Enquêtes volgen verloop campagne 'Rabobank. Aangenaam.' Rabo band Nieuws over de reclamecampagne De campagne 'Rabobank. Aangenaam.' loopt nu een maand. Er zijn al drie advertenties geplaatst en er volgen er nog meer. Hoe is de campagne tot nu toe intern en extern ontvangen? Een gesprek met drs. Peter de Munck Mortier van Communicatiebeleid en -onder zoek. Hij coördineert de enquêtes die in samenwerking met de marktonderzoekers van Marketing Services Bedrijven en Particulie ren worden gehouden onder medewerkers, cliënten en niet-cliënten. Goede Raad en de campagne Wij dragen ze ook! 'Rabobank. Aangenaam.' en de huisstijl Nummer 20/21 oktober 1991 IjP MM ort voor de plaatsing van de eer- ste advertentie hebben we een zo- m genaamde nulmeting gedaan', vertelt De Munck Mortier. 'Dat wil zeggen, dat drie marktonderzoekbureaus het Neder landse volk telefonisch hebben gevraagd hoe men over een aantal aspecten van bankieren denkt. Niet alleen over de Rabobank, maar ook over de andere banken. We weten dus wat onze uitgangspositie is. Na afloop van de advertentieplaatsingen doen we weer een onderzoek. We kunnen dan meten wat we hebben bereikt nadat we ons opnieuw heb ben voorgesteld.' Bedrijvenmarkt De enquêteresulaten uit de bedrijvenmarkt zijn inmiddels nu be kend. De antwoorden van ondervraagde par ticulieren worden op dit moment nog ver werkt tot leesbare resultaten. De Munck Mor tier: 'In de bedrijvenmarkt denken cliënten over het algemeen positiever over de Rabo bank dan niet-cliënten. Dat is natuurlijk niet verbazend. De spreuk 'onbekend maakt on bemind' gaat ook hier op. Op een flink aantal punten kunnen we best tevreden zijn over de mening van onze klanten. Zo vindt 90 pro cent van de relaties uit de sector Handel, In dustrie en Dienstverlening en de agrarische sector het prettig om zaken met ons te doen. Van de niet-cliënten denkt maar 56 procent dat het prettig zaken doen is met de Rabo bank. 86 Procent van de bedrijfsrelaties vindt dat wij ons actief inzetten voor de cliënt, tegen 55 procent van de niet-relaties. Het werd dus hoog tijd dat we ons eens goed voorstelden aan die niet ontgonnen markt. Maar er zijn ook aspecten waar we bij onze ei gen klanten minder goed op scoren. Slechts 40 procent van de zakelijke klanten vindt ons een bank voor internationaal zaken doen. En van de niet-cliënten vindt maar 23 procent dat wij veel vestigingen in het buitenland heb ben.' Anderen 'Ook wilden we graag weten hoe klanten van onze collega-banken hun ei gen bank zien', onthult De Munck Mortier. 'Daarbij valt op, dat de scores over het alge meen wat lager liggen dan bij ons. Natuurlijk niet op het gebied van internationaal zaken doen. Daar hebben we gewoon een achter stand.' Ook adviseurs, zoals accountants, is naar hun mening over banken gevraagd. De Munck Mortier: Zij zijn werkelijk bijzonder over ons te spreken. 95 Procent van de on dervraagden vindt ons een bank waarmee het prettig zaken doen is en 90 procent vindt dat wij ons actief inzetten voor de cliënten. Deze scores zijn heel belangrijk, omdat deze groep een belangrijke vinger in de pap heeft als het om de keuze van een bank gaat door één van hun klanten. De ad viseurs kunnen het weten, want zij hebben vergelijkingsmateriaal.' Herinneringsonderzoek Na de plaat sing van de eerste advertentie is door het NIPO onderzocht wie de advertentie hebben gezien en gelezen. De Munck Mortier: 'We hebben op dit moment een derde van de re acties verwerkt. De eerste indicaties zijn, dat Niet alleen in de landelijke dagbladen zijn de advertenties uit de nieuwe recla mecampagne 'Rabobank. Aangenaam.' te zien. Ook het publieksblad Goede Raad be steedt er volop aandacht aan. In het decembernummer van Goede Raad wordt de 'top vijf-advertentie geplaatst. Deze advertentie met als kopregel 'Welke Nederlandse bank behoort tot de top vijf van de wereld?' gaat over de triple-A rating. Op exact dezelfde wijze als in de dagbladen - dus op twee rechterpagina's - wordt uiteen gezet hoe deze waardering tot stand komt en wat dit betekent. Daarnaast worden in twee redactionele pagina's de achtergron den van de campagne belicht. Goede Raad nummer vier verschijnt op 6 december. Op lage: bijna 3 miljoen. Waarom gaat de fotograaf van Raboband alleen naar plaatselijke banken om mensen met buttons te fotograferen? Deze vraag stelden de medewerkers van VOICE, voor lichting, opleidingen en informatiecentrum. Wij dragen ze ook! Onlangs hield deze afde ling van Rabobank Nederland een sportieve dag. Voorzien van speciale oranje VOICE-trui- en en petjes mét de button werd er 34 kilo meter gefietst en 9 kilometer geroeid. Na af loop van deze 43 kilometer lange reclame- tocht heeft de ploeg zich, bij gebrek aan de Raboband-fotograaf, zelf maar op de foto ge zet. De redactie vindt dit een taart waard. In het nieuwe campagne-beeld is geko zen voor een donkerblauwe kleur, die afwijkt van de lichtere kleur blauw in de huisstijl van de organisatie. De donkere kleur ver vangt de lichtere niet, maar wordt alléén voor de Tussensprint-campagne gebruikt. Er loopt momenteel een onderzoek naar de huisstijl van de Rabobank. Zolang dat onder zoek niet is afgerond blijft de lichte kleur blauw - in drukkerskringen kleurnummer PMS 285 - gehandhaafd. Alleen als het Rabobank- logo en het vignet worden gebruikt als inte graal onderdeel van de nieuwe campagne mag de donkere kleur worden gebruikt. Het afzonderlijk afbeelden van de slogan 'Rabo bank. Aangenaam.' wordt voorlopig afgera den. Hoofd Communicatie en Public Rela tions Willem Lageweg: 'Een aantal banken heeft de twee woorden al gebruikt voor eigen advertenties. Vaak zelfs in combinatie met de bestaande slogans van de bank. Dat zien we vooralsnog liever niet. In deze fase van de campagne sluit de slogan altijd aan op opval lende kopregels. Zo krijgt het begrip 'Rabo bank. Aangenaam.' een bepaalde invulling. Door onjuist gebruik wordt de slogan uit zijn verband gerukt. Als bovendien een andere kleur wordt gebruikt, verstoort dat de eendui dige beeldvorming van de campagne. Richtlij nen voor een juist gebruik van de slogan vol gen zo spoedig mogelijk.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 8