PIA: Geen brandjes blussen maar structuur aanbrengen Rabo band Het gesprek rond de tafel Informatisering en automatisering. Twee begrippen die nogal eens worden verward. Toch is automatisering 'slechts' een hulpmiddel voor informatisering: de juiste informatie op het juiste moment op de juiste plaats bij de juiste mensen. Het in september gestarte PI A-project (Professionalisering Informatisering Aangesloten ban ken) heeft als doel de kwaliteit van de informatisering te verho gen. Drie deelnemers aan de vorig jaar gehouden PIA-proef praten erover, samen met een Informatiseringsadviseur. Nummer 20/21 oktober 1991 Mensen uit de Rabobankorganisatie schuiven aan. Rond de tafel praten ze over allerlei onderwerpen. Deze keer gaat het over het project Professionalisering Informatisering Aangesloten Banken. Drie mensen van een plaatselijke bank en een Informatiseringsadviseur praten over PIA. et PIA-project geeft concrete pi handvatten en brengt een stukje I cultuurverandering teweeg bin nen de bank.' Hofland van de Rabobank Barneveld vindt dat 'zijn' bank wat aan PIA heeft gehad en nog heeft. 'De noodzaak om informatisering te structureren wordt met de dag groter', vindt ook Van Berkel uit Nij megen. 'Er zijn steeds meer gebruikers van steeds meer gegevens. Op een bepaald mo ment heb je daar geen vat meer op. Wie krijgt welke informatie? Wie maakt waar ge bruik van? Vroeger was dat beter beheers baar dan nu. Er waren veel minder gege vens.' Janssen is hoofd BTZ bij de, in verge lijking met Nijmegen wat kleinere, bank Ub- bergen, maar is het helemaal met Van Ber kel eens: 'Op een gegeven moment kom je tot de conclusie datje over bepaalde zaken echt afspraken moet maken met elkaar. Die moet je gaan vastleggen, zodat iedereen binnen de bank weet waar ie aan toe is. In formatisering is eigenlijk een web van stro men die door een bank heengaan.' Structuur De drie rond de tafel deden mee aan een proefproject van PIA. Inmid dels is vorige maand in alle regio's het 'ech te' professionaliseringsproject van start ge gaan. Informatiseringsadviseur Tielen bege leidde de proef in de regio Arnhem. Hij is de vierde gesprekspartner. 'Eén van de belang rijkste doelen van PIA is inderdaad proberen een overzichtelijke structuur te vinden voor informatisering. Wie heeft weike gegevens wanneer nodig en waarom? Het denken en praten daarover is het belangrijkste. De op lossingen komen pas veel later.' Projectplan Het PIA-project start met een voorbereidingsfase. Daarin wordt de huidige manier van werken op de bank met betrekking tot de informatisering geanaly seerd. Op grond daarvan worden deelpro jecten beschreven om tot bepaalde verbete ringen in het omgaan met informatisering te komen. De bank kan vervolgens besluiten om wel of niet door te gaan met de rest van het project. In de uitvoeringsfase gaat de bank daadwerkelijk van start met een door haar zelf vastgesteld projectplan. (Te) veel ad hoe Hofland: 'Tijdens de voorbereiding hebben we het management team vragenlijsten voorgelegd. Gezegd: Geef eens een waardering. Hoe denk je dat bepaalde onderdelen binnen onze bank Theo van Berkel (45) is directeur financieel-econo- mische zaken bij de Rabobank Nijmegen en daar door mede verantwoordelijk voor bedrijfsvoering. Werkt sinds 1968 bij de Rabobankorganisatie, en vanaf 1972 bij de Rabobank Nijmegen. functioneren of zouden moeten functione ren? Uiteindelijk bleek, dat er bij ons op in- formatiseringsgebied wel wat viel te verbe teren. Als je alle ad hoe oplossingen bij el kaar optelde, leek het aardig, maar eigenlijk rammelde het.' Totaalbeeld Van Berkel: 'We zijn bij een plaatselijke bank in feite de hele dag probleempies aan het oplossen. De klant vraagt ietr en wij geven antwoord. Met die instelling a je eigenlijk ook aan de gang met het vproject. Je gaat direct oplossin gen zoeki Terwijl je niet eens een totaal beeld het c. Net wat Hofland zegt, je hebt vaak aller ei ad hoe oplossingen.' Betro rken Ook in Ubbergen was het PIA-project regelmatig onderwerp van ge sprek in het managementteam. Janssen: 'Daarnaast was de directeur soms ook bij de gesprekken met Tielen. Zo kreeg je een stuk betrokkenheid. Je merkt heel duidelijk Ton Tielen (40) Werkt sinds 1975 binnen de organi satie. Momenteel werkzaam bij Dienstverlening In formatisering Aangesloten Banken als Informatise ringsadviseur op het regiokantoor Arnhem. Begeleidt één van de in september gestarte PIA-werkgroepen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 12