Reken- schema brengt reizen in beeld Raho hand 'Vorig jaar hebben 385 banken consciëntieus het Rekenschema Reisbemiddeling ingevuld', meldt Henk de Vrind, hoofd Reizen. 'Dit schema heeft tot doel ban ken inzicht te geven in opbreng sten en kosten die betrekking hebben op de reisbemiddeling. Op basis van dit inzicht kunnen banken maatregelen nemen om opbrengsten te verhogen en kosten te verlagen.' Reizen: opbrengsten moeten omhoog en kosten omlaag Nummer 19/7 oktober 1991 y n het verleden werd er bij de reizen- I verkoop een volumebeleid gevoerd. I Hoe meer passagiers hoe beter. Naar de kostenkant werd nauwelijks geke ken', zegt Evelien Achterberg, de vrouw ach ter het 'Rekenschema Reisbemiddeling'. 'Dat is aan het veranderen. We willen een duidelijk beeld hebben van de rentabiliteit.' Het Rekenschema blijkt een goed hulpmid del. Banken krijgen formulieren toege stuurd, waarop elke medewerker die zich met de reizenverkoop bezighoudt, per dag aangeeft hoeveel tijd aan welke werkzaam heden is besteed. Aan het eind van het jaar worden daar verschillende gegevens over opbrengsten, produktie en kosten bijgezet. Achterberg: 'Dat tijd schrijven kost tijd, maar je leert er veel van. Binnen de banken bestaat er nogal wat aversie tegen, maar het is echt de beste methode.' Resultaten De Vrind: 'De gegevens van de banken zijn ingevoerd in de compu ter en daar is een analysemodel op losgela ten. Er kwamen zeer interessante gegevens uit. Per bank hebben we gekeken wat de op vallendste positieve en negatieve afwijkin gen zijn van het gemiddelde. In de zomer kregen de banken de resultaten toege stuurd. Zowel de cijfers van hun eigen bank als een totaalbeeld van alle deelnemende banken. Banken werden vergeleken met banken uit dezelfde typologie, dus banken die ongeveer vergelijkbaar van grootte zijn en ook met banken die ongeveer dezelfde resultaten hebben bereikt. De regio-reisad viseurs hebben vervolgens contact met de banken opgenomen om, als daar behoefte aan was, de zaken toe te lichten en eventu eel te adviseren over maatregelen.' Afwijkingen Achterberg: 'Het grootste probleem zit in de efficiëntie van de werk zaamheden. We hebben het werk verdeeld in vaste en variabele werkzaamheden. Vas te werkzaamheden zijn de etalageverzor ging, publiciteit, documentatie, opleidingen, etcetera. Variabel zijn de zaken, die direct met de boeking te maken hebben. Dus van af het moment dat de klant binnenkomt om gidsen te halen tot en met de financiële af wikkeling. De problemen zitten vooral in de variabele werkzaamheden. Landelijk gezien is de gemiddeld benodigde tijd voor een boeking twee uur en zestien minuten. Bij veel banken duurt het zelfs nog langer. Als we die tijd terug kunnen brengen, zijn we al een heel eind op weg naar efficiënter wer ken.' Leeglooptijd 'Ook de vaste werk zaamheden kosten veel tijd', vervolgt Ach terberg. 'Vooral het bestuderen van de nieu we reisprogramma's. Er zijn banken die daar twee maanden per jaar voor schrijven! Ook wordt naar verhouding veel tijd ge schreven voor het voorraadbeheer. Wij den ken dat in dit soort activiteiten veel zoge naamde leeglooptijd zit. Ik heb niks te doen aan de reizenbalie, dus ga ik maar lezen.' De Vrind: 'Het is natuurlijk moeilijk om aan te geven hoeveel tijd er voor deze en andere zaken nodig is. Maar het rekenschema laat in elk geval zien hoeveel tijd er bij de eigen bank aan wordt besteed en wat het landelijk gemiddelde is. Wijkt een bank daar erg veel vanaf, dan is er wellicht wat bij te stellen en kan de reizenverkoop zo rendabeler worden gemaakt. Bijvoorbeeld door een reismede- werker er andere werkzaamheden bij te ge ven.' Publiciteit Gemiddeld geven de ban ken f 20,- per geboekte reis uit aan publici teit. Bijvoorbeeld aan reizendagen en vooral aan advertenties. De Vrind: 'We hebben dit jaar landelijke advertenties gehad voor rei zen. Daarnaast plaatsen de banken zelf ook lokale advertenties. Ik denk dat dat niet no dig is. We weten namelijk, dat tachtig pro cent van de mensen die een reis bij ons boekt, Rabobankcliënt is. Die kun je beter met een bijsluiter, direct mailing of het va kantiemagazine benaderen dan via een ad vertentie. Je kunt je reisboekers dus direc ter benaderen, waarbij je zeker zo effectief bezig bent en minder kosten maakt. Zelf ge ven we het goede voorbeeld. We bouwen het landelijk adverteren af.' Automatisering Achterberg: 'Tijdwinst is te behalen door gebruik te maken van de 'Toepassing Reizen'. Met dit computerpro gramma wordt de totale reis verzorgd, van het boeken tot en met de afrekening. Het pakket is vooral interessant voor banken die meer dan f 30.000,- provisie-inkomsten per werkplek per jaar hebben. Daarnaast hebben alle banken via KTS-KIK toegang tot reserveringssystemen van de touropera tors. Uit het tijd schrijven blijkt, dat er nog heel vaak wordt gebeld. Dat kost per tele foontje twintig minuten. Via de computer gaat het veel sneller. Ook de touroperators zijn er niet blij mee. Zij moeten een heel re serveringsapparaat in stand houden. Vol gend jaar is ook onze laatste grote tourope rator, Vrij Uit, online te bereiken.' Sturing Achterberg: 'Het rekensche ma is als sturingsinstrument te gebruiken. Als alles wat nu nog onder de streep zit langzaam naar het gemiddelde loopt, dan zijn we met z'n allen op de goede weg.' De Vrind: 'Alle banken die het rekenschema nog niet hebben ingevuld, hebben we een voorbeeld gestuurd. Ze kregen de resulta ten van de Rabobank Anoniem met daarbij de gemiddelde cijfers van de deelnemende banken. Zo kunnen ze zien, wat je ervan leert en watje er mee kunt doen.' 'We moeten ons er méér van bewust worden, dat in de reisbemiddeling het spreekwoord 'Tijd is geld' van toepassing is', aldus Achterberg. 'Ga met een boeking efficiënt om. Besteed geen uren aan een ferry-overtocht naar Engeland. Weet ie mand wat hij wil, pak dat dan op en kom niet met drie alternatieven.' De Vrind: 'Men heeft nu inzicht in kosten en opbrengsten. De marge moet groter worden. Het reken schema wijst de weg, de banken moeten het zelf invullen. We moeten hard werken om wat te verdienen. Reizen is arbeidsin tensief, maar wel heel interessant.' Het Rekenschema geeft een duidelijk beeld van de rentabiliteit van de reizenbemiddeling.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 13