Interne arbeidsmarkt startte in Bocholtz Rabo band De muren van een plaatselijke bank kunnen belemmerend wer ken voor medewerkers van die bank. Zeker als er geen door groeimogelijkheden zijn voor mensen die méér kunnen en wil len. Of op een gegeven ogenblik kom je aan het eind van je sala risschaal en wat dan? Het einde van de carrière? Het is jammer van de capaciteiten van de me dewerkers en jammer voor de bank die die capaciteit niet kan benutten. Om de doorgroeimo gelijkheden te vergroten kan nu ook een beroep worden gedaan op de interne arbeidsmarkt. De Rabobank Bocholtz was de eer ste bank die zich aanmeldde. 'Je moet zo'n probleem landelijk aanpakken' Nummer 22/18 november 1991 Hanssen: 'Zeker in een coöperatieve organisatie met autonome banken moet je het landelijk aan pakken. J p de interne arbeidsmarkt van de Rabobankorganisatie proberen wij de vraag naar medewerkers door de plaatselijke banken en Rabobank Nederland af te stemmen op het aanbod', legt Rinus van Woezik hoofd van de activi teit Interne Arbeidsmarkt uit. 'We kijken naar de plaats en naar de functie waarin een medewerker zich het best zou kunnen ontplooien. We kijken ook of dat goed aan sluit bij de wensen van de bank. We willen nadruk leggen op het ontwikkelen van de capaciteiten van mensen die in de organisa tie werken. Dat is goed voor beide partijen.' Capaciteiten 'Het uitgangspunt is dus heel eenvoudig. Aan de ene kant zoeken medewerkers een andere baan', aldus van Woezik. 'Zij kijken bijvoorbeeld uit naar een nieuwe uitdaging. Het kan echter ook zijn dat zij in hun huidige functie moeite hebben de ontwikkelingen bij te houden. Ook dan kan een andere baan een oplossing zijn. Aan de andere kant zoeken Rabobanken nieuwe medewerkers. Voor die banken maar ook voor Rabobank Nederland is het belangrijk om de juiste mensen in dienst te hebben. Met capaciteiten en inzet die voor een bepaalde functie nodig zijn.' Eerste bank Directeur Leo Hanssen van de Zuidlimburgse Rabobank Bocholtz was de eerste die zijn bank aanmeldde voor deelname aan de interne arbeidsmarkt. 'Ik zit meer dan twintig jaar bij een plaatselijke bank en hoef niemand te vertellen dat het personeelsbeleid tot een jaar of vier terug een heel ander beleid is geweest dan het ei genlijk had moeten zijn. De goeie mensen wilden we voor onze eigen plaatselijke bank vasthouden. Kostte wat het kost deden we dat. En met de mensen die niet goed op een bepaalde stoel functioneerden zaten we in de maag. Wasje hem kwijt, dan wasje ook een kostenpost kwijt.' Bereidheid Hanssen constateert dat er nu nog collega's zijn die in die richting den ken. 'Dat vind ik hartstikke verkeerd. Daar om ben ik ook zo biij met het personeelsont wikkelingsbeleid en vervolgens ook met de interne arbeidsmarkt. Vanaf het begin ben ik zeer geïnteresseerd in het beleid zoals dat is gepresenteerd. Of het ook helemaal wordt doorgevoerd valt of staat met de be reidheid van de plaatselijke banken om er zo goed mogelijk mee te werken.' Opnieuw? Een aantal jaren geleden is er al eens een vacaturebank geweest. Die was geen succes. Hanssen vindt dat maar gedeeltelijk juist: 'Hier in het Roermondse hebben we inderdaad een vacaturebank ge had. Net als in alle regio's. Die was bedoeld voor de mensen die uit de boot zouden val len door automatisering. Maar iedereen ging zich daar melden. In onze regio is toen gezegd, dat iemand die zich wilde melden, eerst naar de personeelsadviseur van het regiokantoor moest om te zien of hij bemid delbaar was. Daardoor heeft die vacature bank best redelijk gefunctioneerd. Helaas was er wel aanbod van personeel, maar de banken meldden eerst de vacature in het vacatureblad en vervolgens ging men bui ten de organisatie werven. Daardoor verwa terde de vacaturebank.' Andere aanpak Er komt dus geen twee de vacaturebank. Het systeem is anders. Hoe gaat het in z'n werk? Van Woezik: 'Het begint met een aanbod van twee kanten. Met het melden van vacatures en met aan de andere kant de mensen die bemiddeld willen worden. Mensen die zich melden wor den voor een jaar in de vacaturebank opge nomen. In principe kunnen zij een jaar lang voor bemiddeling ingeschreven blijven. Wordt er een vacature gemeld dan gaat die in het systeem maar voorlopig ook nog in het vacatureblad. Maar dat zal verdwijnen als pakweg tachtig procent van de banken deelnemer is aan de interne arbeidsmarkt.' Bemiddelbaar 'Iemand wordt inge schreven in de interne arbeidsmarkt na een gesprek met zijn manager', vervolgt Van Woezik. 'De manager geeft aan wat de ca paciteiten en mogelijkheden van de mede werker zijn. Als blijkt dat iemand bemiddel baar is voor een andere functie dan wordt hij ingeschreven. Als er een vacature komt waar de betreffende kandidaat in principe aan voldoet zal hij uit het bestand worden getild. Aan de hand van persoonlijke gege vens zoals vooropleiding, ervaring en ambi ties wordt gekeken of hij aan de gestelde voorwaarden voldoet.' Bank bepaalt De interne arbeidsmarkt benadert de kandidaat met de vraag of hij belangstelling heeft voor die functie. Is het antwoord positief, dan worden de gegevens doorgegeven aan de bank die een vacature heeft. Die bank bepaalt uiteindelijk zelf wie men wil uitnodigen voor een sollicitatiege sprek en voert ook verder zelf de procedure uit. De directeur van de betreffende bank beslist wie zal worden aangenomen. Na af loop meldt de bank aan de interne arbeids markt wie de baan heeft gekregen. Extern Stel nu dat er geen mensen be schikbaar zijn die aan de eisen voor een be-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 8