscliënten is overgegaan op TGT, transactie gebonden tarifering. Het heeft ons zelfs zo'n duizend nieuwe relaties opge leverd. TGT was de tweede stap in het door zichtig maken van de kosten en tarieven van het betalingsverkeer.' Klantenverlies? De Rabobank komt als eerste met een pakket tarieven voor parti culieren. Van Tiggelen: 'Ik verwacht niet dat er cliënten zullen weglopen. De discussie over dit soort tarieven is bepaald niet nieuw. In het Limburgs Dagblad stond in ok tober al, dat de Rabobank met een stan daardpakket zou komen. Daar is door cliën ten niet of nauwelijks op gereageerd. Men is blijkbaar al aan het idee gewend. Boven dien komen we met een heel duidelijk be leid. ledereen weet van te voren precies waar hij aan toe is.' Laagdrempelig De Consumentenbond heeft gesteld, dat het betalingsverkeer voor iedereen bereikbaar moet blijven. 'Een ta rief van f 25,- vinden wij, en de bond geluk kig ook, een zeer redelijk bedrag', stelt Huub Bosch. Hij is binnen de produktgroep Betaaldiensten projectleider voor de intro ductie van het standaardpakket. 'In Duits land kost een vergelijkbaar pakket zo'n f 100,- en ook in andere landen betaalt men soortgelijke bedragen. Natuurlijk is goede voorlichting, zowel intern als extern, heel be langrijk. De banken zijn direct na de Centrale Kringvergadering over het standaardpakket geïnformeerd via een circulaire.' Introductie De banken hebben volgen de maand alle hulpmiddelen ter voorberei ding op de introductie in huis. De basisoplei ding 'Betalen' krijgt een module over het standaardpakket. Verder komen er specials van Baliescoop en er wordt gewerkt aan een videoproduktie waarin het beleid duidelijk uit de doeken wordt gedaan. Bovendien komt er een commerciële gesprekstraining van een dag. Dat is bij de invoering van transactie ge bonden tarifering ook gedaan. 1.500 Cursis ten hebben die training toen gevolgd. Brochure 'We zijn ook bezig met het ont wikkelen van een rekenmodel', meldt Bosch. 'Daarmee kun je de gegevens van een klant op het beeldscherm krijgen en vervolgens een aantal varianten invoeren om te kijken wat de klant eventueel moet gaan betalen.' De invoeringsdatum voor het standaardpak ket is 1 mei. De particuliere rekeninghouders worden in de laatste week van maart door middel van een brief en een duidelijke bro chure op de hoogte gebracht. Bosch: 'Dat geeft de banken twee maanden de tijd om de introductie goed voor te bereiden.' De andere banken Van Tiggelen verwacht dat de andere banken snel volgen met het invoeren van tarieven. 'Daar zitten twee kan ten aan. Als we kijken naar de bedrijven- markt, dan hopen we eigenlijk dat het nog jaren duurt voor de collega's met TGT ko men. Het loopt bij ons namelijk zo goed, dat we klanten van andere banken krijgen. Maar als we kijken naar de particulierenmarkt, dan zouden we wensen dat de anderen morgen ook met tarieven komen. Dan krijgt je name lijk over de hele linie een geweldige sturing naar goedkopere betaalvormen en efficiën tere werkwijzen.' Kostendekkend Dekken de opbreng sten uit het standaardpakket straks alle kosten van het betalingsverkeer? 'Nee', weet van Tiggelen, 'en dat is ook niet de be doeling. Er blijft een gat in de begroting. We verwachten met het abonnementstarief voor het standaardpakket en met wat men moet betalen boven de vrije voeten zo'n f 100 miljoen per jaar binnen te krijgen. Maar hoe meer cliënten voor de goedkopere vormen kiezen, hoe lager de opbrengst wordt. Uiteindelijk blijft er een gat van zo'n f 150 tot f 200 miljoen over. Dat gat moeten we zien te dichten door het opvoeren van de efficiency bij de plaatselijke banken en Rabobank Nederland. We hebben de over tuiging, dat wij het gat in een jaar of twee kunnen dichten. Hadden we die overtuiging niet, dan zouden we nu hogere tarieven in de markt zetten. Dit is definitief de laatste grote stap. We mogen de cliënt niet laten betalen voor onze eigen inefficiency.' 'Het pakket zit prima in elkaar. De ban ken hebben bij de definitieve vaststelling uitstekend werk verricht', merkt van Tigge len op. 'Onze oorspronkelijke voorstellen zijn niet aanvaard. In de kringvergaderingen is er heel wat aan bijgeschaafd. Het stan daardpakket is dus écht een produkt van de democratie van de Rabobankorganisatie. En dat mag best eens worden gezegd!' Tarief f 1,00 f 0,50 f 0,30 f 0,50 1% 2%

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 3