Rabo band Uit de media M e Aandacht voor machtigen 'Venture Views' verschenen Nieuwe materialen Robeco Groep De enige reis die Interpolis niet verzekert MKB-special maandblad Rabobank Banken worden in de toe komst verplicht aangifte te doen van verdachte trans acties die mogelijk bedoeld zijn om de zwarte winst van criminele activiteiten wit te wassen. Een nieuwe wet is in voorbereiding, maar de in voering kan nog even op zich laten wachten omdat de vraag 'wat is verdacht' nog moet worden beantwoord. Nederland wordt steeds aantrekkelijker als vesti gingsplaats voor financiële holdings en financierings dochters van grote internatio nale concerns. In 10 jaar tijd is het aantal zogenaamde bij zondere financiële instellin gen verzesvoudigd, aldus prof.dr. Wellink, directeur van de Nederlandsche Bank. In bijna de helft van de bedrijfscao's (43 procent) staan afspraken over kinder opvang. Vaak gaat het al leen om goede voornemens, maar in 15 procent gaat het om concrete regelingen. De helft van de cao's bevat af spraken over positieve actie voor vrouwelijke werkne mers. Deze cijfers blijken uit een onderzoek van het mi nisterie van Sociale Zaken. Het vertrouwen van de consument in de economie is in de maand september ver der gedaald. De index van consumentenvertrouwen van het CBS daalde sinds mei van dit jaar met in totaal 8 punten tot 85 punten. Sinds oktober 1984 heeft deze in dex niet zo laag gestaan. Het ministerie van Finan ciën sloot 4 oktober de 8,75 procent staatslening. De to tale omvang van de lening is nu al f 12,75 miljard, een absoluut record. De op brengst van de lening over treft de verwachtingen van de markt. De toekomst van het Ne derlandse milieu is somber. Ondanks plannen van de overheid neemt de vervuiling niet genoeg af. Maatregelen uit het Nationaal Milieube leidsplan schieten te kort. Dit schrijft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) in een concept van het rapport milieuverkenningen. Volgens het RIVM dreigen de winning van drinkwater, de visserij en de landbouw in gevaar te ko men. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie Volgende week en de eer ste twee weken van november staan in het teken van het machtigen. Onder de titel 'Machtigen, de makkelijkste manier van betalen' worden met grote frequentie TV-com- mercials uitgezonden om de voordelen van het produkt on der de aandacht van het pu bliek te brengen. Naast de reclame op televisie is er ook informatie beschik baar, die - niet door de bank, maar door de bedrijven die au tomatisch willen gaan incasse ren - aan cliënten kan worden overhandigd. Er zijn de traditio nele drie machtigingskaarten, een brief en een folder. Ook is er een spelletje beschikbaar, dat de klant op een leuke ma nier kennis laat maken met machtigen. Machtigen be spaart niet alleen de cliënt, maar ook de bank een hoop tijd en moeite. Nummer 20/21 oktober 1991 Onlangs ontvingen de di recteuren en hoofden Bedrij ven van de plaatselijke Rabo- banken de tweede uitgave van 'Venture Views'. De brochure is onder meer be doeld om plaatselijke banken inzicht te geven in de activi teiten van de Rabobank Neder land Venture Capital Group: het verstrekken van risico kapitaal ter vergroting van het eigen vermogen van een be drijf. In de brochure komt een tiental bedrijven aan het woord waarin de Venture Capital Group participeert. De fraai ver zorgde brochure kan ook wor den gebruikt in contacten met relaties. 'Venture Views' is verkrijgbaar bij de Venture Capital Group, (030) 904295. Binnenkort verschijnt het marktbewerkingspakket Be vordering afzet Robeco Groep Fondsen met informatie over de doelgroepen voor de ver schillende beleggingsfondsen en de wijze van benadering van (potentiële) beleggers. Te gelijkertijd komt de Robeco Groep met nieuwe, speciaal door IRIS voor de Rabobank ontwikkelde publiciteitsmate rialen. Beleggen is in de jaren tachtig steeds populairder geworden. Spaarders maakten de over stap naar de effectenbeurs. Als alternatief voor rechtstreeks beleggen werden beleggings fondsen geïntroduceerd. Om de beleggingsfondsen van de Ro beco Groep onder de aandacht te brengen van (potentiële) be leggers zijn nieuwe materialen ontwikkeld, die de lokale ban ken kunnen gebruiken in hun advisering. Er zijn brochures over de aandelenfondsen, de obligatiefondsen, het onroe rend goed fonds en de mixfond sen. Ook zijn er over deze on derwerpen vier bijsluiters ont wikkeld. Verder is er een advies map Beleggingsfondsen en een brochure Beleggen met beleid. Op 14 oktober werd om één minuut over tien op Nederland 2 een nieuwe televisiespot van In terpolis uitgezonden. Na de spot over 'de enige ondergang die In terpolis niet verzekert' is het nu de beurt aan 'de enige reis die Interpolis niet verzekert'. Doelstelling van de vorige maand gestarte corporate imago campagne van Interpolis is het vergroten van de naamsbeken- heid en het versterken van het imago. Naast de tv-commercial komen er advertenties in dagbla den en tijdschriften. En ook de ra dio en billboards worden in de grootscheepse campagne inge schakeld. Overigens, de enige reis die Interpolis niet verzekert, is de vogeltrek. Op 23 oktober vindt de lan delijke presentatie plaats van de nieuwe uitgave van Cijfers Trends. Traditiegetrouw verschijnt dan ook een editie van het maand blad Rabobank, die vrijwel ge heel is gewijd aan ontwikkelin gen in het midden- en kleinbe drijf. In de special uiteraard aandacht voor Cijfers Trends en de actuele positie van het MKB. Ook aandacht voor een onderzoek dat de Rabobank recent onder ondernemers liet houden naar hun ervaringen met internationale samen werking. Hoofddirectielid Burg- houts en KNOV-voorzitter Kam- minga wisselen in het blad van gedachten over de relatie tus sen MKB-ondernemers en hun bank. Verder wordt de Rabo bank in een artikel neergezet als een moderne bedrijven- bank. Er zijn door de gezamenlijke plaatselijke banken bijna 20.000 extra exemplaren van de speciale Rabobank-uitgave besteld.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 16