RaDO
band
Aanbieding:
Bloemen in
rode vaas
Nummer 21/4 november 1991
Samenwerken Thönissen werkte in
het verleden veel met andere materialen.
Hij maakte bijvoorbeeld werk in metaal en in
glas in lood. Dat vereiste ook samenwer
king: 'Als ik een ding van ijzer maak dan heb
ik er een smid bij nodig. Die man last het
object fatsoenlijk in elkaar. Dat kan ik zelf
niet. Maar hij moet wèl mijn taal spreken.
We moeten elkaar begrijpen. Anders krijg je
een resultaat waar ik niet achter kan staan.
Hetzelfde geldt voor glas in lood. Met de
mensen van het glasatelier moet je goed
overweg kunnen.'
Overleg Een week nadat de keus voor
de afbeelding was gemaakt, toog kunstzeef-
drukker Van der Vet naar het Zuiden. In
de galerie nam hij samen met de kunste
naar alle aspecten en problemen van de
prent door. Aan de hand van werk, dat hij in
het verleden samen met andere kun
stenaars had gemaakt, maakten beide part
ners afspraken over het drukken. Eén ding
was duidelijk, Thönissen zal in ieder geval
naar het drukatelier van Van der Vet in Rijs
wijk komen om daar de puntjes op de i
te zetten als de drukker met zijn werk bezig
is.
Over het aantal kleuren was bij het eer
ste gesprek nog niets bekend. Van der Vet:
'Als het er drieëntwintig moeten worden dan
is het zo. Is het met zeventien klaar, dan
stoppen we. Je kunt een prent ook dood
drukken. Als schilder weetje ook datje op
een bepaald moment met een olieverfschil
derij moet stoppen.' Thönissen beaamt dat.
Het aantal kleuren is bekend als de drukker
zijn werk heeft beëindigd. Het zouden er uit
eindelijk negentien worden.
"J i mm
Voor lezers van Rabo-
band maakten kunste
naar Wijnand Thönissen
en meester zeefdrukker
Wout van der Vet 'Bloe
men in rode vaas'. Het is
een zeefdruk gedrukt in
negentien kleuren, waar
van in een gelimiteerde
oplage 190 exemplaren
zijn vervaardigd. Het pa
pierformaat is 54 bij 71
centimeter en het beeld
formaat 40 bij 56 centi
meter. Wout van der Vet
drukte de prenten op
250 grams Rives BFK.
De prijs is f 125,-. De ge
bruikelijke prijs van een
dergelijke zeefdruk is on
geveer f 400,-. 'Bloemen
in rode vaas' is te bestel
len door overmaking van
f 125,- op rekeningnum
mer 3000.83.149 ten
name van de Kunstcom
missie Rabobank Neder
land te Eindhoven, onder
vermelding van 'Zeef
druk Wijnand Thönissen', de banknaam en de bank- of adrescode. Toewijzing geschiedt in volg
orde van binnenkomst van het overgemaakte bedrag. De zeefdrukken worden vóór 1 december
- dus voor de feestdagen - goed verpakt per interne post verzonden.
WKÊÊÊOÊÊHSgÊÊÈIËBËlÈËÊÈIIËÊIÈliÈÊM
MNÜ
hij nog wil hebben toegevoegd en veran
derd. Zo kom je dicht in de buurt van het ori
gineel, maar het wordt altijd anders.' Thö
nissen had maar enkele opmerkingen. Met
twee extra drukgangen was de klus ge
klaard. Kunstenaar en drukker voelden el
kaar goed aan.
Vertaling De techniek waarmee een
zeefdruk wordt gemaakt, vergelijkt de
meester-drukker met een boek dat wordt
vertaald van het Engels naar het Neder
lands. 'Niet alle Engelse uitdrukkin
gen kun je vertalen en dan zoek je
Nederlandse uitdrukkingen. Uit
eindelijk wordt het toch een goed
verhaal, al is het anders. Wat Wij
nand maakt is olieverf, en wat ik
doe is zeefdruk. Het is een heel an
der verhaal, een ander procédé.
Dus je moet gaan denken vanuit de
prent. Die wordt als leidraad geno
men.'
Ambacht Van der Vet noemt
zich geen kunstenaar maar grafi
cus. Hij is voor een deel puur am
bachtelijk bezig. 'Het is heel zwaar
werk. Lichamelijk. Elke kleur wordt
met de hand gedrukt. Iedere kleur
moet drogen. De vellen worden dan
na iedere drukgang uitgelegd in
rekken waar ze een halfuurtje
drogen. Alles bij elkaar gaat er heel
wat tijd in zitten. Het drukken van
honderdnegentig exemplaren met
één kleur duurt zo'n uur. En dan
moet je de volgende kleur samen
stellen. Wat er staat, staat er. Je
kunt dus ook niet gaan corrigeren. Als je de
eerste kleur verknalt dan gaat het nog,
maar bij volgende kleuren kan het gewoon
niet. Dan zou je alles opnieuw moeten druk
ken.'
Signeren De prent wordt gedrukt onder
verantwoording van de kunstenaar en de
drukker samen. Daarom 'signeren' ook bei
den. Thönissen zet in potlood zijn naam on
der de prent en geeft aan uit welk aantal de
totale oplage bestaat en bovendien het num-
Zeefdrukker Van der Vet: 'Elke kleur wordt met de hand gedrukt'. Van
der Vet werkt in zijn atelier alléén. Een aantal jaren geleden had hij
méér mensen nodig om een groot project te kunnen realiseren. Voor
het blad Elegance drukte hij eind 1987148 verschillende prenten met
ieder een oplage van 1.000 exemplaren. In ieder nummer van het blad
was één van die originele exemplaren bijgesloten. Die klus klaarde hij
met twaalf man.
mer van de betreffende prent. De vermelding
74/190 onder de prent betekent dus dat het
nummer vierenzeventig is uit de serie van
honderdnegentig. Meesterdrukker Van der
Vet geeft door middel van een colofon op de
achterzijde van de zeefdruk zijn keurmerk.
Extra Er moeten honderdnegentig af
drukken van de prent worden gemaakt. Om
dat te kunnen realiseren zijn er méér vellen
nodig. Wat gebeurt er met de rest? Van der
Vet: 'Er moeten proefdrukken worden ge
maakt, dus begin je met iets meer.
Je houdt er dus altijd een aantal
over. Meestal worden zulke exem
plaren, als ze niet worden ver
nietigd, wèl gesigneerd, maar niet
genummerd. In plaats daarvan
staat er dan bijvoorbeeld 'e.a.',
epreuve artist of 'a.p.', wat bete
kent artists proof. De opdrachtge
ver bepaalt hoeveel dat er uiteinde
lijk zullen zijn.'
'Ik ben met het afdrukken van
een colofon begonnen in de perio
de waarin zeefdrukken van Karei
Appel werden nagemaakt', zegt
Van der Vet. 'Ook vanwege de ver
halen dat er van een bepaalde ar
tiest boven het officiële aantal
zomaar vierhonderd extra exempla
ren worden gemaakt. Dat wil ik
niet.' Thönissen heeft daar ook wel
van gehoord. 'Soms wordt er voor
Nederland een bepaalde oplage
gedrukt en dan gaat er nog eens
zo'n aantal naar Amerika. Dat kan
niet. Dat is pure nep.'