Rabo band Uit de bank geklapt Prestatiebeoordelings gesprekken objectief? Banktermen Interpolis Schaaktoernooi Convertiblliteit Rabobank spaarbank? Nummer 22/18 november 1991 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. 'Zijn de jaarlijkse prestatiebeoordelings gesprekken wel objectief?' 'Iedere manager zal pro beren zo objectief mogelijk te beoordelen', zegt drs. Louis Pierik van Instru mentontwikkeling Perso neel. 'Zo objectief moge lijk, omdat subjectieve ele menten nooit tot nul zijn te reduceren. Om te komen tot een zo objec tief mogelijke prestatiebeoordeling moet helder zijn wat er precies zal worden beoor deeld. Met andere woorden, waar kijk je naar?' Volgens Pierik zijn drie invalshoeken van belang: 'Dat zijn in de eerste plaats de resultaten waartoe het uitoefenen van de functie moet leiden. Ten tweede de wijze waarop moet worden gewerkt om tot een bepaald resultaat te komen. En in de derde plaats gaat het om de kennis en vaardighe den, die nodig zijn om tot een bepaald resul taat te komen. Vanuit die drie invalshoeken worden de functies beschreven. Daarvan worden vervolgens de beoordelingscriteria afgeleid. Voor de periode waarover wordt gesproken, kunnen met de medewerker dui delijke taakafspraken worden afgeleid. Die afspraken hangen over het algemeen sa men met de prioriteiten, die een bank of een organisatorische eenheid stelt. Die af spraken kunnen ook betrekking hebben op de bevindingen van de manager naar aanlei ding van het voorafgaande beooordelings- gesprek over bijvoorbeeld opleidingen of trainingen. Om tenslotte de stap te kunnen zetten van de beoordeling naar de beloning kunnen verschillende methoden worden gehan teerd. Meest wezenlijk is echter, dat de be loning gebaseerd moet zijn op duidelijk vooraf met de medewerker gecommuniceer de beoordelingscriteria. Hierbij is het van belang, dat steeds het totale functioneren van de medewerker in ogenschouw wordt genomen.' Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. De winnaar van het 15e Interpolis Schaaktoer nooi - Gari Kasparov - tijdens een persconferen tie. ment waaraan we duidelijk onze naam kon den verbinden. We hadden al het Interpolis Bridgetoernooi, maar we wilden iets wat nog meer aansprak. Vanwege het succes van de IBM- en Hoogovensschaaktoernooi en viel ons oog op de schaaksport. Er bleek nog ruimte voor een derde toernooi. We kwamen in contact met de toenmalige we reldkampioen Karpov. Die bleek bereid om deel te nemen aan een sterk toernooi in Ne derland. In dat gegeven lag onze kans en zo is het balletje gaan rollen. Er lagen aan die 'Waarom sponsort Interpolis nou juist de schaaksport?' 'Eerlijk gezegd be rust die keuze voor een deel op toeval', vertelt Piet Lam- brechts. Hij is direc teur Concernmarke- ting en PR bij Inter polis. 'Vijftien jaar geleden wilden we onze sponsoring op het gebied van de denksport uit breiden. We zochten naar een evene- Inwisselbaarheid. In het bijzonder van valuta's. Onder te verdelen in externe en interne convertibiliteit. Bij het eer ste gaat het om een situatie waarin niet-ingezetenen vrij guldens kunnen kopen, aanhouden en deze naar eigen goeddunken tegen elke willekeurige andere valuta kun nen verkopen. Bij interne convertibiliteit kunnen ingezete nen vrij elke willekeurige buitenlandse valuta kopen, aan houden of verkopen. (Niet te verwarren met conversie: onder bepaalde voor waarden omzetten van obligaties in aandelen van een vennootschap.) Bron: NIBE-Lexicon beslissing geen uitgebreide marketingrap- porten ten grondslag. Het was een gevoels matige keus. Denksporten vonden we goed passen bij het imago van een verzekerings maatschappij. Overigens sponsoren we naast het schaken en bridgen ook, zij het wat korter, de landelijke ruitersport.' Achteraf is men bij Interpolis nog steeds ge lukkig met de keus voor de schaaksport. Lambrechts: 'Het toernooi is uitgegroeid tot het sterkste van de wereld. En dat al vijftien jaar lang. We bereiken er een grote naams bekendheid mee, niet in de laatste plaats door de aandacht die de media aan het toernooi besteden. De voor ons interessan te cliënten, de mensen met de hogere inko mens, de beslissers, zijn zéér geïnteres seerd in de schaaksport. We bereiken dus in die doelgroep een grotere bekendheid en een stuk waardering. Door een internatio naal schaaktoernooi te organiseren, krijgen we een grote nationale bekendheid. Het bridgen krijgt in de media minder aandacht, maar er spelen in het hele land ruim 10.000 paren mee, waarvan er uiteindelijk 64 in de finale in Tilburg uitkomen.' Volgens Lambrechts is er voorlopig geen en kele behoefte om van de ingeslagen weg af te wijken. 'We bereiken precies wat we wil len, dus voorlopig gaan we door met het sponsoren van deze sporten.' 'Is de Rabobank ook een spaarbank?' 'De Rabobank is een bank die alle denkbare bank diensten aanbiedt. De vraag of de Rabobank een spaarbank is, kan dan ook volmondig met 'ja' wor den beantwoord.' Aan het woord is Piet Dansen van de produktgroep Creditgelden. 'De Rabo bank vormt met haar marktaandeel van veertig procent de grootste spaarinstelling in Nederland. We zijn ongeveer twee keer zo groot als de NMB/Postbank en ruim twee keer zo groot als ABN AMRO.' Maar hoe zit het dan met de Stich ting Spaarbank? Dansen: 'In juni 1990 keurde de Algemene Vergade ring van Rabobank Nederland het voornemen goed om te komen tot opheffing van de Stichtingen Spaar bankvan de plaatselijke banken. Het bestaansrecht van de Stichting Spaarbank bestond namelijk uit fis cale voordelen, die er nu echter niet meer zijn door de veranderde fiscale wetgeving. Rabobank Nederland ad viseerde de plaatselijke banken dan ook de stichtingen spaarbank per 1 januari 1991 op te heffen. Formeel- juridisch houdt met de opheffing het bestaan van de Rabobank-Spaar- bank op, vanuit het oogpunt van de cliënt verandert er praktisch gezien niets.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 6