Van 'hutje mutje' naar doorzichtig bankieren T Rabobank. Aangenaam. Rabo band Nieuws over de reclamecampagne 'Welke bank hanteert als eerste een eerlijk en helder tarievensys- teem?' Deze uitdagende 'kopregel' moet de Nederlandse krante lezer in de week van 14 oktober prikkelen verder te lezen. De vier de advertentie in de reeks 'Rabobank. Aangenaam.' gaat in op het hoe en waarom van het tarievensysteem voor zakelijke klanten. De achtergronden. Nummer 19/7 oktober 1991 ot op de dag van vandaag hebben we als Rabobankorganisatie nau welijks klantenverlies geleden door de invoering van tarieven op de zakelijke markt. Integendeel, we scoren er zeer posi tief mee.' Aan het woord is Cees van Tigge- len, hoofd van de produktgroep Betaaldien sten. Hij geloofde vanaf het begin in de in voering van tarieven. Voor particulieren en bedrijven. En hij kreeg gelijk. Politiek en on dernemersorganisaties maken de Rabo bank complimenten voor de evenwichtigheid van het totale pakket maatregelen. Bij het verwerven van nieuwe bedrijfscliënten wordt er geweldig mee gescoord. Voor de goede orde: Het gaat niet om een hogere winst voor de bank, het gaat om een heldere toe rekening van kosten en baten. Pakket De maatregelen voor het zake lijk betalingsverkeer zijn sinds medio 1990- geleidelijk - ingevoerd. Kosten die de cliënt veroorzaakt, worden tegen minimaal de kostprijs in rekening gebracht. Aan de ande re kant mag de cliënt rekenen op aantrekke lijke debet- en credittarieven en zijn omzet- provisie en valutadagen afgeschaft. Van Tig- gelen: 'Het gaat om de manier waarop trans acties worden aangeleverd. Hoe minder werk de bank aan de verwerking van de transacties heeft, hoe lager de kostprijs en hoe lager het tarief. Elke transactiewijze heeft zijn prijs. Een handgeschreven op dracht kost bijvoorbeeld f 1,90, terwijl het maar f 0,20 kost als diezelfde opdracht elek tronisch bij de bank wordt aangeleverd.' Particulieren Op 1 januari 1988 werd de eerste stap van tarifering gezet. Particu liere cliënten van de Rabobank moesten gaan betalen voor sommige bankdiensten. Aan het gebruik van méér dan 60 cheques per jaar en méér dan 52 rekeningafschriften per jaar werd een prijskaartje gehangen. Ook de pasjes werden duurder. Daar stond tegenover dat de creditrente - bij rekeningen met een saldo boven de f 2.500,werd verhoogd. Van Tiggelen: 'Daarmee gaf de Rabobank aan dat het was gedaan met het gratis betalingsverkeer.' Explosieve groei Tarieven in de particu liere en zakelijke markt waren volgens Van Tiggelen hard nodig: 'Er was een explosieve groei ontstaan van het aantal transacties in het betalingsverkeer. Technologische ont wikkelingen in de jaren '60 en '70 hadden het mogelijk gemaakt betalingen massaal te verwerken. Er werden veel privé-en zakelijke rekeningen geopend. De banken boden aan bedrijven en particulieren vele betaalvor- men. Daarvan werd grif gebruik gemaakt. Over kosten werd niet gepraat.' Alles op één hoop Van Tiggelen: 'Of een ondernemer duizend betalingsopdrachten handgeschreven of elektronisch aanleverde, dat maakte niet uit. Hij betaalde in beide ge vallen evenveel aan bankkosten. En of een particulier nu honderd, tien of vijfhonderd cheques uitschreef,hij betaalde er niets voor. De bank realiseerde zich eigenlijk niet wat er bedrijfseconomisch gebeurde. Er was sprake van kruissubsidiëring, ofte wel van hutje mut je bankieren. Het leek alsof we het prima de den want over het geheel genomen waren de opbrengsten hoger dan de kosten.' Doelstellingen In 1984 bleek echter dat het betalingsverkeer een negatieve rentabili teit kende van honderden miljoenen gul dens. 'Die negatieve rentabiliteit zou onze kernprodukten financieren en sparen ontoe laatbaar aantasten', legt Van Tiggelen uit. 'Daarom werden twee doelen gesteld: Het betalingsverkeer moest ten minste kosten dekkend worden en het aantal cliënten moest worden gehandhaafd.' Produktver- nieuwing met een bijbehorend prijskaartje voor de kostprijs was één van de manieren om die doelstellingen te bereiken. Voor be drijven kwam er onder meer het diskette- en telebankieren. De particuliere cliënt kreeg de gea en nieuwe passen met uitgebreide functionaliteiten. (On)bewust Daarnaast moesten pro cesvernieuwing en efficiency verder bijdra gen aan het kostendekkend maken van het De tekst van de advertentie was op het moment dat deze Raboband ter per se ging, nog niet definitief. Tot enkele da gen voor de adverentie in de kranten ver schijnt wordt ieder woord gewikt en gewo gen. Want als de bank zich voorstelt, doet ze het ook goed. Van Tiggelen: We doen hetzelfde als iedere on dernemer doet. betalingsverkeer. Van Tiggelen: 'In de jaren zestig en zeventig groeide het betalingsver keer enorm zonder dat we wisten wat het al lemaal kostte. En dan gebeurt het per defini tie niet op de meest efficiënte manier. Nu weten we dat wél, inclusief de kosten die worden gemaakt via BeaNet, De BankGiro- Centrale, Johan Enschedé, noem maar op. Dat er tarieven in de markt worden gezet, is natuurlijk een prima zaak. Maar die tarieven moeten wel zijn gebaseerd op de meest effi ciënte kostprijs. Wij moeten ons als bank wèl kunnen verantwoorden. Dat is de conse quentie van een eerlijk en doorzichtig sys teem.' Resultaten Het pakket maatregelen blijkt in de praktijk aantrekkelijk te zijn voor de bedrijven. Veertig procent heeft er voor deel bij, een zelfde percentage zit tussen de f 300,- negatief en f 300,- positief. Twintig procent heeft er nadeel van. 'Die bedrijven worden als het ware aangezet tot automati seren', zegt Van Tiggelen. 'En met een een voudige PC komen ze dan al een heel eind. Ze hebben daarvoor over het algemeen ook ruim de tijd gekregen van de lokale banken. Er is op ljuli 1990 niet gezegd: We stappen nu massaal over op tarieveninvoering. Op dit moment is dat bij zo'n 72 procent van de be drijfscliënten het geval. De verwachting is dat het eind dit jaar tussen de 90 en 95 pro cent zal liggen.' Sturen Tarieven voor girale betaalvor- men van particulieren zijn er (nog) niet. Er zijn plannen om particulieren een standaard en een extra pakket aan te bieden. In de ko mende najaarskringvergaderingen wordt daarover gesproken. Van Tiggelen: 'Dat kon den we in '88 nog niet maken. De consu ment betaalt in de girale sfeer namelijk op de wijze waarop het bedrijfsleven dat aan geeft. Stuurt het bedrijf een rekening, dan betaalt de particulier met een handgeschre ven opdracht. Stapt het bedrijf over op OLA's, dan gebruikt hij die. We zijn dus door de invoering van stukstarieven eerst het be drijfsleven gaan sturen om op goedkopere wijze van het betalingsverkeer gebruik te maken.' 'Eigenlijk doen wij nu hetzelfde als elke ondernemer al jaren doet. Van de bakker om de hoek tot Akzo', meent Van Tiggelen. 'Ik vind daarom ook dat we dat kunnen commu niceren. Een te bescheiden opstelling leidt er toe dat men je onvoldoende kent. We moeten niet arrogant worden, maar we kun nen ons best laten zien.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 5