Pand 'Het is gewoon een andere manier van denken' Nummer 20/21 oktober 1991 dat als je collega's zien dat er over die za ken wordt nagedacht, ze er zelf ook enthou siast voor worden. Mensen die eerst met een grote boog om automatisering heenlie pen komen nu van alles vragen.' Hofland vult aan: 'Het gevaar is wel dat als mensen merken dat ze problemen op informatise- rings- en automatiseringsgebied kunnen aangeven èn dat die worden opgepakt, ze direct vragen: kunnen we dit en dat ook niet even meenemen? Het gevaar ontstaat dan dat je ongestructureerd met teveel dingen tegelijk bezig bent.' ledereen Het PIA-project moet duide lijk maken dat informatisering iedereen bin nen de bank aangaat. Van Berkel: 'Men kijkt bij de kreten informatisering en automatise ring al snel naar de afdelingen bedrijfsvoe ring of beheerstechnische zaken. Het com merciële stuk doet in ieder geval direct een stapje terug. Zo van: We horen het wel. Je moet duidelijk maken dat dat een essentië le gedachtenfout is. ledereen moet en kan bij PIA aangeven wat ze nodig denken te hebben om goed te kunnen functioneren.' Andere stoel Tielen: 'Tijdens het pro ject zeggen we vaak: Denk nu eens niet di rect aan de uitvoering. Probeer dat naar Chris Janssen (39) werkt sinds 1968 bij de Rabo bank Ubbergen en bij de Rabobankorganisatie. Heeft diverse functies op administratief gebied ver vuld. Is momenteel hoofd Beheerstechnische Zaken. Marco Hofland (26) is sinds twee-en-een-halfjaar in dienst van de Rabobank Barneveld. Was eerst hoofd van de financiële administratie. Momenteel is hij hoofd bedrijfsvoering en binnen de bank coördinator van het PIA-project. achteren te schuiven. Zet eerst eens op pa pier watje wilt gaan doen, hoeveel het gaat kosten, wat de doorlooptijd moet zijn. Dan pas gaan we zeggen: Is het uitvoerbaar?' Van Berkel beaamt: 'Het is inderdaad heel belangrijk datje van die uitvoeringsstoel af komt en boven de materie gaat staan.' Andere manier Hofland: 'Ga niet di rect concreet met de oplossingen aan de gang. Probeer de collega's er eerst van te overtuigen dat, als er zaken op het gebied van informatisering moeten worden aange pakt, ze dat moeten doen in die en die stap pen en daar dat en dat in moeten meene men. Het is gewoon een andere manier van denken. Onze informatiseringsadviseur zei altijd: Je moet minimaal twee of drie alter natieven hebben als oplossing. Dat dwingt jezelf dus tot meer nadenken over het pro bleem. En ik kan echt zeggen dat we bij onze bank inderdaad anders zijn gaan wer ken.' Meer ideeën 'Dat is mijn ervaring ook', zegt Janssen. 'Je betrekt er nu meer mensen bij. Zo van: Hoe kijk jij hier tegen aan. En hoe meer mensen, hoe meer ideeën. Een probleem blijkt soms heel an ders te liggen dan het zich in eerste instan tie aandient.' Van Berkel: 'Je hebt het in fei te over de bloedbanen van de bank. En die kun je niet los zien van elkaar.' Contacten Aan het PIA-proef-project namen vier groepen van acht banken deel. Elke groep werd begeleid door een informa tiseringsadviseur van het regiokantoor. 'Wat ik zelf ontzettend plezierig heb gevonden is het contact met collega-banken', vertelt Hofland uit Barneveld. 'Je bent met acht banken op hetzelfde moment met hetzelfde project bezig. Je kunt met elkaar afstem men: Hoe heb jij dit gedaan? Ook na de bij eenkomsten heb ik nog weieens een colle ga gebeld.' Janssen: 'Dat is waar. Je proble men worden herkend. Een ander heeft soms al een oplossing. Je hoeft niet voor de tweede keer het wiel uit te vinden.' Tijdpad Van Berkel is het niet hele maal eens met zijn gespreksgenoten: 'Ik vind dat niet essentieel voor PIA. Dat is al tijd het geval als je mensen van dezelfde disciplines bij elkaar brengt. Wat ik sterk vond, was de indeling van het project en de tijdlijn die is uitgezet. Wantje moet ontzet tend oppassen dat het niet uitloopt, dat het niet verzandt. Dat is bij PIA van te voren goed in beeld gebracht. Er waren meetpun ten en afspraken. Want er is altijd wel er gens een probleem.' Hofland: 'Zo'n tijdslijn is ook een voorwaarde vind ik. Zeker als je betrokkenheid binnen de bank wilt behou den. Mensen verwachten op een gegeven moment iets terug voor hun inbreng. Dat vind ik heel reëel.' Onderzoek In Barneveld bevalt de werkwijze goed. Hofland: 'Wij zagen dat er veel meer lijn moest komen in alle appara tuur en toepassingen en dat er commercieel gezien veel meer moest worden uitgehaald. We zijn toen een onderzoek gestart om te kijken hoe we in de toekomst met onze au tomatiseringsapparatuur verder moeten.' Bewust Tielen merkt op: 'Jullie heb ben het nu heel duidelijk over het uitvoe ringstraject. Maar een belangrijk stuk is het eerste deel: Wat wil je en voor wie. Hoeveel tijd is daarvoor nodig en welke apparatuur hoort daarbij. En daarop kan dan door het management ja of nee worden gezegd.' Van Berkel: 'Dat eerste deel is inderdaad heel belangrijk. Als men zich echt bewust is wat er gaat gebeuren, is men ook meer gemoti veerd.' Maximaal Zoals altijd zitten er ook aan de PIA-medaille twee kanten: 'Soms moetje toch weieens kunstgrepen uithalen om zaken voor elkaar te krijgen', meent Van Berkel. 'Want als de werkdruk binnen de bank omhoog gaat en de mensen krijgen niet genoeg terug voor hun inspanningen, dan kan de betrokkenheid minder worden. Bij ons ging PIA spelen rond de tijd van be- grotingen, marketingplannen, enzovoorts. Het managementteam werd maximaal aan gesproken. We dachten: Als het ons onder deze omstandigheden lukt, dan moet het al tijd kunnen.' Invloed Het PIA-project heeft invloed op de manier van werken, de houding en de cultuur binnen de bank. Tielen: 'Dat bete kent, dat het een project is dat moet wor den gedragen door de hele bank. Sowieso door de staf van de bank. Anders is het ge doemd te mislukken.' Janssen: 'Volgens mij heb je al een stuk acceptatie als je de men sen er in het voortraject bij betrekt.' 'Dan moetje ze ook vertellen wat het kost', vult Hofland aan. 'Wees daar ook eerlijk in: Het kost zoveel tijd. Bij ons is dat gelukkig wèl geaccepteerd. Maar neem duidelijk alle as pecten mee die aan het project zitten.' Eigen situatie 'Dat is zo', zegt Van Berkel. 'Theoretisch is men het al snel met elkaar eens. Wie zou dat niet zijn. Maar als je de theorie gaat vertalen naar de praktijk en de mensen met de neus op de feiten drukt, dan kan het verhaal wel eens anders worden. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de situatie op de bank zelf. Maar er gaat erg veel tijd inzitten. En er is op een bank nog meer te doen. Je moet het goed inbedden in de andere activiteiten.' Kost veel tijd Hofland: 'Ik wil toch echt het tijdsbeslag nog eens onderstre pen. Het wordt in het begin ook wel gezegd, maar ik denk dat het negen van de tien mensen is tegengevallen. Het kost enorm veel tijd. Zeker voor een hoofd bedrijfsvoe ring. Want hoewel het PIA-project binnen de hele bank moet worden gedragen, is hij toch wel de motor.' Janssen: 'Ik heb andere col lega's laten weten dat ze niet aan PIA moe ten beginnen als er andere grote projecten lopen zoals een verbouwing of een fusie. Je kunt het er niet zomaar bijdoen.' Janssen: 'Als ik naar de toekomst kijk, dan denk ik dat de deelnemers aan het PIA- project een andere manier van werken en denken krijgen. En dat dat ook een automa tisme wordt. Van het direct naar een oplos sing zoeken, stap je vanzelf af.' Als de ban ken overgaan tot de invoering van LAURA kunnen ze veel profijt hebben van de kennis en vaardigheden die ze in het PIA-project heb ben opgedaan. 'En vergeet niet', sluit Tielen af, 'het is geen tijdelijk project. Een bank moet zich de vragen die ze nu stelt, over een jaar weer stellen. En over twee jaar weer. Het is geen tijdelijk project, het blijft doorlopen. Ook dat is professionalisering.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 13