Rabo band Nieuws van de reclamecampagne Aangenaam beetgenomen! ZIJ wonnen een taart! Logo gemist in de advertenties Hebben we voorgesteld? Nummer 19/7 oktober 1991 De reclamecampagne onder het inmiddels bekende motto 'Rabobank. Aangenaam.is in en buiten de organisatie over het algemeen goed ontvangen. Dat bleek uit de vele telefonische en schriftelijke reacties die de coördinatoren in Utrecht van banken ontvingen. Er waren ook kritische opmerkingen over bijvoorbeeld de manier waarop sommige dagbladen de advertenties afdrukten. Op deze pagina een eerste terugblik. Vanaf 19 september reed fotograaf Herman Jonkman van Raboband door het land om foto's te maken van medewerkers die de button 'Rabobank. Aangenaam.' droegen. Zou de foto geplaatst worden, dan werd het betreffende kantoor op een taart getrak teerd. Maar niet alleen de redactie zorgde voor taar ten. Ook anderen namen daartoe initiatief. In het Limburgse Heel zorgde een cliënt zelfs voor de verrassing. Hij liet de medewerkers van de bank een heerlijke vlaai bezorgen. Een medewerker van de Rabobank Groes- beek belde de redactie op: De fotograaf van Raboband was geweest en had de buttons- dragende medewerkers op de kiek gezet. Of hij een afdrukje mocht hebben. Verwarring binnen de redactie, want fotograaf Jonkman had de bank Groesbeek nog niet voor zijn ca meralens gehad! En ook voldeed de blonde, besnorde, forse Jonkman niet aan de be schrijving van 'klein en met een baardje'. En de redactie had al helemaal geen blauwe taart laten bezorgen! Navraag bij de bank gaf de oplossing: De directeur had zijn medewer kers willen verrassen. En dat is gelukt. De fotograaf van Raboband fotografeer de op zijn rondrit door Nederland veel enthousiaste Rabobankmedewerkers die de button 'Rabobank. Aangenaam.' droegen. De eerste taartwinnaars vindt u in dit nummer. In de volgende Rabo band worden de andere gelukkigen ge plaatst. De taarten worden zo snel mo gelijk bezorgd. Eet smakelijk! Bij de start van de campagne werden de medewerkers van de Rabobank Nieuwerkerk aan den IJssel 's mor gens bij binnen komst in de bloe metjes gezet. De cliënten ontvingen die dag een roos én een exemplaar van de folder. Op een originele manier stelden de dames van de kasafdeling van de Rabobank Lopik zich aan de cliënten voor. Heel creatief gebruikten ze de buttons als oorbellen. 'Een goed initiatief deze campagne', is de mening van Frank Kessels van de Rabo bank Helden/Panningen. 'De Rabobank moet eens af van het brave huisje, boom pje, beestje imago.' Kessels mist echter het logo in de advertenties. 'Dat heeft toch al een beperkte bekendheid, bleek uit Bank in Beeld.' Jan Olthuis van Communi catie en PR legt uit waarom is gekozen voor deze opzet. 'Allereerst dank voor de positieve reactie', meldt Olthuis. 'Maar dan het antwoord op de opmerking. We oriënteren ons momen teel op de huisstijl. Daarom hebben we het NIPO ons logo laten onderzoeken. De be kendheid daarvan ligt, als het alleen wordt gebruikt, op 45 procent. Dat is minder dan de bekendheid van het woord Rabobank, dat met 98 procent scoort. Maar wij passen het vignet afzonderlijk maar beperkt toe. Bij andere bedrijven is dat anders. Wat er met het vignet zal gebeuren is nog niet te zeg gen.' Olthuis over de advertenties: 'De nieu we reclamecampagne heeft niet als doel de bekendheid van het vignet op te krikken. De eerste van de twee pagina's moet de nieuwsgierigheid prikkelen en heeft dan ook geen afzender. De tweede pagina geeft de oplossing. Bescheiden, maar daardoor juist opvallend, wordt ondertekend met het woordmerk en het vignet samen. De com municatieve boodschap staat voorop. Door de grote bekendheid van onze organisatie straalt dat juist kracht uit.' Bob Nijpeis, relatiebeheerder particulieren Rabobank Badhoevedorp (v.l.n.r.) Rabobank Makkum: Piertje Bruins- ma, baliemedewerkster, Miriam Meintema, reizenmedewerkster en Inge de Boer, balie medewerkster. Ale Westerhof, bankadviseur bij de Rabo bank Ommen. Mariëlle van den Heuvel, kassier bij de Rabo bank Alblasserdam Anouk, Yvonne, Tonny, Esther en Cindy van de Rabobank Dordrecht stelden zich per brief aan de redactie voor. Zij waren er op voorbereid dat de fotograaf niet in heel Nederland langs kan komen en namen het zekere voor het on zekere. Met de brief stuurden ze een foto mee, waarop ze alle vijf mèt button poseren. Die foto staat nu in de Raboband en dat levert een taart op!

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 4