hand Eerst met plaatselijke bank om tafel Nummer 23/2 december 1991 Frans. Hij kent Crédit Agricole in Frankrijk, het kantoor van Rabobank Parijs en de Rabobankorganisatie in Nederland. Bij Van de Weerd komen dan ook de vragen terecht die betrekking hebben op bankieren in en met Frankrijk komen. Daarnaast is hij gespe cialiseerd in handel met de VS. Zo hebben alle medewerkers van de Eurodesk een ei gen specialisme. Van de Weerd: 'Mijn colle ga Brigitta van Kanten werkte in de beginfa se bij ons kantoor Madrid en Bert Wiss heeft de afgelopen vier jaar de Dutch Desk in New York geleid. Taalproblemen doen zich in elk geval niet voor. En wat belangrijker is: ook de kennis van de plaatselijke markt en gewoon tes is aanwezig.' Contactpersoon De deskundigen van de Eurodesk treden op als contactpersoon tussen de plaatselijke Rabobanken en het buitenland. Ze kennen in het betreffende land het produktenpakket. Weten aan welke voorwaarden moet worden voldaan als een Nederlandse ondernemer er bijvoorbeeld een rekening wil openen. Kennen de accep tatiecriteria voor financieringen, enzovoort. Ze zijn als het ware voor de plaatselijke ban ken een stukje buitenland, dat direct om de hoek ligt. Naar twee kanten Omgekeerd is de Eurodesk ook de plaats waar klanten vanuit het buitenland binnenkomen. De overeen komst met Lloyds Bank, Crédit Agricole en Banco Popular Espanol werkt naar twee kan ten. Die buitenlandse banken hebben klan ten die in Nederland zaken willen doen. Van de Weerd: 'Het is belangrijk te weten dat we niet doorverwijzen maar begeleiden. En daar bij kunnen we slagvaardig zijn.' Als voorbeeld noemt hij een recente aanvraag van een En gels bedrijf dat via Lloyds in Nederland een hotel wilde kopen. 'De financiering moest snel worden geregeld. We namen contact op met de Rabobank ter plaatse en brachten de klant van Lloyds en de plaatselijke bank de volgende dag samen. Even snel als het zou gaan met een Nederlandse aanvrager. Wat overigens nog niet wil zeggen dat toen ook meteen een handtekening onder het contract kon worden gezet.' Snelheid 'Bepaalde zaken hebben nu eenmaal meer tijd nodig. Maar toch, dat er di rect gereageerd kan worden is uiterst belang rijk. In dit geval had de Engelse klant niet al leen Lloyds benaderd. Maar de andere bank kon niet zo snel handelen en viel daarom af', vertelt Van der Weerd. 'Het ging wel om een financiering van f 6,5 miljoen, wat ook inte ressant was voor de plaatselijke bank', vult Schumacher aan. Hij voegt er nog aan toe dat gestreefd wordt naar snelheid, maar dat zaken niet altijd in hoog tempo kunnen wor den afgehandeld. Wil een Nederlandse on dernemer bijvoorbeeld een rekening in Enge- land openen, dan kan dat nog heel wat voe ten in de aarde hebben. Engelse banken ple gen nu eenmaal om uitgebreide referenties te vragen. Die worden eerst nagetrokken. Een cliënt die door ons wordt aangemeld, be spaart zich dus tijd en moeite. Dat neemt niet weg, dat de gewoontes, acceptatiecrite ria en verstrekkingsnormen in het buitenland vaak afwijken van wat bij ons gebruikelijk is. Vooral als het om financieringen gaat, is het verstandig om dat de cliënt in een vroeg sta dium uit te leggen.' Huiswerk maken Van de Weerd: 'We wil len de klant vooral het gevoel geven, dat hij in het buitenland nog steeds door zijn eigen Rabobank wordt bediend. Dat vereist de no dige betrokkenheid en begeleiding. Aan de andere kant: Als we een cliënt bij een buitenlandse bank introduceren, steken we als Rabobank ook onze nek uit. Daarom gaan we bij voorkeur eerst met de plaatselij ke bank rond de tafel zitten, om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Een goede voorberei ding kan teleurstellingen, zowel bij de cliënt als de alliantie-part ner, voorkomen. Eén en ander houdt wel in dat plaatselijke banken steeds meer te maken zullen krij gen met interna tionale bankzaken. Waar kunnen ze te recht om hun kennis op dit gebied op te doen of bij te spijke ren?' Marktbewerking De plaatselijke ban ken kunnen een be roep doen op de af deling Commerciële Advisering Buiten land (CAB). Van dit team van zes men sen neemt Jan van der Horst aan het ge sprek deel. Het CAB geeft de nodige on dersteuning en be- geleiding naar de plaatselijke banken s toe. Het adviesteam ziet zich vooral als I steun bij de markt bewerking. 'Daarvoor is echter wel een ste vige basiskennis bij de plaatselijke bank noodzakelijk', aldus Van der Horst. 'We ver zorgen dan ook opleidingen met betrekking tot internationaal zaken doen.' Twee niveaus Die opleidingen zijn er op twee niveaus: een opleiding kennis van bui tenlandse bankprodukten en een opleiding voor relatiebeheerders, hoofden Bedrijven, account managers en directeuren. Deze laatste opleiding traint de deelnemer tot een volwaardige gesprekspartner voor bedrijfsre- laties die internationaal zaken doen of dat van plan zijn.' Van der Horst onderstreept het belang van een grotere kennis op dit ge bied. 'Wij kunnen ons in Utrecht wel profile ren als een internationale bank, maar die uitstraling moet er lokaal ook zijn, anders werkt het niet.' Opleiden ondernemers Het CAB verzorgt ook opleidingen voor ondernemers. Twee daagse sessies waarbij allerlei zaken aan de orde komen die te maken hebben met bui tenlandse handel. Van der Horst: 'We wijzen de ondernemers op de risico's, we informe ren ze over het verschil in handelskiimaat en we geven ook aan, dat ze planmatig moeten werken. Gaan banken zelf seminars of on dernemersbijeenkomsten organiseren, dan wordt er ook regelmatig een beroep op onze medewerking gedaan.' Acquisitie De opleidingsactiviteiten ne men binnen het totale takenpakket van CAB overigens een beperkte plaats in. Van der Horst: 'De meeste tijd besteden we aan het begeleiden van plaatselijke banken en hun cliënten bij concrete transacties. Steeds meer banken hebben hun buitenlandbedrijf goed op de rails staan en doen een beroep op ons bij het binnenhalen van nieuwe cliënten. Vooral de wat grotere bedrijven zien de buitenlandprodukten als een essentieel onderdeel van het dienstenpakket. Ze ken nen de plaatselijke Rabobank als een goede en concurrerende leverancier van binnen landse bankdiensten, maar weten vaak niet wat onze organisatie internationaal voor ze kan betekenen. Een gezamenlijk bezoek van de relatiebeheerder en de CAB-adviseur wil in zo'n geval nog wel eens uitkomst bren gen.' Groeiend marktaandeel Het marktaan deel van de organisatie in het buitenlandse betalingsverkeer is in de afgelopen jaren ge staag gegroeid. Van der Horst: 'Het marktpo tentieel voor het MKB ligt, als je im- en ex port samentelt, op ongeveer f 150 miljard. Daarvan hebben we nu zo'n 23 procent. Ons streven is, om daar in 1995 toch wel 35 pro cent van te hebben. Niet om het betalings verkeer op zich, maar vooral om de zaken die daar achter liggen. De omvang van het betalingsverkeer is een indicatie voor de overige afgenomen diensten. Dat betekent, dat we ons gezamenlijk moeten inspannen om goed toegerust de eigen relaties te on dersteunen en te begeleiden.' Het succes van het buitenlandbedrijf staat of valt met de kwaliteit van de dienst verlening en de betrokkenheid van de cliënt. Schumacher: 'De bank dankt haar binnen landse marktpositie vooral aan de inzet van de plaatselijke banken. Nu moeten we bewij zen, dat we klanten wereldwijd dezelfde kwa liteit kunnen bieden, die ze in Nederland van ons gewend zijn. Dat kan Buitenland niet al leen. Dat kan de individuele lokale bank ook niet. Dat kunnen we alleen samen. Commerciële Advisering Buitenland: Van der Horst Eurodesk: Van de Weerd

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 9