Klachtencommissie voor medewerkers voorlopig in ijskast Rabo band Moet er wel of geen klachtencommissie op organisatieniveau komen? Die vraag stond centraal tijdens de laatstgehouden verga dering van de Caar, waar de Regeling Individueel Klachtrecht op de agenda stond. Zo'n commissie komt er niet. In ieder geval voor lopig niet. Eén jaar wordt gewerkt met de regeling, die voortkomt uit de nieuwe CAO voor het Bankbedrijf. Daarna zal worden geke ken of zo'n klachtencommissie nodig en mogelijk is. Brochures geven informatie over personeelsontwikkelingsbeleid Nummer 22/18 november 1991 Rabobank Hulplijn Er komt een telefoni sche hulplijn. Daarmee worden medewer kers van de Rabobankorganisatie in de gele genheid gesteld problemen in de werk- en privésfeerte bespreken. Na één jaar zal wor den geëvalueerd of de Hulplijn aan de ver wachtingen voldoet. De Rabobank Hulplijn wordt ondergebracht bij de BGD-Rabo. De Caar heeft Rabobank Nederland gevraagd veel aandacht aan de promotie van deze te lefonische hulpverlening te besteden. Ver gaderingen in 1992 Volgend jaar vergadert de Caar zes keer en wel op de volgende data: 12 februari, 8 april, 24juni, 2 septem ber, 21 oktober en 9 december. De agen da's zullen steeds vooraf worden gepubli ceerd in Raboband. Proef Direct Service Bijzondere regelingen op het gebied van ar beidsvoorwaarden zijn niet nodig bij de proef met Direct Service. De bepalingen over de werktijden en de daaruit voortvloeiende compensaties in de CAO voor het Bankbe drijf zijn toereikend. Wordt er tijdelijk op za terdag gewerkt, dan hoeft er geen dispensa tie te worden aangevraagd omdat er geen sprake is van zaterdagopenstelling. De be trokken medewerkers worden Immers niet ingezet voor commerciële dienstverlening, maar hebben een ondersteunende taak bij het bedienen van de apparatuur. Dat ant woordde Rabobank Nederland op vragen van de werknemers in de Caar. Nieuwe voorzitter Peter Liebregts heeft officieel af scheid genomen als lid én als voorzitter van de werknemersdelegatie van de Caar. Hij is als voorzitter opgevolgd door Bob Kagenaar, die werkt bij de Rabobank Rotterdam. Als lid van de Caar is Liebregts opgevolgd door Theo Janssen, medewerker BTZ bij de Rabo bank 's-Hertogenbosch. Aangepast regle ment Het reglement van de Caar is aange past. De zittingsduur van de raad wordt vier jaar. Gezien de getalsverhoudingen wordt het aantal zetels in de Caar van de regio Noord-Nederland vastgesteld op drie. De re gio Eindhoven krijgt er één bij en zal dan met drie vertegenwoordigers zitting hebben. Het nieuwe reglement treedt in werking bij de aanvang van de nieuwe zittingsperiode. Dat is op 1 januari 1993. Personeelsontwikke lingsbeleid Opnieuw werd in de Caar gesig naleerd dat de informatie over het perso neelsontwikkelingsbeleid nog steeds niet alle medewerkers bereikt. De Centrale Dienst Personeel heeft ongeveer 42.000 brochures over dit onderwerp laten drukken en er al 38.000 verspreid. Zowel de werkne mers als de werkgevers in de Caar vinden dat het onderwerp veel aandacht verdient. Groei personeelskosten Op de agenda van de Caar stond ook het 'Kader voor de be leidsplanning aangesloten banken'. Daarbij bleek dat personeelsplanning er een belang rijk onderdeel uitmaakt. Verontrustend is de groei van het aantal medewerkers. Tot en met september is de toename 750. Groeide het aantal mensjaren vorig jaar met ruim 1.100, dit jaar zou dat wel eens kunnen uit komen op meer dan negenhonderd. Dat ter wijl de groei van de personeelsomvang moet afnemen tot nui. Klachten van individuele medewerkers moeten zo snel mogelijk de wereld uit. Daar is iedereen het in de Caar over eens, werkgevers én werknemers. In de eerste plaats moeten de klachten kunnen worden opgelost door het management. De CAO voor het Bankbedrijf bepaalt dat banken met meer dan tweehonderdvijftig medewer kers een klachtenregeling moeten hebben. De Rabobankorganisatie heeft daarop geko zen voor een formele procedure - met be roepsmogelijkheid -via de hiërarchische lijn. Klachtencommissie Volgens de werkne mersdelegatie van de Caar moeten mede werkers de mogelijkheid hebben met klach ten naar een onafhankelijke klachtencom missie te gaan als men er bij het eigen ma nagement niet uit komt. Zo'n commissie kan vervolgens een onpartijdig advies geven aan het management. Legt het management dit advies naast zich neer, dan moet dat schrif telijk worden meegedeeld aan de medewer ker en aan de klachtencommissie. Nodig? Rabobank Nederland verwacht dat zo'n los van het management staande commissie eerder negatief zal werken dan dat ze in een dergelijke situatie een oplossing kan bieden. Als men er binnen de eigen bank niet uitkomt, zal men zo'n advies toch zo goed als zeker naast zich neer leggen. In een aan tal gevallen zal door de stijl van leidinggeven het nog niet optimaal mogelijk zijn klachten in de lijn op te lossen. De verwachting is ge rechtvaardigd dat dit in het kader van het per soneelsontwikkelingsbeleid zal verbeteren. Na een discussie over het nut van een klachtencommissie heeft de Caar besloten één jaar ervaring op te doen met de klachten regeling. De werknemersdelegatie zal via de regiocommissies komen met een evaluatie. De huidige regeling zal aan het management van de plaatselijke banken en Rabobank Ne derland worden voorgelegd met een brief waarin duidelijk wordt aangegeven wat de be doeling en intentie zijn van de Regeling Indi vidueel Klachtrecht. Deze brochure geeft infor matie over de achtergron den van het personeels ontwikkelingsbeleid en schetst het beleid in grote lijnen. Daarbij wordt onder andere aandacht besteed aan de rol van medewer kers en managers bij de uitvoering ervan. Ook de beschikbare instrumen ten en de ondersteuning door Rabobank Neder land komen aan bod. Deze brochure is verzon den aan alle Rabobanken en aan alle medewerkers van Rabobank Nederland. Bijbestellen: via telefoon (040) 34 7337. In relatie tot het perso neelsontwikkelingsbeleid vult de afdeling Interim Management en Loop baanontwikkeling nieuwe taken in. Dit beleid zal ver anderingen teweeg bren gen voor de organisatie en voor individuele mede werkers. De brochure over dit onderwerp kan worden aangevraagd via telefoon (040) 34 7337. Deze brochure geeft in zicht in de mogelijkheden die het personeelsontwik kelingsbeleid biedt voor vrouwen. De brochure is verzonden aan alle Rabobanken en aan alle medewerksters van Rabobank Neder land. Bijbestellen: tele foon (040) 34 7337. De activiteit Management Ontwikkeling ondersteunt managers van Rabobank Nederland en plaatselijke banken bij het zo gericht mogelijk ontwikkelen en gebruiken van hun capa citeiten. Daarmee levert zij een bijdrage aan de tijdige zorg voor voldoende ma nagementkwaliteit. De brochure over dit on derwerp kan worden aan gevraagd via telefoon (040) 34 7337.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 5