Continuïteit en betrouw baarheid, sleutelwoorden bij informatisering Een bank loopt risico's op diverse gebieden. De belangrijkste taak van de accountantsdienst is het vaststellen of de Rabobankorga- nisatie op een verantwoorde wijze met de risico's van het bankie ren omgaat. De beheersing van de risico's op het gebied van auto matisering en informatisering krijgt daarbij steeds meer aandacht. Een gesprek met Evert van der Stroom, directeur van de Accoun tantsdienst en Joop Winterink, hoofd van EDP Audit. De Accountantsdienst en de beveiliging van de informatisering 'Alle applicaties die we centraal uitleveren worden gescreend' Beveiliging informatisering Nummer 23/2 december 1991 Enkele jaren geleden kwam de Neder- landsche Bank met een memoran dum. Dat had de titel 'De continuïteit en de betrouwbaarheid van de geautomati seerde informatieverwerking'. Daarin staat dat in opdracht van DNB accountants erop toe dienen te zien dat de bankleiding het op zetten en functioneren van een kwalitatief goeie automatisering op een verantwoorde wijze invult. In feite komt het erop neer dat DNB door externe accountants wil laten toetsen hoe de bank met haar beveiliging omgaat, ofte wel, hoe het is gesteld met het beveiligingsbewustzijn bij de bank. De Accountantsdienst richt zich in de eerste plaats op de evaluatie van de pro cessen ter beheersing van de activiteiten van de Rabobankorganisatie. EDP Audit is daarbij belast met de toetsing van het functioneren van de geautomatiseerde in formatievoorziening. Wat betreft de toet sing van de geautomatiseerde informatie voorziening houdt EDP Audit zich bezig met de beoordeling van specifieke toe passingen en met die van de vereiste or ganisatorische en technische infrastruc turen. In feite zijn dat de algemene basis voorzieningen die aanwezig moeten zijn om te zorgen dat specifieke toepassingen bij de Rabobank goed kunnen functione ren. Die infractructuur is in feite het hele technische wegen-, bruggen- en spoorlij- nennet dat nodig is om de verschillende banktoepassingen ook betrouwbaar te kunnen laten plaatsvinden. Naast de in frastructuur die je zowel bij het CDI als bij het Centrale Bankbedrijf tegenkomt zijn er, vooral bij het Centrale Bankbedrijf en bij het Werkgebied Aangesloten Banken, ook specifieke toepassingen die voor het bankieren nodig zijn. Dat is het tweede werkterrein van de afdeling EDP Audit. in vakjargon: Systems Auditing. Dat is het beoordelen van de specifieke toepassin gen. Met name beoordeling van beveili gingsaspecten. Belangrijkste vraag is, hoe betrouwbaar die systemen zijn. De Rabobank wil op een effectieve, maar vooral op een betrouwbare manier bankie ren. En zo weinig mogelijk risico's lopen. Helikopterblik 'Kijk, dat beveiligingsbe wustzijn, daar hangt in wezen alles aan', al dus Van der Stroom. 'Dat is een kwaliteits kenmerk dat als een rode draad door de to tale automatisering van de bank heen dient te lopen. De Accountantsdienst probeert dat zichtbaar te maken. We moeten op een punt komen dat we tegen elkaar kunnen zeggen: Er is in de automatisering van de Rabobankorganisatie een verantwoord be veiligingsniveau ingebouwd. Ofwel, de conti nuïteit van de toepassingen is verzekerd. In feite zouden we met een helikopterblik over het hele automatiseringsbeleid en de reali satie daarvan willen heenkijken.' Continuïteit 'De klanten van de Rabo bank verwachten kwaliteit van ons bankie ren', legt Winterink uit. 'Voor dat bankieren is automatisering noodzakelijk. Die dient vlekkeloos te verlopen. Sleutelwoorden daarbij zijn continuïteiten betrouwbaarheid. Degenen die verantwoordelijk zijn voor het bankieren, dat wil zeggen de mensen van Rabobank Nederland maar ook de directeu ren van de plaatselijke banken, moeten erop kunnen vertrouwen dat de systemen continu opleveren wat ze moeten opleve ren. En dat ze ook betaalbaar draaien.' Nieuwe produkten Winterink: 'Wat ik in het traject van de automatisering veel heb geconstateerd, is dat het tijdig opleveren van een commercieel produkt en met name het implementeren van een nieuw produkt, altijd heel hoge prioriteit heeft gehad. Maar daardoor werd vaak aan beveiliging inge boet en men hield niet aan de oorspronke lijk gestelde beveiligingseisen vast. Dat is het eerste waarop men vaak ging inleveren. Daar kom je in feite weer terug op die heli kopterblik. Als Accountantsdienst, maar met name als afdeling EDP Audit, willen we steeds meer continu toetsen of het beveili gingsbewustzijn ook binnen de hele sys teemontwikkeling wordt doorgevoerd. En of men steeds aan de beveiligingseisen vast houdt. Als je dan een systeem gaat imple menteren, heb je op dat moment de nodige beveiliging inderdaad voorhanden.' LAURA Het beveiligingsbewustzijn is ook belangrijk voor de plaatselijke banken. Van der Stroom: 'Hoe wij dat invullen, kan ik heel goed duidelijk maken aan de hand van LAURA. Op het moment dat we LAURA gaan uitzetten bij de banken, moet minimaal aan een bepaald beveiligingsconcept zijn vol daan. Anders ga je banken opschepen met een functionaliteit waar ze misschien wel mee uit de voeten kunnen, maar die eigen lijk geen betrouwbare grondslag heeft. Die houdt dus in feite bepaalde risico's voor het bankieren in. LAURA is op zich een totaal vernieuwende manier van bankieren. Het concept is uniek. Maar dat betekent ook dat de Rabobank wordt geconfronteerd met heel specifieke problemen op beveiligings gebied.' Pionieren Winterink: 'EDP Audit is met betrekking tot LAURA aan het pionieren. Hoe moeten we zodanig op dat project in springen, dat de eisen aan beveiliging en continuïteit zoals wij die zien ook daadwer kelijk worden waargemaakt. We moeten continu blijven toetsen of aan de oorspron kelijk gestelde beveiligingseisen wordt vol daan. En nu is het met name zaak om te zor gen dat de hele beveiliging ook daadwerke lijk wordt geïmplementeerd. Daarbij mogen geen concessies worden gedaan aan de oorspronkelijk gestelde eisen.' Vlekkeloos 'Beveiliging is een kenmerk van kwaliteit', merkt Van der Stroom op. 'Wij zien er op toe dat de Rabobankorgani satie daar op verantwoorde wijze mee om gaat. En dat is belangrijk voor de mensen die in dit geautomatiseerde tijdperk leiding moeten geven aan het bankieren van de Rabobank. Maar het is ook belangrijk voor de cliënten. Een voorbeeld is de rente die we de cliënten in rekening brengen. Zowel aan debet- als aan creditzijde. Dat moet vlekkeloos lopen. Er zit een hele wereld ach ter van wat je allemaal moet regelen om er voor te zorgen dat het in de procedures vlekkeloos loopt, ook wat de automatise ring betreft. Als zo'n toepassing stopt, krijgt de klant geen informatie meer.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 10