Sluis, altijd al een buitenbeentje Rabo band Elke Rabobank een andere bank Vlakbij de Belgische grens in de uiterste zuidwesthoek van Ne derland ligt Sluis. Een sfeervol vestigingstadje met een rijk his torisch verleden en een interna tionaal Bourgondisch karakter. Het telt nog geen drieduizend inwoners. Maar de winkels en horeca-gelegenheden worden jaarlijks overspoeld door bijna vier miljoen mensen. Velen daar van bezoeken de Rabobank. Ook veel Belgen. De Rabobank Sluis, een 'kleine' bank met een groot balanstotaal van één mil jard. Nummer 20/21 oktober 1991 Dé Rabobank bestaat niet. Elke bank is anders, elke bank is uniek. In Raboband regelmatig aandacht voor een andere bank. Deze keer: Sluis. Alle grote banken zijn in Sluis verte genwoordigd. Het waren er zes en sinds kort vijf. De Amro zit er van oudsher en heeft een redelijk deel van het midden- en kleinbedrijf als klant. De betrek kelijk jonge Rabobank Sluis heeft echter in middels ruim de helft van die markt. De an dere banken zijn in de bedrijvenmarkt slecht vertegenwoordigd. Ook de particulieren zijn belangrijke cliënten. Ze behoren bijna zonder uitzondering tot de P/E-segmenten. 'Er moet hard worden geknokt', aldus mededirecteur Jan Smits. 'Je moet weten wat er op de markt te koop is en wat de condities zijn. Je moet je onderscheiden van de andere ban ken. Bij ons gaat het om kleine marges.' Iedere dag Het stadje Sluis is van vele markten thuis. De honderddertig detailhan delzaken richten zich maar voor een klein deel op de inwoners. De vijftig horecabedrij ven hebben méér stoelen dan er mensen in Sluis wonen. De winkels zijn het hele jaar lang, iedere dag van de week geopend, ook op zon- een feestdagen. De bank voert de normale openingstijden. Daarbuiten wordt met creditcards en buitenlandse Europassen druk gebruik gemaakt van de geldautomaat aan de voorgevel van de bank aan het Wal- plein. De gea is zeer rendabel. Populair Waarom komen al die men sen naar Sluis? 'Voor de oorlog was het voor al het toerisme', licht algemeen directeur Frank Gevaert toe. Hij is sinds de oprichting van de bank directeur, maar draagt de lei ding op 1 november over aan Smits. 'Engel sen en Fransen bezochten de Belgische kust en kwamen dan even naar Nederland. Ze be zochten het eerste het beste grensplaatsje en dat is Sluis. Na de oorlog bleven ze ko men, maar Sluis bleek ook een grote aan- de wensen van de cliëntèle ingericht. Daar om hebben we altijd bredere loketten gehad dan gebruikelijk is. De Belgen komen immers graag met z'n tweeën en hebben de ruimte nodig. En privacy vinden ze erg belangrijk. landers aan de andere kant worden onmid dellijk geholpen. KTO De bank Sluis heeft een afdeling Binnenland, die is gesplitst in Bedrijven en Particulieren. De afdeling Buitenland is on derverdeeld in Beleggingen in valuta's en Ef fectencoupons. De afdeling Bedrijfsvoering is in dat geheel een belangrijke schakel, want Sluis is één van de meest geautomati seerde Rabobanken. 'We zitten op KTO', meldt Smits, 'en maken daarop onder ande re gebruik van de toepassing termijndeposi to's vreemde valuta's. Als een cliënt iets van ons afneemt, dan kunnen we alles van die cliënt met één druk op de knop op het beeld scherm krijgen. Daarin zijn we echt uniek.' Coupons Bij de bank Sluis worden zeer veel coupons verzilverd. Volgens Smits is de Zeeuws-Vlaamse bank daarmee goed voor een kwart van de omzet van Rabobank Ne derland. 'In Utrecht waren ze daarvoor niet geautomatiseerd. Daarom hebben we zelf naar een oplossing gezocht. We hebben van een buitenlandse bank een geautomatiseer de toepassing overgenomen. Die is omge bouwd tot een Rabobank toepassing en is in middels bij alle grensbanken in gebruik. Die toepassing is echt uniek. Er zitten 15.000 verschillende fondsen in. Opzoeken is niet meer nodig. Daardoor kunnen we nu ook het dubbele aantal cliënten van dienst zijn. 'We hebben wel eens kritiek op Rabo bank Nederland', zegt Smits. 'Maar ja, je hebt ruim achthonderd banken en iedere bank is uniek. Je kunt dan niet voor iedere bank iets specifieks ontwikkelen. Daarom doen we zelf wel eens wat.' Gevaert glim lacht over de opmerking van zijn opvolger: 'We zijn altijd al een beetje een speciale bank geweest', stelt Gevaert vast. 'Dat komt door Gevaert (I) en Smits voor de bank en naast het standbeeld van een bekende Sluizenaar: de 'Dikke van Date'. Sluis is een gezellig stadje dat van vele markten thuis is. De bankhal is verdeeld in Binnenland en Buiten land. trekkingskracht uit te oefenen op Belgen. In Nederland waren de prijzen laag. Dat is later genivelleerd, maar ze blijven komen.' Gewoon Het kantoor van de bank in het hartje van Sluis ziet er gewoon uit. Zon der opsmuk. Binnen is het er eerder knus dan modern. De bankhal laat zien dat België om de hoek ligt. 'Het is hier geen paleis', al dus Gevaert. 'We hebben alles gewoon naar Daar moetje gewoon rekening mee houden.' Twee kanten In de bankhal kun je twee kanten op. Naar rechts dan kom je bij de af deling Binnenland. Links is de speciale balie- groep voor buitenlandse cliënten. Daar kan men via een cliëntenbegeleidingssysteem een nummertje trekken. Dat geeft volgens Smits veel rust in de bank. Die cliënten wach ten rustig tot ze aan de beurt zijn. De Neder- de manier waarop we zijn ontstaan. We ko men niet voort uit een fusie, maar uit een splitsing. De 'moeder', de toenmalige Boe renleenbank Aardenburg was gevestigd in Sluis. Toen verplaatsing van het kantoor naar Aardenburg dreigde resulteerde dat in twee banken. We startten in 1958 met een balans totaal van ruim één miljoen. Inmiddels heb ben we er drie nullen aan toegevoegd.' Rabobank Sluis: Eén (hoofd)kantoor f 1 miljard balanstotaal 45 formatieplaatsen 2.850 inwoners werkgebied 100 leden f115 miljoen uitzettingen f140 miljoen toevertrouwde middelen 9.800 spaarrekeningen 2.850 rekeningen-courant.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 11