RaDO band Aanbieding: Bloemen in rode vaas Nummer 21/4 november 1991 Samenwerken Thönissen werkte in het verleden veel met andere materialen. Hij maakte bijvoorbeeld werk in metaal en in glas in lood. Dat vereiste ook samenwer king: 'Als ik een ding van ijzer maak dan heb ik er een smid bij nodig. Die man last het object fatsoenlijk in elkaar. Dat kan ik zelf niet. Maar hij moet wèl mijn taal spreken. We moeten elkaar begrijpen. Anders krijg je een resultaat waar ik niet achter kan staan. Hetzelfde geldt voor glas in lood. Met de mensen van het glasatelier moet je goed overweg kunnen.' Overleg Een week nadat de keus voor de afbeelding was gemaakt, toog kunstzeef- drukker Van der Vet naar het Zuiden. In de galerie nam hij samen met de kunste naar alle aspecten en problemen van de prent door. Aan de hand van werk, dat hij in het verleden samen met andere kun stenaars had gemaakt, maakten beide part ners afspraken over het drukken. Eén ding was duidelijk, Thönissen zal in ieder geval naar het drukatelier van Van der Vet in Rijs wijk komen om daar de puntjes op de i te zetten als de drukker met zijn werk bezig is. Over het aantal kleuren was bij het eer ste gesprek nog niets bekend. Van der Vet: 'Als het er drieëntwintig moeten worden dan is het zo. Is het met zeventien klaar, dan stoppen we. Je kunt een prent ook dood drukken. Als schilder weetje ook datje op een bepaald moment met een olieverfschil derij moet stoppen.' Thönissen beaamt dat. Het aantal kleuren is bekend als de drukker zijn werk heeft beëindigd. Het zouden er uit eindelijk negentien worden. "J i mm Voor lezers van Rabo- band maakten kunste naar Wijnand Thönissen en meester zeefdrukker Wout van der Vet 'Bloe men in rode vaas'. Het is een zeefdruk gedrukt in negentien kleuren, waar van in een gelimiteerde oplage 190 exemplaren zijn vervaardigd. Het pa pierformaat is 54 bij 71 centimeter en het beeld formaat 40 bij 56 centi meter. Wout van der Vet drukte de prenten op 250 grams Rives BFK. De prijs is f 125,-. De ge bruikelijke prijs van een dergelijke zeefdruk is on geveer f 400,-. 'Bloemen in rode vaas' is te bestel len door overmaking van f 125,- op rekeningnum mer 3000.83.149 ten name van de Kunstcom missie Rabobank Neder land te Eindhoven, onder vermelding van 'Zeef druk Wijnand Thönissen', de banknaam en de bank- of adrescode. Toewijzing geschiedt in volg orde van binnenkomst van het overgemaakte bedrag. De zeefdrukken worden vóór 1 december - dus voor de feestdagen - goed verpakt per interne post verzonden. WKÊÊÊOÊÊHSgÊÊÈIËBËlÈËÊÈIIËÊIÈliÈÊM MNÜ hij nog wil hebben toegevoegd en veran derd. Zo kom je dicht in de buurt van het ori gineel, maar het wordt altijd anders.' Thö nissen had maar enkele opmerkingen. Met twee extra drukgangen was de klus ge klaard. Kunstenaar en drukker voelden el kaar goed aan. Vertaling De techniek waarmee een zeefdruk wordt gemaakt, vergelijkt de meester-drukker met een boek dat wordt vertaald van het Engels naar het Neder lands. 'Niet alle Engelse uitdrukkin gen kun je vertalen en dan zoek je Nederlandse uitdrukkingen. Uit eindelijk wordt het toch een goed verhaal, al is het anders. Wat Wij nand maakt is olieverf, en wat ik doe is zeefdruk. Het is een heel an der verhaal, een ander procédé. Dus je moet gaan denken vanuit de prent. Die wordt als leidraad geno men.' Ambacht Van der Vet noemt zich geen kunstenaar maar grafi cus. Hij is voor een deel puur am bachtelijk bezig. 'Het is heel zwaar werk. Lichamelijk. Elke kleur wordt met de hand gedrukt. Iedere kleur moet drogen. De vellen worden dan na iedere drukgang uitgelegd in rekken waar ze een halfuurtje drogen. Alles bij elkaar gaat er heel wat tijd in zitten. Het drukken van honderdnegentig exemplaren met één kleur duurt zo'n uur. En dan moet je de volgende kleur samen stellen. Wat er staat, staat er. Je kunt dus ook niet gaan corrigeren. Als je de eerste kleur verknalt dan gaat het nog, maar bij volgende kleuren kan het gewoon niet. Dan zou je alles opnieuw moeten druk ken.' Signeren De prent wordt gedrukt onder verantwoording van de kunstenaar en de drukker samen. Daarom 'signeren' ook bei den. Thönissen zet in potlood zijn naam on der de prent en geeft aan uit welk aantal de totale oplage bestaat en bovendien het num- Zeefdrukker Van der Vet: 'Elke kleur wordt met de hand gedrukt'. Van der Vet werkt in zijn atelier alléén. Een aantal jaren geleden had hij méér mensen nodig om een groot project te kunnen realiseren. Voor het blad Elegance drukte hij eind 1987148 verschillende prenten met ieder een oplage van 1.000 exemplaren. In ieder nummer van het blad was één van die originele exemplaren bijgesloten. Die klus klaarde hij met twaalf man. mer van de betreffende prent. De vermelding 74/190 onder de prent betekent dus dat het nummer vierenzeventig is uit de serie van honderdnegentig. Meesterdrukker Van der Vet geeft door middel van een colofon op de achterzijde van de zeefdruk zijn keurmerk. Extra Er moeten honderdnegentig af drukken van de prent worden gemaakt. Om dat te kunnen realiseren zijn er méér vellen nodig. Wat gebeurt er met de rest? Van der Vet: 'Er moeten proefdrukken worden ge maakt, dus begin je met iets meer. Je houdt er dus altijd een aantal over. Meestal worden zulke exem plaren, als ze niet worden ver nietigd, wèl gesigneerd, maar niet genummerd. In plaats daarvan staat er dan bijvoorbeeld 'e.a.', epreuve artist of 'a.p.', wat bete kent artists proof. De opdrachtge ver bepaalt hoeveel dat er uiteinde lijk zullen zijn.' 'Ik ben met het afdrukken van een colofon begonnen in de perio de waarin zeefdrukken van Karei Appel werden nagemaakt', zegt Van der Vet. 'Ook vanwege de ver halen dat er van een bepaalde ar tiest boven het officiële aantal zomaar vierhonderd extra exempla ren worden gemaakt. Dat wil ik niet.' Thönissen heeft daar ook wel van gehoord. 'Soms wordt er voor Nederland een bepaalde oplage gedrukt en dan gaat er nog eens zo'n aantal naar Amerika. Dat kan niet. Dat is pure nep.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 9