Rabo band Informatie //v Nummer 23/2 december 1991 grote schaal bezig om banken voor te berei den op de zaken waarmee zij in de nabije toekomst op het gebied van informatisering zullen worden geconfronteerd. Voor veel banken is het verstandig eerst deel te ne men aan PIA voor wordt besloten LAURA in te voeren. De voorbereidingsfase van PIA geeft een goede basis, omdat de positie van de bank op het gebied van informatise ring helder in beeld wordt gebracht.' Onderzoek De tweede stap is een be hoefte-onderzoek bij de bank. Basten: 'Daarmee proberen we duidelijk te krijgen aan welke functionaliteiten van LAURA de bank behoefte heeft, maar ook welke voor delen die voor de bank kunnen opleveren. Daarna gaan we kijken of de investering wel een juiste beslissing zal zijn. Wat levert LAURA op als de bank ermee werkt? Meer cliënten? Meer rendement per cliënt? Op basis van het behoefte-onderzoek kunnen we ook zeggen welke apparatuur en pro gramma's er nodig zijn en wat dat in totali teit kost.' Organiseren Als de beslissing is geno men, moet de komst van LAURA worden voorbereid. Volgens Basten is het heel be langrijk om een projectorganisatie op poten te zetten. 'Je moet er veel mensen bij be trekken en ook de anderen binnen de bank, bijvoorbeeld via bulletins, goed op de hoog te houden. We starten met een project groep. Daarin zitten vaak de stafleden van de bank met als voorzitter het hoofd Be- heerstechnische Zaken. Dezelfde stafleden zijn meestal voorzitter van werkgroepen. Zo komen er werkgroepen voor relatiebeheer en cliëntinformatie, kantoorautomatisering, kredietbeheer en systeembeheer.' Werkgroepen 'Elke werkgroep bestaat uit medewerkers van verschillende afdelin gen van de bank. Praatje over kantoorauto matisering dan heb je mensen vanuit de hele bank nodig. Zij kunnen samen kijken welke functionaliteiten LAURA biedt. Dat kunnen ze dan vertalen naar de behoeftes die er binnen de bank zijn. Bij de werkgroep relatiebeheer en cliëntinformatie heb je in ieder geval iemand van Particulieren, van Bedrijven en van Bedrijfsvoering nodig. Het kan van bank tot bank verschillen hoe je het aanpakt.' Techniek Er komt nogal wat kijken voor LAURA 'in de lucht' is. Bas ten noemt een aantal zaken: 'Eén daarvan is de techniek. De apparatuur van Olivetti moet worden besteld. Mis schien zijn aanpassingen van KTS-KIK nodig. De huisda- tacentrale moet de nodige extra aansluitingen aankun nen. Het bekabelingsnetwerk moet worden aangelegd, bouwkundige voorzieningen kunnen noodzakelijk zijn. Van de PTT moeten lijnen worden gehuurd...' Opleidingen 'Er zijn leer modules ontwikkeld, die kun nen worden gevolgd voor de invoering echt gestalte krijgt. Dat zijn bijvoorbeeld algemene opleidingen op managementniveau en technische oplei dingen voor systeembeheerders. Dan de op leidingen gericht op het bancaire deel, dus bestemd voor relatie- en kredietbeheer. De tekstverwerking, spreadsheets, archivering en electronic mail komen aan de orde in de opleidingsmodule over kantoorautomatise ring.' Organisatie Het behoefte-onderzoek is geweest. Het is duidelijk wat de bank met LAURA wil gaan doen. De apparatuur en de programmatuur zijn besteld. Er wordt een netwerk aangelegd. Mensen worden opge leid. Hoe gaat de bank er vervolgens mee werken? Basten: 'Dat wordt samengebracht in het invoeringsplan. Daarin wordt gefor muleerd hoe je een bepaald onderdeel in de nieuwe situatie gaat organiseren.' Meer zelf doen 'Het kredietbeheer moet bijvoorbeeld geheel opnieuw worden ge organiseerd. Bepaalde onderdelen kunnen door commerciële mensen zelf worden uit gevoerd in plaats van door mensen van commerciële ondersteuning. Straks zit een groot gedeelte van de dossiers immers in het kredietbeheersysteem. Wat moet er dan nog in het dossier worden bewaard? En op welke manier worden de gegevens overge zet? Welke mensen worden daarvoor inge schakeld en hoeveel tijd wordt er voor uitge trokken? Ik ben ervan overtuigd dat de af deling commerciële ondersteuning op den duur kleiner zal worden.' Basten: 'Iedere regio heeft één proefbank. Ander werk Wat betekent LAURA voor mensen die nu met commerciële onder steuning bezig zijn? Basten: 'Ik denk datje er rekening mee moet houden dat veel mensen bij commerciële ondersteuning al ternatief inzetbaar moeten zijn en worden. Naarmate er meer toepassingen worden uitgeleverd zal deze afdeling verder afslan ken. Daar moet je je op voorbereiden. Aan vragen en verstrekkingen van financierin gen bijvoorbeeld kunnen op een gegeven ogenblik via LAURA worden uitgevoerd. Het aanvraagformulier staat dan op het beeld scherm. Met de gegevens uit het systeem kan er een op maat gesneden offerte wor den geproduceerd. Tenslotte maakt het ap paraat de aktes. De relatiebeheerder kan dat in principe helemaal zelf. Dat levert gro te efficiency en betrouwbaarheidsvoorde len op.' Op een gegeven moment zijn de invoe ringsplannen klaar. Op papier staat hoe de organisatie is opgebouwd. De opleidingen zijn gevolgd. Dan wordt de apparatuur afge leverd. Het netwerk is gelegd. De appara tuur neerzet. Er wordt getest. Dan is het systeem klaar. De vaste bankgegevens wor den ingebracht, de autorisaties gaan erin. In principe kan het dan draaien. De toepas singen worden vervolgens in stappen inge voerd. Het relatiebeheer, de cliëntinforma tie, het kredietbeheer en de kantoorauto matisering. En dan, na een maand of drie, is de invoering afgesloten. iffiMÊSISPfiÊËIÊËÊÊIiÊ binnenkwam. Op 1 mei was de apparatuur operationeel. 'In eerste instantie beteken de het geen grote verandering', licht Thijs Oppelaar toe. Hij is als hoofd Beheerstech- nische Zaken als geen ander betrokken bij het project. 'Toen was er alleen informatie over cliënten beschikbaar. Er waren nog geen mogelijkheden om dagmutaties in het systeem te verwerken. Het was een sta tisch bestand, datje alleen maar kon raad plegen en meer niet. Inmiddels kunnen we er méér mee, maar we zijn er nog niet. Er zit ten nog onvolkomenheden in het systeem. Maar ja, het is een proeftraject waarmee we bezig zijn. We hebben er vertrouwen in dat die zaken in de toekomst worden opgelost.' Ervaring Veel is inmiddels in de praktijk getest. 'We hebben als proefbank ook een behoefte-onderzoek gedaan en hebben in voeringsplannen gemaakt voor relatiebe heer en cliëntinformatie, kredietbeheer, de kantoorautomatisering. We hebben een projectorganisatie opgezet met werkgroe pen. Eén voor relatiebeheer, één voor kre dietbeheer, één voor de kantoorautomati sering en dan nog één die het lokaal be heer gaat regelen. Die werkgroepen moe ten de invoeringsplannen maken en gestal te geven. Dat betekent dat we bij onze bank veel mensen bij het project betrekken. Van af het begin moetje de hele bank erover in formeren. In dat opzicht is PIA onontbeer lijk. Daarmee krijg je de neuzen in dezelfde richting. Helaas hebben wij als proefbank op dat gebied een stuk ervaring ontbeerd. De andere banken zullen het een stuk een voudiger krijgen.' Testen Op alle mogelijke manieren heeft men het systeem getest. Oppelaar geeft een voorbeeld: 'We hebben eens één werkstation opgestart en toen dat klaar was de mensen op alle andere werkplekken ge vraagd op hetzelfde moment in te loggen. Dan zet je het systeem zwaar onder druk. Het heeft drie kwartier geduurd voor ieder een aan de slag kon. Het lijkt extreem, maar als je straks met KTS/KIK werkt dan zal het in de praktijk wél gebeuren. Dat het zulke gevolgen zou hebben dat vermoedden we niet. Het was voor Rabobank Nederland aanleiding om het opstartproces nauwkeu riger te bekijken en te verbeteren.' Zal Hillegom als proefbank deelnemen aan LAURA 2, de volgende fase? 'Ik kan me voorstellen dat een bank die aan de eerste proef heeft meegedaan eerst wel even wil uitblazen', zegt Oppelaar diplomatiek. 'Maar zover is het nog niet. We willen graag meewerken om deze proef samen met Rabobank Nederland tot een goed einde te brengen. En wel zo dat we straks kunnen te rugkijken en kunnen zeggen dat de hele or ganisatie er wat aan heeft gehad. En hope lijk kunnen we dat met een zekere trots doen omdat wij er dan een steentje aan hebben bijgedragen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 13