Reken-
schema
brengt reizen
in beeld
Raho
hand
'Vorig jaar hebben 385 banken
consciëntieus het Rekenschema
Reisbemiddeling ingevuld', meldt
Henk de Vrind, hoofd Reizen.
'Dit schema heeft tot doel ban
ken inzicht te geven in opbreng
sten en kosten die betrekking
hebben op de reisbemiddeling.
Op basis van dit inzicht kunnen
banken maatregelen nemen om
opbrengsten te verhogen en
kosten te verlagen.'
Reizen: opbrengsten
moeten omhoog
en kosten omlaag
Nummer 19/7 oktober 1991
y n het verleden werd er bij de reizen-
I verkoop een volumebeleid gevoerd.
I Hoe meer passagiers hoe beter.
Naar de kostenkant werd nauwelijks geke
ken', zegt Evelien Achterberg, de vrouw ach
ter het 'Rekenschema Reisbemiddeling'.
'Dat is aan het veranderen. We willen een
duidelijk beeld hebben van de rentabiliteit.'
Het Rekenschema blijkt een goed hulpmid
del. Banken krijgen formulieren toege
stuurd, waarop elke medewerker die zich
met de reizenverkoop bezighoudt, per dag
aangeeft hoeveel tijd aan welke werkzaam
heden is besteed. Aan het eind van het jaar
worden daar verschillende gegevens over
opbrengsten, produktie en kosten bijgezet.
Achterberg: 'Dat tijd schrijven kost tijd,
maar je leert er veel van. Binnen de banken
bestaat er nogal wat aversie tegen, maar
het is echt de beste methode.'
Resultaten De Vrind: 'De gegevens
van de banken zijn ingevoerd in de compu
ter en daar is een analysemodel op losgela
ten. Er kwamen zeer interessante gegevens
uit. Per bank hebben we gekeken wat de op
vallendste positieve en negatieve afwijkin
gen zijn van het gemiddelde. In de zomer
kregen de banken de resultaten toege
stuurd. Zowel de cijfers van hun eigen bank
als een totaalbeeld van alle deelnemende
banken. Banken werden vergeleken met
banken uit dezelfde typologie, dus banken
die ongeveer vergelijkbaar van grootte zijn
en ook met banken die ongeveer dezelfde
resultaten hebben bereikt. De regio-reisad
viseurs hebben vervolgens contact met de
banken opgenomen om, als daar behoefte
aan was, de zaken toe te lichten en eventu
eel te adviseren over maatregelen.'
Afwijkingen Achterberg: 'Het grootste
probleem zit in de efficiëntie van de werk
zaamheden. We hebben het werk verdeeld
in vaste en variabele werkzaamheden. Vas
te werkzaamheden zijn de etalageverzor
ging, publiciteit, documentatie, opleidingen,
etcetera. Variabel zijn de zaken, die direct
met de boeking te maken hebben. Dus van
af het moment dat de klant binnenkomt om
gidsen te halen tot en met de financiële af
wikkeling. De problemen zitten vooral in de
variabele werkzaamheden. Landelijk gezien
is de gemiddeld benodigde tijd voor een
boeking twee uur en zestien minuten. Bij
veel banken duurt het zelfs nog langer. Als
we die tijd terug kunnen brengen, zijn we al
een heel eind op weg naar efficiënter wer
ken.'
Leeglooptijd 'Ook de vaste werk
zaamheden kosten veel tijd', vervolgt Ach
terberg. 'Vooral het bestuderen van de nieu
we reisprogramma's. Er zijn banken die
daar twee maanden per jaar voor schrijven!
Ook wordt naar verhouding veel tijd ge
schreven voor het voorraadbeheer. Wij den
ken dat in dit soort activiteiten veel zoge
naamde leeglooptijd zit. Ik heb niks te doen
aan de reizenbalie, dus ga ik maar lezen.'
De Vrind: 'Het is natuurlijk moeilijk om aan
te geven hoeveel tijd er voor deze en andere
zaken nodig is. Maar het rekenschema laat
in elk geval zien hoeveel tijd er bij de eigen
bank aan wordt besteed en wat het landelijk
gemiddelde is. Wijkt een bank daar erg veel
vanaf, dan is er wellicht wat bij te stellen en
kan de reizenverkoop zo rendabeler worden
gemaakt. Bijvoorbeeld door een reismede-
werker er andere werkzaamheden bij te ge
ven.'
Publiciteit Gemiddeld geven de ban
ken f 20,- per geboekte reis uit aan publici
teit. Bijvoorbeeld aan reizendagen en vooral
aan advertenties. De Vrind: 'We hebben dit
jaar landelijke advertenties gehad voor rei
zen. Daarnaast plaatsen de banken zelf ook
lokale advertenties. Ik denk dat dat niet no
dig is. We weten namelijk, dat tachtig pro
cent van de mensen die een reis bij ons
boekt, Rabobankcliënt is. Die kun je beter
met een bijsluiter, direct mailing of het va
kantiemagazine benaderen dan via een ad
vertentie. Je kunt je reisboekers dus direc
ter benaderen, waarbij je zeker zo effectief
bezig bent en minder kosten maakt. Zelf ge
ven we het goede voorbeeld. We bouwen
het landelijk adverteren af.'
Automatisering Achterberg: 'Tijdwinst
is te behalen door gebruik te maken van de
'Toepassing Reizen'. Met dit computerpro
gramma wordt de totale reis verzorgd, van
het boeken tot en met de afrekening. Het
pakket is vooral interessant voor banken
die meer dan f 30.000,- provisie-inkomsten
per werkplek per jaar hebben. Daarnaast
hebben alle banken via KTS-KIK toegang tot
reserveringssystemen van de touropera
tors. Uit het tijd schrijven blijkt, dat er nog
heel vaak wordt gebeld. Dat kost per tele
foontje twintig minuten. Via de computer
gaat het veel sneller. Ook de touroperators
zijn er niet blij mee. Zij moeten een heel re
serveringsapparaat in stand houden. Vol
gend jaar is ook onze laatste grote tourope
rator, Vrij Uit, online te bereiken.'
Sturing Achterberg: 'Het rekensche
ma is als sturingsinstrument te gebruiken.
Als alles wat nu nog onder de streep zit
langzaam naar het gemiddelde loopt, dan
zijn we met z'n allen op de goede weg.' De
Vrind: 'Alle banken die het rekenschema
nog niet hebben ingevuld, hebben we een
voorbeeld gestuurd. Ze kregen de resulta
ten van de Rabobank Anoniem met daarbij
de gemiddelde cijfers van de deelnemende
banken. Zo kunnen ze zien, wat je ervan
leert en watje er mee kunt doen.'
'We moeten ons er méér van bewust
worden, dat in de reisbemiddeling het
spreekwoord 'Tijd is geld' van toepassing
is', aldus Achterberg. 'Ga met een boeking
efficiënt om. Besteed geen uren aan een
ferry-overtocht naar Engeland. Weet ie
mand wat hij wil, pak dat dan op en kom
niet met drie alternatieven.' De Vrind: 'Men
heeft nu inzicht in kosten en opbrengsten.
De marge moet groter worden. Het reken
schema wijst de weg, de banken moeten
het zelf invullen. We moeten hard werken
om wat te verdienen. Reizen is arbeidsin
tensief, maar wel heel interessant.'
Het Rekenschema geeft een duidelijk beeld van de rentabiliteit van de reizenbemiddeling.