Rabo Met de PC is automatisering voor iedereen dichtbij gekomen Nummer 23/2 december 1991 Beveiliging informatisering band werkt, het werk nog met de hand doen. In zo'n situatie heb je de rij cliënten zo tot bui ten staan.' Problemen Beekelaar: 'We hebben al heel wat systemen gemaakt en die op aller lei manieren aan elkaar gekoppeld. De be heersbaarheid is daardoor een heel groot probleem geworden. Dat is de praktijk van heden.' Van alle verschillende systemen die op een bank worden gebruikt, moet men een paswoord onthouden. Dat betekent bij een kleinere bank, dat een gemiddelde me dewerker er zo'n tien moet onthouden. 'Dat is dus qua beheersbaarheid helemaal fout. Die mensen schrijven dat gewoon op', stelt Berkel. Men beleeft dat ook niet meer als een paswoord, waar men voorzichtig mee moet omgaan. Ze worden aan collega's doorgegeven. Het is gewoon gezamenlijk bezit geworden.' LAURA Berkel: 'We willen alle nu be staande systemen zoveel mogelijk integre ren. We willen af van al die losse systemen. Ideaal is één systeem, waar je dus ook maar één paswoord voor nodig hebt. Dat is er bij het Centrale Bankbedrijf in de vorm van Internet en kom bij de aangesloten ban ken in de vorm van LAURA. Dan is er één netwerk per bank. Het systeem zorgt er voor, dat de gebruiker alleen toegang krijgt tot de systemen waartoe hij bevoegd is. De gebruiker merkt daar niks van. Die logt aan en in het systeem is opgeslagen naar welke netwerktoepassingen hij mag. Hij krijgt als het ware zijn eigen persoonlijk menu. En een collega heeft weer een ander persoon lijk keuzemenu.' Berkel: 'Nieuw in beveili gingstermen is, dat men straks maar één paswoord heeft en daarnaast een persoon lijke chipkaart. Natuurlijk is het niet de be doeling, maar een paswoord kun je aan iemand vertellen. Ook die chipcard kun je wel uitlenen, maar je krijgt hem ook weer te rug. Die card kan zelf bepalen of het pas woord, dat samen met de card wordt ge bruikt, het goede is. Dat controleert de computer dus niet, maar de card. Het pas woord kan alleen door de gebruiker zelf wor den veranderd.' Toegenomen kennis 'Kennis van auto matisering heeft zich de laatste jaren zeer sterk uitgebreid', zegt Beekelaar. 'Dat geeft een risicoverhoging. De verleiding om iets onrechtmatigs te doen kan voor sommigen nogal groot zijn. Als iemand mensen aan de balie mag uitbetalen en tegelijkertijd kre dietlimieten kan veranderen in het systeem, dan kan men een vriendje een gigantisch bedrag meegeven.' Berkel: 'De praktijk leert, dat een behoorlijk percentage, groter dan tien, van de mensen niet helemaal eer lijk blijkt te zijn. Denk daarbij aan vermo gensdelicten, belastingfraude, etcetera.' Beekelaar: 'Informaticabeveiliging gaat ook verder dan de medewerkers. Het is ook het afsluiten van het eigen netwerk voor men sen van buitenaf. We willen hackers, die als hobby proberen om systemen te kraken, buiten de deur houden.' Standaard Vroeger was de bankauto- matisering heel specifiek. Die was anders dan automatisering op andere gebieden. Dat gold zeker voor de besturingssystemen en programma's die voor de bancaire admi nistratie werden gebruikt. Er waren dus heel weinig mensen die er echt verstand van hadden. Daar heeft de bank inmiddels zelf last van. Er zijn nog maar heel weinig men- sen die nu nog weten hoe bepaalde pro gramma's in elkaar zitten. Dat moet veran deren. Berkel: 'We willen nu alleen nog maar standaardapparatuur en standaard software. Dat betekent, datje mensen niet drie weken aan het leren hoeft te zetten als ze wat moeten doen. Maar door standaard pakketten te gebruiken wordt de potentiële groep van mensen die iets kunnen 'regelen' steeds groter. Met basiskennis kun je al een heel eind komen, terwijl je vroeger spe cialist moest zijn.' Imago Volgens beide heren wordt een belangrijke vraag voor de toekomst, welke programma's een bank zelf kan maken en welke men van Rabobank Nederland zou moeten afnemen. Berkel: 'Bij Rabobank Nederland gaat 30 procent van de tijd van het ontwikkelen van programma's zitten in het testen. Bij de plaatselijke banken is dat veel minder. Men maakt een programma en begint. Men heeft er de tijd niet voor. Het werkt, tot het mis gaat. Vroeger zag het pu bliek elke Rabobank als aparte bank, maar nu in het 'Rabobank. Aangenaam.' tijdperk ziet het publiek ons als dé Rabobank. Dat betekent dus als één lokale bank negatief in de krant komt door een fout in de automati sering, de hele organisatie in de krant staat. Niet aangenaam dus.' Beekelaar: 'Het vast stellen van een goed beveiligingsbeleid is goed voor het imago van de bank. Wij van de Rabobank hebben het goed geregeld, wij hebben uw en onze vertrouwelijke gegevens goed afgeschermd. Er is een beleid met be trekking tot informatiseringsbeveiliging. Al les staat op schrift en is al in de vergadering van de hoofddirectie besproken.' 'We moeten constateren dat het de laat ste tijd weer aardig aan het misgaan is', stelt Berkel tot besluit. 'We hebben in een half jaar tijd nu al het derde serieuze virus probleem bij de plaatselijke banken en ook één binnen Rabobank Nederland. Gelukkig was het geen van de keren desastreus, maar het blijft een gevaarlijke situatie. Ook dat is iets waar iedereen wat aan kan doen. Gebruik geen software van buiten de orga nisatie. Ook dat is beveiligen van je syste men. ledereen heeft zijn eigen verantwoor delijkheid. Bij Rabobank Nederland en bij de lokale banken. De makers van de systemen én de gebruikers.' Berkel (r) en Beekelaar: 'Een computer beveiligen is heel wat moeilijker dan een archief op slot doen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 15