Met het nieuwe RTN tien keer zoveel capaciteit Rabo 'In feite hoeven de lokale ban ken alleen een andere stekker in het stopcontact te doen. Maar achter de schermen ge beurt er veel en veel meer.' Aan het woord ir. Giel Provoost. Hij is eindverantwoordelijke voor het project RTN '95, de opvol ger van het 'oude' RTN. Begin oktober werd een begin ge maakt met de installatie van drie grote schakelcentrales voor dit privé-netwerk van de Rabobankorganisatie. 'Met RTN '95 krijgen we alles in eigen huis' Nummer 21/4 november 1991 Het Rabobank Telecommunicatie Net werk (RTN) verbindt alle banken met elkaar en zorgt ervoor dat compu ters met elkaar kunnen communiceren. Be ginjaren tachtig werd het geïntroduceerd en het gebruik ervan groeide sindsdien ge staag. De laatste jaren was er zelfs sprake van een verdubbeling. RTN bestond tot nu toe uit twee netwerken die in feite aan el kaar waren geplakt. Rabobank Nederland had een eigen netwerk en voor het dataver keer van en naar de lokale banken werd Da- tanet 1, het openbare netwerk van de PTT, gebruikt. Met RTN '95 komt er een com pleet nieuw 'eigen' Rabobank-netwerk. Beheersbaar 'In de loop der tijd ont stonden problemen op zowel financieel ge bied als op het terrein van beheersbaar heid', kenschetst Provoost de motivatie voor het nieuwe RTN. 'Het gebruik van twee netwerken betekent in feite dubbele kosten en diè moeten naar beneden. Daarnaast willen we eventuele storingen beter kunnen beheersen. Voor het netwerk van Rabobank Nederland beschikken we al over een zoge naamd netwerkmanagementsysteem. Maar storingen in het openbare netwerk van de PTT, daar hebben we géén grip op. Met RTN '95 krijgen we alles in eigen huis.' Groei Een andere belangrijke factor die bijdroeg aan de beslissing om een privé- netwerk aan te schaffen was de enorme groei van het dataverkeer. Het gebruik van geld- en betaalautomaten veroorzaakte een deel van die groei, maar ook de datacom municatie met Interpolis. Provoost: 'Er is de laatste jaren een grote behoefte ontstaan bij de lokale banken om zelf verzekeringen af te kunnen sluiten bij Interpolis. Dat is in een paar jaar tijd één van de grotere RTN-toepassingen ge worden.' Driehoek In de oude si tuatie was het data-netwerk opgebouwd rondom Best (voor Eindhoven) en Zeist (voor Utrecht). Daar komt Til burg nu bij. Provoost: 'We hebben gezegd, als we naar de toekomst kijken, laten we onze blik dan richten op de nieuwe Rabobankorganisatie. En daarvan maakt Interpolis gewoon deel uit.' Huren Het nieuwe net werk heeft dus eigen schakel centrales in lokaties van de Rabobankorganisatie. Die zijn onderling verbonden met huurlijnen van de PTT. Pro voost: 'We gebruiken nu dus gewoon een andere dienst van de PTT. We huren iets en betalen daarvoor een bedrag per maand. In tegenstelling tot voorheen. Toen betaalden we met Datanet 1 in feite voor elke tik. En die tikken tel len aan!' Kosten 'Met een eigen netwerk heb je naast een eenmalige investering vaste lasten, en je betaalt niet meer per tik', legt Provoost uit. 'De kostenverdeling over de lokale ban ken zal wel blijven plaatsvinden op basis van het werkelijke gebruik. Organisatie breed zullen de kosten gelijk blijven. Bij toe nemend gebruik zullen de tarieven in de ko mende jaren dalen.' Gefaseerd De centrales in Best, Zeist en Tilburg zijn onlangs geïnstalleerd. De lij nen naar de lokale banken lopen - letterlijk en figuurlijk - via een zogenaamde vermaas de structuur. Vanuit Zeist, Best en Tilburg lopen lijnen naar zeven regionale knooppun ten, die in november worden geïnstalleerd. Van daaruit worden in december honderd steunpunt-banken aangesloten. De lokale banken worden vanaf de tweede week van januari op het nieuwe data-netwerk gekop peld. Provoost verwacht dat dan binnen twee maanden het gehele netwerk operatio neel moet zijn, want niet alle banken gaan in één klap over op het nieuwe systeem. Veel werk Bij de lokale banken ge beurt er op het oog weinig. 'Ze krijgen een PTT-er aan de deur, die een andere aan sluiting voor een huurlijn komt aanleggen', Provoost voor de RTN '95-landkaart: Drie landelijke schakelcen trales, zeven regionale knooppunten en honderd steunpunt ban ken. meldt Provoost. 'Ook krijgt elk hoofdkantoor van een lokale bank een extra telefoonaan sluiting. Dat alles is in principe een kwestie van een half uurtje werk. Het lijkt misschien simpel, maar alles bij elkaar gebeurt er veel meer dan men denkt. Intern krijgen we com pleet andere apparatuur. Alles moet ontzet tend goed worden uitgetest. De service van ons aan de lokale bank en van de lokale bank aan de cliënt moet ongestoord door kunnen blijven gaan.' Storingen Is het nieuwe RTN-datanet- werk minder storingsgevoelig dan het huidi ge RTN? 'Jazeker', beweert Provoost. 'Met het nieuwe netwerk hebben we het overgro te deel in eigen hand. Met het netwerkma nagementsysteem wordt het hele netwerk bewaakt. Het geeft uit zichzelf een storing aan. Wij kunnen dan inzoomen op de plek waar de fout zit en die herstellen. Het cen trale deel van het netwerk is geheel dubbel uitgevoerd zodat een storing geen directe gevolgen heeft. Daarnaast worden alle ban ken voorzien van een extra lijn via het tele foonnet voor backup doeleinden. Dus alleen als er lijnen in de grond worden doorboord én als over die lijnen dan ook nog èn het da taverkeer èn het telefoonverkeer lopen, tja, dan is er niets meer aan te doen.' Daluren 'Als ik praat over capaciteit dan praat ik over piekbelasting', zegt Pro voost. 'Ook bij topdrukte moet het netwerk goed functioneren. Dat betekent aan de an dere kant wél, dat er op bepaalde momen ten capaciteit over is. Bijvoorbeeld in de vroege ochtend of 's nachts. Vergelijk het maar met de daluren van de spoorwegen. In die daluren kunnen we extra dingen doen. Bijvoorbeeld het elektronisch oversturen van gegevens in plaats van diskettes, elektroni sche distributie van formulieren of de zoge naamde elektronische media. Dat kan ook weer een extra besparing opleveren.' Provoost: 'Heel simpel gezegd zou je kunnen zeggen: We hebben een nieuw net werk dat betrouwbaarder en goedkoper is, meer capaciteit heeft en beter beheersbaar is. Verder gaan we kijken wat voor nuttige dingen we er extra mee kunnen doen. Din gen die we vroeger niet konden doen, omdat de kosten van het gebruik van het netwerk daarvoor een remmende factor waren.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 7