'V Den Haag voert gerichte actie voor consumptieve financieringen Rabo band Geld lenen voor een auto, reis of bankstel, dat doe je niet. Als je iets wilt hebben, dan spaar je er maar voor. Nog niet zo lang ge leden dachten veel mensen er zo over. De tijden zijn veranderd. Geld lenen is nu heel gewoon. De Rabobank heeft er een hele serie produkten voor, zoals de persoonlijke lening, het doorlo pend krediet, het salariskrediet en het educatief krediet. Bij de Rabobank Den Haag werden tot voor kort niet veel consump tieve financieringen verstrekt. Door het voeren van een gerich te actie is de afzet van deze pro dukten daar in een halfjaar ver dubbeld. Nummer 20/21 oktober 1991 orig jaar hebben we de werk zaamheden gereorganiseerd', vertelt rayonmanager Marie José van der Graaf. 'Daarbij kwam onder meer naar voren dat de bank Den Haag grote be hoefte had aan een stijging van de afzet van zogenaamde debetprodukten, als hypothe ken, bedrijfsfinancieringen en consumptie ve financieringen. De drie rayonmanagers kregen allemaal een klus om uit te werken. Voor mij waren dat de consumptieve finan cieringen.' Inventariseren Van der Graaf: 'Bij on derzoek bleek, dat wij maar een heel ge ring marktaandeel hadden, terwijl we een uitstekend produkt te bieden hebben. Iemand kan hier binnenlopen en in princi pe een half uur later goed geadviseerd een lening hebben afgesloten. Het AAI-sys- teem is daarbij een prima hulpmiddel. Maar de medewerker moet het eigenlijke werk doen. Bij inventarisatie bleek, dat verspreid over zeventien kantoren slechts eenentwintig medewerkers consumptieve financieringen verstrekten. Dat is heel wei nig. Er werd vaak verwezen naar de eerste assistent of de kantoorbeheerder. Was die er niet, dan werd er speciaal een afspraak voor gemaakt. Dat is helemaal niet nodig, ledereen aan de balie moet het kunnen verkopen. Het is gewoon een standaard- produkt.' Opleiden Het aantal mensen dat het produkt kan verkopen moest omhoog. 'We wilden dat verdrievoudigen', aldus Van der Graaf. 'We zijn begonnen met het opleiden van baliemedewerkers en eerste assisten ten die al zo'n jaar of twee fulltime bij ons werkten.' De Lage Landen organiseerde voor een kleine groep vier keer een cursus. De gebuikelijke dagcursus werd gecompri meerd in een avond. Dat viel zeer goed. Toen vervolgens enige tijd later de C00 mo dule consumptieve financiering beschik baar kwam, heeft iedereen die gedaan. Wie bij de slottoets minstens twintig van de vijf entwintig vragen goed had, was geslaagd en kreeg een certificaat.' Betrokkenheid Van der Graaf: 'De motivatie van de mensen is gran dioos. Het feit dat ze niet meer alleen bezig zijn met opnames en stor tingen, maar ook een consumptieve financie ring kunnen verstrekken, maakt het werk veel af wisselender. De betrok kenheid van de mensen is noodzakelijk. Als je een produkt wilt verko pen, moetje de mensen de nodige kennis bijbren gen. En het werkt. Per 1 juli zaten we op de omzet die we vorig jaar in een heel jaar hadden!' Actie Al tijdens de opleiding ging de ei genlijke actie om de afzet te vergroten van start. Er werd een aantal weken een regel op de rekeningafschriften geprint, drie ad vertenties met antwoordcoupon geplaatst, de gea werd van teksten voorzien en de kantoren aangekleed met posters. Van der Graaf: 'Je ziet vaak op één kantoor allerlei verschillende posters in verschillende for maten. Dat werkt volgens mij niet. Als je tien dezelfde posters ophangt, dan heeft Van der Graaf (2e v. r.): 'Achtendertig medewer kers van de Rabobank Den Haag kregen vorige maand hun certificaat Consumptieve Financierin gen men bij de laatste in elk geval de tekst ge lezen.' Brief Via het cliënt registratie sys teem CRP was ondertussen een selectie gemaakt van cliënten die in aanmerking ko men voor een lening. Zij ontvingen een brief, waarin de drie voordelen van een lening bij de Rabobank werden aangegeven: lage ta rieven, deskundig advies en snelle service. 'Op het moment datje een brief stuurt, kun je niet verwachten dat mensen direct naar de bank komen', constateert Van der Graaf. 'We willen vooral het produkt bekendheid geven bij de klanten. Volgens mij weten veel mensen nog steeds niet dat de Rabobank ook consumptieve financieringen verstrekt.' Evalueren 'Een actie valt of staat met een stuk evalueren', vindt Van der Graaf. 'Alle betrokkenen hebben een evaluatiefor mulier ingevuld en begin september hebben we de campagne met elkaar doorgespro ken. Wat is er verkeerd gegaan, wat kan be ter, waarom loopt het op het ene kantoor beter dan op het andere? Over het alge meen was iedereen positief over de actie. Heel belangrijk is ook, dat de kantoren de cijfers krijgen. Dat is een stimulans. Hoe doen wij het, hoe doen anderen het? Hoe heb ik het verleden jaar gedaan en hoe doe ik het nu? Een verdubbeling van het aantal verstrekte financieringen in het eerste half jaar is al een mooi resultaat, maar we blij ven streven naar een nog hoger marktaan deel.' Ideeën Van der Graaf: 'Mensen laten meedenken is heel belangrijk. We moeten niet alles voorkauwen. Er kwamen allerlei ideeën voor de vervolgactie aan de orde. De één wil een oud bankstel in de hal zetten met het opschrift: Bent u toe aan een nieu we, kom dan bij ons voor een financiering, een ander wil een mountainbike in de hal zetten. Allemaal leuke plannen, die we in de volgende voorjaarsactie zullen betrek ken. De mensen blijven enthousiast. Ik kreeg zelfs telefoontjes als: Ik heb er één afgesloten en het ging prima. Er was zelfs sprake van competitie: Als er nu één komt, dan is ie voor mij! Zodra iemand een folder uit de molen nam, stapte er iemand op af en verzorgde binnen de kortste keren een lening.' Doorgaan De actie loopt door. Bin nenkort worden er 40.000 bijsluiters ver stuurd. Van der Graaf: 'In het voorjaar gaan we weer een aantal mensen opleiden. We moeten het aantal men sen dat de produkten kan verkopen op peil houden. Consumptieve pp financieringen zijn ook prima produkten wat de opbrengsten voor de bank betreft. Je kunt ie mand in een half uur goed geholpen de deur a uit hebben en de provi- sie is interessant. De 5 bank Den Haag was in het verleden eigenlijk veel te voorzichtig met het verstrekken van le ningen. Als bij navraag bij het bureau kredietregistratie blijkt, dat ie mand ooit een keer een betalingsachter stand heeft gehad, hoeft hij wat ons betreft niet per definitie afgewezen te worden. Aller lei aspecten moeten worden meegewogen.' 'En stel dat iemand nu niet in aanmer king komt. Als hij dan netjes is geholpen en er is hem goed uitgelegd, waarom hij op dat moment geen lening krijgt, dan komt ie een jaar later wellicht terug. Dat is denk ik de energie die je nu in de cliënt moet ste ken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 7