Rabo band 'Rabobank. Aangenaam.' in het kort Luchtige reclame in Heesch ZIJ wonnen een taart! 9 Nummer 20/21 oktober 1991 Het NIPO vroeg een aantal Nederlanders, met be hulp van portable computers, of zij de Rabobank- advertentie hadden gelezen. de helft van de krantenlezers zich de adver tentie herinnert. Ik denk dat die score wel licht enkele procenten hoger was geweest zonder het advertentiegeweld van de andere Nederlandse banken. Maar eerlijk gezegd, de rol van een grote afwezige had ons ook niet gepast. Uit het onderzoek blijkt verder, dat ruim een miljoen mensen de advertentie ge heel of gedeeltelijk hebben gelezen.' Intern onderzoek Na de plaatsing van de tweede advertentie, over de sterkste vijf banken van de wereld, is er een intern onder zoek gedaan. 'Er is gebeld met 34 banken', aldus De Munck Mortier. 'We hebben gespro ken met directeuren en medewerkers. De re acties waren geweldig positief. We hoefden maar een half woord te zeggen en men brandde los. De interne media, Raboband en Bank in Beeld hebben heel goed gescoord. Zij hebben er tot volle tevredenheid van de ondervraagden voor gezorgd, dat iedereen op tijd goed was geïnformeerd. De voorberei dingstijd op de plaatselijke banken voor de Directeur en bestuur van de Rabobank Pernis droegen bij de jaarvergadering alle maal de button, zodat de 74 aanwezigen niet om de campagne heen konden. Henk Simmer van de Rabobank Eindhoven vindt het inconsequent dat de Rabobank in haar advertentie zegt dat zij nauw bij het milieu betrokken is, maar wel 50 ton papier ge bruikt voor folders en bijsluiters. Bij de Rabobank Pijnacker staat elke vrijdag in het teken van 'Rabobank Aangenaam.' De hal is dan versierd met blauw/witte bloe men en de medewerkers gaan in het blauw/wit gekleed. De medewerkers van de Rabobank Zweeloo vinden de 'echte- Rabo-blauw-kleur' veel mooier dan het don kerblauw uit de campagne, maar droegen wèl allemaal de button. Op 5 oktober stond bij wijze van proef de eerste perso neelsadvertentie in de nieuwe campagne stijl in de krant. De Merchantbank mocht de spits afbijten. De kantoren en afdelingen van de Rabobank Zijpe-Wieringerwaard or ganiseerden een wedstrijd rond de campag ne. Winnaars werden het kantoor Wieringer- waard met een originele aankleding van de hal en de afdeling Bedrijven in Schagerbrug die verschenen in wit overhemd, blauwe broek en Rabobankstropdas. Ook de da mes. De advertenties voor de Rabo Ren dement Rekening en de Spaarvastrekening zijn al aangepast aan het nieuwe concept. actie was heel kort, maar men heeft dat door de goede informatie niet als bezwaarlijk erva ren. Er is ook gevraagd of men de adverten ties had gelezen. Dat bleek het geval. Drie kwart had hem van A tot Z gelezen. Men wil de graag weten wat de organisatie in de krant zet, zodat men weet waar men op aan gesproken kan worden. Zeventig procent van de ondervraagden vond geen nieuws in de advertenties, tien procent op sommige pun ten wel. Dat betrof dan vooral informatie over ons marktaandeel bij de grote bedrijven en over de triple-A status van de Rabobank.' Reacties Vijftig procent van de onder vraagde medewerkers werd één of meer ke ren door cliënten aangesproken over de ad vertentie. Voor een groot deel hadden die re acties betrekking op het feit dat de bank ad verteert, voor een ander deel ging het over de inhoud en over de term aangenaam. Ver reweg het grootste deel van de reacties was positief. De eigen mensen waren ook enthou siast over de button, die bij Raboband was in gesloten. Zeventig procent heeft hem gedra gen. Samengevat vindt De Munck Mortier: 'De campagne is zowel binnen als buiten de or ganisatie goed ontvangen. Intern horen we geluiden als: 'Eindelijk, hier hebben we lang op gewacht', of 'Die lijnen moeten we een tijd vasthouden' en 'Zo komen we van een te eenzijdig (boeren)imago af.' De Rabobank Heesch heeft de nieuwe term 'Rabobank. Aangenaam.' gebruikt als thema voor een ballonnenwedstrijd die op 6 oktober werd georganiseerd bij het 800-jarig bestaan van de Brabantse ge meente. 'De nieuwe campagne kwam als geroepen', laat hoofd Particulieren Sterke van de Rabo bank Heesch weten. 'De opdruk en kleur van de te bestellen ballonnen moest nog worden bepaald. We hebben gekozen voor blauwe ballonnen met witte opdruk. Aan de ene kant staat 'Heesch 800 jaar' en aan de andere kant 'Rabobank. Aangenaam.' Er zijn tweeduizend ballonnen de lucht inge gaan, die verspreid over een groot gebied weer naar beneden kwamen. Zo heeft de Rabobank Heesch zich dus opnieuw voorge steld aan de plaatselijke jeugd en hun ouders in het eigen werkgebied. En we heb ben ons zelfs in het werkgebied van andere Rabobanken voorgesteld...' In de vorige editie van Raboband wer den de eerste taartwinnaars afgebeeld. Hieronder weer vier foto's van enthou siaste medewerkers van plaatselijke Rabobanken. Zij wonnen een taart om dat de Raboband-fotograaf op zijn rond rit door Nederland hen 'betrapte' op het dragen van de button 'Rabobank. Aan genaam.' De taarten worden zo snel mogelijk bezorgd. Lein Kodde, hoofd particulieren bij de Rabo bank Grijpskerke-Oostkapelle. Medewerkers van het kantoor Maasbracht van de Rabobank Echt-Maasbracht. Rosa van de Vorstenbosch, lokatiebeheer- der bij de Rabobank Oss. Jan Dekker, algemeen directeur van de Rabobank Zevenaar-Babberich.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 9