Proefbanken maken intensief kennis met LAURA LAURA, het begin is er Rabo band De eerste zichtbare stappen zijn gezet. LAURA is op enkele ban ken in gebruik. Het is de eerste fase van het project. De betreffen de banken doen mee aan een proef. Daarmee is de schijnbare stil te rondom de ontwikkeling van LAURA doorbroken. Steeds meer plaatselijke banken zullen er mee te maken krijgen. In het tweede kwartaal van het volgend jaar zal de eerste bank LAURA officieel in gebruik nemen. Wat is LAURA? LAURA 1 De volgende fasen Voor een aantal plaatselijke banken gaat LAURA zo langzamerhand écht werkelijkheid worden. In Hillegom werd de apparatuur op 1 mei operationeel. De bank is proefbank. De proef startte precies op tijd. 'Op 28 april werd ik 's avonds thuis gebeld dat het definitief doorging', meldt Thijs Oppelaar van de Rabobank Hillegom. 'Voor die tijd hing de start aan een zijden draadje. Het was nog een sys teem zonder autorisatie. Maar het was voor iedereen belangrijk dat de streefdatum was gehaald.' Nu ruim een halfjaar later kijkt Op pelaar met enige tevredenheid terug op een hectische periode. Nummer 23/2 december 1991 Sinds de ondertekening van het con tract met Olivetti is het betrekkelijk stil geweest rond LAURA. Rond de laatste algemene vergadering, ruim één maand na de eerste proefinstallatie, kwam de publiciteit op gang. Dat lijkt vreemd om dat het project toch een grote invloed zal hebben op het functioneren van de plaatse lijke banken. Bovendien gaat de invoering gepaard met grote investeringen. Die stilte was echter schijn. In Zeist hebben de activi teiten om LAURA handen en voeten te ge ven heel wat extra avond- en weekenduren gekost. De werkdruk was groot om de plan ning te kunnen halen. Maar ook op andere plaatsen binnen de organisatie was men ac tief. Intake-gesprek Wat kunnen de banken die kiezen voor LAURA verwachten? Jos Basten, projectleider invoering LAURA: 'Als een bank start, beginnen we met een in take-gesprek. Daarmee willen we duidelijk heid scheppen over een aantal onderwer pen die bij de invoering een probleem zou den kunnen zijn. Ook hebben we een aantal criteria geformuleerd waaraan een bank zou moeten voldoen.' Criteria Aan welke criteria moeten de banken voldoen? Basten: 'Ze moeten bij voorbeeld tenminste een gemiddeld aan deel hebben in de bedrijvenmarkt en daarin kunnen groeien. De commerciële afdelin gen van de bank moeten in staat zijn die groei te realiseren. Het eerste waarmee een bank met LAURA aan de slag kan, is re- iiiiHiuaiMiJwmmM Op pel aar: 'PIA is onontbeerlijk. Achter de letters van de naam LAURA staat Lokale Automatisering Rabobank. Het gaat om het samenbrengen van cliëntinformatie en alle functionaliteiten op één werkplek. Er is behoefte aan actuele informatie over cliënten, groepen cliënten en produkten. En aan de mogelijkheid om op één werkstation alle automatiseringsfuncties die het ban caire proces ondersteunen te verrichten. Zo wel het afhandelen van transacties, als het bieden van een uitgebreid pakket bancaire dienstverlening. LAURA wordt in verschillende fasen inge voerd. Bij LAURA 1 gaat het om relatiebe heer en cliëntinformatie, kredietbeheer en kantoorautomatisering. De cliënt-produktge- gevens zijn afkomstig uit CRAB en de pro- duktbestanden bij Rabobank Nederland. De gegevens worden bij de plaatselijke bank aangeleverd op cassette. Dagelijks vindt actualisering plaats door het overzetten van de mutaties uit het KTS/KIK-systeem. Het bestand kan vervolgens op cliëntniveau wor- latie- en kredietbeheer. Een deel van LAURA moet worden terugverdiend in de bedrijven- sector. Zonder een goed systeem, een goe de markt en kwaliteit binnen de bank kun je Hillegom is één van de acht proefban ken, die met LAURA aan de slag zijn. Iedere regio heeft er één. Al die proefbanken maken het hele invoeringspro ces door. Banken die vanaf volgend jaar de weinig realiseren. Kijk, de invoering van LAURA kost veel tijd. Er moet dus geen on derbezetting zijn bij een bank die de invoe ring ter hand neemt.' Veranderingen Fusies, reorganisaties, verbouw of nieuwbouw vragen meestal zo veel tijd datje er niets bij kunt hebben. Bas ten onderstreept dat: 'Je loopt dan de kans dat één van de twee mis gaat. Of misschien allebei. Anderzijds is het zo dat banken na een fusie meestal een probleem hebben met de informatievoorziening over cliënten en de afname van produkten. Voor een ge deelte van de medewerkers is een deel van het bestand immers totaal nieuw. In zo'n si tuatie kan LAURA een geweldig stuk onder steuning leveren.' den geraadpleegd. Bovendien kunnen er collectieve selecties mee worden aange maakt, die nu nog bij de computercentra worden vervaardigd. LAURA 1 kan ook bere keningen maken voor het kredietbeheer. Binnen LAURA kan met het tekstverwer kingsprogramma Word en de spreadsheet EXCEL gebruik worden gemaakt van de ver schillende cliënt-produktgegevens. Na LAURA 1 volgen er nog twee fasen waar in andere applicaties en functionaliteiten beschikbaar komen. Het is de KTS/KIK-ver- vangende functionaliteit. Daarbij wordt de Nixdorf en Philips balie-apparatuur vervan gen door Olivetti-apparatuur met de bijbe horende software. Dat is ook het moment waarop een volledige integratie van de informatieverwerking door middel van de ge automatiseerde toepassingen binnen de bank wordt gerealiseerd. Daarnaast worden de huidige MS-DOS-toepassingen in de ko mende twee jaar omgezet in LAURA-toepas- singen. Het ontwikkelen van nieuwe pro grammatuur zal voortaan in eerste instantie op LAURA plaatsvinden. PIA 'Waar we in het intake-gesprek ook aandacht aan besteden is PIA. Dat staat voor Professionalisering Informatisering Aangesloten Banken. We zijn daarmee op eerste fase van LAURA in huis krijgen zuilen profijt trekken van de ervaring die bij de proefbanken is opgedaan. Eerste bank De Rabobank Hillegom was de eerste plaatselijke bank waar LAURA

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 12