Intensieve samen werking kunstenaar en zeefdrukker Van der Vet: 'Je moet denken vanuit de prent' Rabo band Opnieuw: exclusieve zeefdruk Ooi-Herten, een klein dorp bij Roermond, gelegen aan de Maas. Wijnand Thönissen woont en werkt er. Hij is kunstenaar en ma ker van een groot aantal schilde rijen die deel uitmaken van de kunstcollectie van Rabobank Ne derland. Hij kreeg dit jaar van Rabobank Nederland de opdracht voor het maken van een zeefdruk. Rijswijk, een flinke gemeente onder de rook van Den Haag. Op het industrieterrein werkt Wout van der Vet in zijn atelier 'Oranje Bo men' aan zeefdrukken van vele bekende kunstenaars. Hij is mees ter zeefdrukker en maakte samen met Wijnand Thönissen de prent 'Bloemen in rode vaas'. Nummer 21/4 november 1991 Vorig jaar maakte Harrie Gerritz in opdracht van de Kunstcommissie van Rabobank Nederland een zeefdruk. Van 'Nazomer bij huis aan water' werd een beperkte oplage gedrukt. Voor een aantrekkelijk bedrag werd de prent via Raboband aan medewerkers van de Rabobankorganisatie aangeboden. De belangstelling was groot. Binnen enkele weken was de voorraad uitgeput. Opnieuw kreeg een kunstenaar opdracht een zeefdruk te vervaardigen. De Limburgse schilder Wijnand Thönissen maakte speciaal voor de Rabobank 'Bloemen in rode vaas'. In de galerie naast het woonhuis van Thönissen werd op één van de warme da gen van deze zomer een aantal voorstellen van de kunstenaar beoor deeld: zes schilderingen op papier. Allemaal met als onderwerp 'bloe men'. Dat was de op dracht van de Kunst commissie. Volgend jaar wordt de Floriade gehou den en omdat de Rabo bank één van de hoofd sponsors is, was het logisch dit belangrijke evenement als uitgangs punt te nemen. Prachti- in de galerie in Ooi-Herten (L) bekijken Thönissen en secretaris van de ge visies op het onder- Kunstcommissie Van der Marck (r) zeefdrukken van Van der Vet (m). werp bloemen waren het resultaat. De keus was moeilijk, maar voor hem de eerste keer dat er een werk in had eigenlijk beter aan de kunstenaar zelf zeefdruk wordt uitgevoerd. 'Ik wil niet dat kunnen worden overgelaten. Hij wist vooraf al het een veredelde poster wordt. Daar heb ik op welk schilderij de keuze zou vallen. jaren tegen geageerd.' Het contact met Eerste keer De eerste stap was ge- zeefdrukker Wout van der Vet heeft hem op zet. Het schilderwerk op papier vormde het andere gedachten gebracht. Hij gelooft erin: uitgangspunt voor de zeefdrukken. Voor 'Het is een gevecht dat je samen aangaat. Thönissen is het een avontuur. Het wordt Je moet het samen doen.' Meester-drukker Wout van der Vet (1944) heeft ruim twintig jaar ervaring met het maken van prenten voor bekende en minder bekende kun stenaars. In 1985 zette hij met kunstenaar Kees van Bohemen, die ernstig ziek was, een groots zeefdrukproject op. Die samenwerking werd afge broken met de dood van de schilder. De prent die op Van Bohemens sterfdag werd gemaakt 'Koei en onder oranje bomen' inspireerde Van der Vet tot de naam van zijn zeefdrukatelier 'Oranje Bo men'. Van der Vet werkt(e) verder samen met kunstenaars als Karei Appel, Paul Citroen en Jan Cremer. Hij is een veelgevraagd docent aan aca demies in Nederland en België. De expressionist Wijnand Thönissen (1940) stu deerde zo'n dertig jaar geleden af aan de Kunst academie van Maastricht. Hij haalde direct al de pers omdat hij dat jaar als beste van alle afdelin gen van de academie afstudeerde. Dat leverde hem exposities en bekendheid in Limburg op. La ter zou die bekendheid zich verbreiden over het hele land. In Roermond richtte hij een vrije acade mie op. Hij bleef schilderen. Toen er achthonderd cursisten waren vertrok hij, maar bleef er wel als docent aan verbonden. Een jaar of tien geleden is Thönissen zich volledig gaan wijden aan het schilderen. Hij werkt nog helemaal ambachtelijk met penselen, olieverf en palet. Bijna drie weken is Van der Vet bezig geweest om de honderdnegentig zeefdrukken te voorzien van de af beelding die Thönissen op papier had gezet. Wat kwam er zoal bij kijken? Van der Vet: 'Ik ben begonnen met het maken van films, wantje moet de gegevens van het origineel overzetten op de zeef waarmee je drukt. Dat doe ik zonder raster. Het resultaat na die eerste drukgangen noem ik de grond verf. Daarbij houd ik er rekening mee, dat er later nog iets bij moet komen. Als de kun stenaar ziet wat het eerste resultaat is, gaat hij bijna zeker uit zijn dak en zegt dan dat hij zoiets niet zou schilderen.' Kunstenaar Als de drukker z'n eerste werk heeft gedaan komt de kunstenaar aan bod. Van der Vet: 'Dan komt hij naar m'n atelier en gaan we zonder het origineel erbij te betrekken verder. Het resultaat van wat ik heb gedrukt is dan verder het uitgangs punt. De kunstenaar geeft daarop aan wat

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 8