Rabobank. Aangenaam. Naar een groter aandeel in de effectenmarkt: 'Robeco. Aangenaam.' O Rabo band Nieuws over de reclamecampagne Ruim de helft van de cliënten van de Rabobank die geld beleggen in effecten, doet dat nog niet bij de Rabobank. Cliënten zijn onvol doende op de hoogte van de kennis en kunde van de Rabobank op effectengebied. Dat moet veranderen. Reden waarom in de adver tentiereeks 'Rabobank. Aangenaam.' in de dagbladen een adver tentie is opgenomen, waarin ook onze samenwerking met Robeco aan de orde komt. Daarbij een duidelijke beschrijving van wat de Rabobank en de Robeco Groep voor beleggers kunnen betekenen. Nummer 19/7 oktober 1991 ns marktaandeel in de effecten- markt ligt nu tussen de 6 en 7 procent', meldt Jaap Hazen. Hij is algemeen directeur van Iris, de joint ven ture van de Rabobank en de Robeco Groep. 'Als je dat vergelijkt met onze andere markt aandelen, dan is het bedroevend laag. In de spaarmarkt zitten we bijvoorbeeld op een marktaandeel van rond de 40 procent en in de hypothekenmarkt op zo'n 30 procent. De samenwerking tussen de Rabobank en de Robeco Groep is uniek, geen andere bank heeft zoiets. Wij wel. Dat is een ijzersterk punt.' Tien procent Hans van der Koogh, de andere algemeen directeur van Iris: 'Als we de komende twee, driejaar naar de tien pro cent kunnen gaan, dan zou dat een mooie eerste stap zijn. Maar dan zijn we er nog niet. Het uiteindelijke doel zal minstens rond de 15 a 20 procent moeten liggen.' Hazen: 'Een aantal potentieel interessante klanten hebben we al in huis. Dan bedoel ik de Rabobankcliënten die vrijwel al hun za ken bij ons doen, behalve beleggen. Zij ken nen onze organisatie en zijn waarschijnlijk tevreden ook. Maar wat wij, vooral sinds de samenwerking met de Ro beco Groep, op het gebied van beleg gen kunnen, dat weten ze nog niet. Dat gaan we ze nu in de advertentie eens heel duidelijk vertellen. Denk bijvoorbeeld aan agrariërs die hun bedrijf verkopen. Daar komt geld bij vrij. Zorg dat die middelen niet naar een andere financiële instelling gaan, maar via de Rabobankorgani- satie worden belegd.' Kennisniveau Veel vermogen de relaties laten zich in geldzaken ad viseren door bijvoorbeeld accoun tants. 'We moeten ons daarom bij het verbeteren van ons imago in de beleggingswereld niet alleen richten op de consument, maar ook op de zoge naamde intermediair-groep', aldus Hazen. 'Ook zij moeten een goed beeld krijgen van wat wij kunnen'. Van der Koogh: 'We moeten natuurlijk wel kunnen waarmaken wat we in de advertentie vertellen. Daarvoor moeten we de kennis over beleggen bij de plaatselij ke banken in de breedte op een hoger ni veau brengen. Daar moet men goede advie zen kunnen geven of op het juiste moment doorverwijzen naar iemand die de cliënt kan helpen. Het eerste contact is heel belang rijk.' Het werken aan opleidingen voor de medewerkers van de banken is een belang rijke taak van Iris. Hazen: 'Twee mensen zijn daar fulltime mee bezig. Naast de bestaan de NIBE-cursussen ontwikkelen we toege sneden cursussen voor de banken. We wil len de mensen een bepaalde basisdeskun digheid geven, zodat de klant het gevoel heeft: Die bank weet waar ze het overheeft.' Samenwerking In mei vorig jaar kon digden de Rabobank en de Robeco Groep aan te onderzoeken of zij tot een vorm van samenwerking zouden kunnen komen. In december werd het onderzoek positief afge sloten en werd het contract getekend. Op 1 januari 1991 begon de joint venture Iris met haar werkzaamheden. Hazen: 'Ik denk dat de kern van de samenwerking is, dat wij er aan bijdragen, dat elke plaatselijke Rabo bank binnen afzienbare tijd in staat is om haar cliënten op alle voorkomende beleg- Hazen en Van der Koogh: 'Ons marktaandeel in de effectenmarkt ligt op 6 a 7 procent Dat moe ten we minstens zien te verdubbelen. De vijfde advertentie van twee pagi na's in de dagbladen is gewijd aan de kennis en kunde die de Rabobankorgani- satie en de Robeco Groep samen hebben op beleggingsgebied. Over de exacte tekst wordt nog diep nagedacht. Zowel bij reclamebureau Saatchi Saatchi als bij de Rabobank. Pas kort voor het verschij nen van de advertentie wordt een defini tief besluit over de tekst genomen. gingsvragen een adequaat antwoord te ge ven en een adequaat produkt te verkopen. De ene keer zijn beleggingsfondsen het goe de antwoord, de andere keer de meer tradi tionele beleggingsdiensten en vaak een mengvorm. Iris biedt ondersteuning om dat alles te realiseren.' Brochures 'De reclamecampagne komt op een goed moment', meldt Van der Koogh. 'Eind september zijn vier speciaal voor de Rabobank ontwikkelde brochures over de Robecofondsen verschenen en ook een nieuw marktbewerkingspakket.' De naam Iris komt in de brochures niet voor. Hazen: 'We hebben de Rabobanknaam en de Robeconaam. Je moet het naar buiten toe niet ingewikkelder maken met een der de naam. Waar we wél voor uit moeten kij ken, is dat we klanten die geïnteresseerd zijn in de bank als commissionair van effec tendiensten, niet afschrikken door ons al te nadrukkelijk te profileren als bemiddelaar in Robecofondsen. We moeten het accent dus niet alleen leggen op de huisfondsen, maar ook op de beschikbare deskundigheid.' Speerpunt Volgend jaar zijn de P/E- segmenten speerpunt in het commerciële beleid op de particulierenmarkt. Hazen: 'Dus ook in dat licht past het uitermate goed dat we in hoog tempo bezig zijn de banken ondersteuning en begeleiding te bieden om sterk te staan in de turbu lente effectenwereld. De beleggings dienstverlening is een essentieel stuk dienstverlening in het totaal pakket van de plaatselijke banken. Tot nu toe zijn er een kleine driehon derd banken die nog vrijwel niets op dit gebied doen. Zij leveren samen nog geen drie procent van het totaal van de effecteninkomsten van de ge zamenlijke Rabobanken.' Alle concurrerende bankinstellin- g gen willen graag de cliënten uit de P/E-segmenten binnenhalen en bin- nenhouden. Van der Koogh: 'Daarin S zijn we dus niet origineel. We zullen er hard aan moeten trekken om men- sen over de streep te krijgen. Laten we beginnen met de grote groep mensen, die wel bij ons bankiert, maar voor z'n effec tenzaken naar een andere bank gaat. Als we die binnenhalen, dan zijn we al een heel eind gevorderd. En bewijzen we, dat we het goed doen, dan komen de niet-relaties vast ook over de streep.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 3