VEB: Vakkennis en geloof in de organisatie Raöo band Rabobank Nederland overal anders 'Aldus een woordvoerder'. Zo eindigt vaak een bericht in de media. De voorlichter heeft na mens zijn organisatie gespro ken. Voor de Rabobank ligt die taak bij de afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen in Utrecht, waar, zoals de naam van de afdeling al doet vermoe den, méér wordt gedaan dan het standpunt van de organisa tie verwoorden. Nummer 24/16 decmber 1991 UCB, Regiokantoor, deelneming, ZL, UM, buitenlandse vestiging: Rabobank Nederland kent vele gezichten. Raboband schenkt regelmatig aan één ervan. Deze keer Voorlichting en Externe Betrekkingen (VEB). Boutens (I.) heeft als aandachtspunten het MKB, sociale zaken en informatica. Hoogkamer heeft de particulierenmarkt, betalingsverkeer en bank overvallen. ten', zegt Boutens, 'Dat werk is niet van te voren te plannen'. Centraal of regionaal Boutens: 'De voorlichting over zo'n zaak gebeurt vanuit Utrecht, hoewel in Best en Zeist de ma nagers het bericht aan de mensen hebben toegelicht. Omdat het hier gaat om een zaak die de hele Rabobankorganisatie be treft, wordt de voorlichting naar de media centraal gehouden. Bij plaatselijke of regio nale kwesties kunnen we voor de regionale communicatie- en PR-adviseurs een klank bordfunctie vervullen.' Sturend Padmos: 'Wanneer en hoe wij sturend werken? Als we namens de organi satie willen meehelpen een maatschappe lijk standpunt te laten ontstaan. Er is bij het publiek vaak te weinig kennis en een goede afweging tussen voor- en nadelen is niet mogelijk. We willen daarom een rol spelen in de voorlichting rond bijvoorbeeld biotech nologie. Dan komt er financiële steun voor de organisatie Publieksvoorlichting Weten- Padmos is deskundig op de agrarische markt. ^■1 I e zijn gelukkig niet alleen 'his master's voice', zegt Cees W W Boutens. 'Geen persberichten automaten'. Onze functie is dan ook niet 'voorlichter', maar medewerker Voorlichting en Externe Betrekkingen (VEB). Alle voorlich tingszaken met een landelijk effect worden hier behandeld. Voor zaken met een plaatse lijk of regionaal karakter werken bij de regio kantoren communicatie- en PR-adviseurs. Samen met Fokkeline Padmos vertelt Bou tens over zijn werk en dat van zijn collega's, leder heeft een eigen specialisatie. Meedenken 'Juist de mogelijkheid om mee te denken, te adviseren, te sturen maakt ons werk interessant', aldus Pad mos en Boutens. Ze praten met waardering over de plaats die 'communicatie' en alles wat daarmee te maken heeft de laatste ja ren binnen de Rabobankorganisatie heeft gekregen. Boutens: 'Pas als in een vroeg stadium beleidsmatig meegedacht kan wor den, krijgt communicatie de plaats die het verdient. Dan is het effect optimaal'. Advisering Bij VEB wordt meegedacht bij het maken van toespraken van directie leden, worden persberichten gemaakt en persconferenties belegd. Wie weinig erva ring heeft met optredens voor radio of tv kan van hieruit het advies krijgen een me diatraining te volgen. Boutens: 'We zijn niet alleen verantwoordelijk voor de inhoud, maar ook voor de verpakking. Vooral bij ra dio en tv is die verpakking van groot be lang.' Externe Betrekkingen Onder 'Externe Betrekkingen' vallen ook de contacten met instellingen die voor de organisatie van be lang kunnen zijn zoals ondernemers- en standsorganisaties, overheid en groepen in de maatschappij die een bepaald standpunt uitdragen. Boutens loopt tijdens het ge sprek even weg. Een spoedgeval. De dag voor het interview stond op de voorpagina van De Telegraaf het bericht dat bij de Rabo bank 225 arbeidsplaatsen zullen verdwij nen. 'Het nieuws kwam voortijdig naar bui- Dost (derde van r.) behandelt zaken met be trekking tot het Centrale Bankbedrijf, Public Affairs en buitenland. schap en Techniek en adviseert de Rabobank de raad die een voorlichtingspro gramma opstelt rond dit onderwerp.' Contacten leggen Boutens, weer terug bij het gesprek: 'Van belang is ook dat we kennis over de organisatie kweken. Neem het veranderende bedrijvenimago van de Rabobank. Daarin past deelneming aan de actie van het ministerie van Economische Zaken 'Onderneem 't maar'. We hebben meegewerkt aan een vernieuwd onderne mingsplan voor starters. De uiteindelijke presentatie daarvan vond plaats bij de Rabobank. Zo kun je naar buiten brengen dat de Rabobank een bank is met een groot marktaandeel in het MKB en verstand heeft van starters.' Telefoondienst De medewerkers van VEB hebben bij toerbeurt een week tele foondienst. Dan beantwoorden ze algeme ne vragen van de pers, lokale banken, regio kantoren en het publiek. Cees Boutens: 'Naast vakkennis heb je daarvoor een gede gen kennis van de organisatie nodig. Soms lijken vragen eenvoudig, maar is de beant woording niet simpel. Een advies van mijn voorganger was: 'Schrijf altijd op wie je hebt gesproken bij het oplossen van een moeilijk geval'. Heel handig, want soms kom je pas na lang zoeken waar je moet zijn.' Padmos: 'We moeten ook afwegen of de Rabobank op bepaalde verzoeken om inlich tingen moet ingaan. Er zijn grenzen en die zie je duidelijk als je je afvraagt wat het be lang voor de organisatie is en of inwilliging van het verzoek een positieve bijdrage levert aan het imago van de bank.' Boutens: 'Ons werk is geen eenrichtingverkeer. Er wordt verwacht dat we alert zijn op processen bui ten de bank en dat we daarover rapporte ren.' Boutens verwacht dat de bedrijfscul tuur van banken in de toekomst steeds be langrijker zal worden. Padmos: 'Dat vraagt van ons bij VEB dat we helemaal achter de doelstellingen van de Rabobank staan. Je moet het uit kunnen dragen, anders kun je deze functie niet uitoefenen.' Voorlichting en Externe Betrekkingen tokatie: UCB 567 Aantal medewerkers: 7 Jaarlijks ongeveer 700 perscontacten Verzorgt 75 persberichten per jaar

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 11