Rabo band 6 ug Uit de bank geklapt Private banking Nederlandse Filmdagen Aangenaam(1) Banktermen Reclame Aangenaam(2) Nummer 18/23 september 1991 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Wat houdt de term private banking in? 'Private banking is het ver lenen van financiële dien sten aan vermogende parti culiere cliënten', definieert Wouter Kolft. Hij is plaats vervangend hoofd van het directoraat Buitenland. 'We gebruiken altijd de Engelse term. 'Privé bankieren' klinkt me vreemd in de oren, al dekt het wel de lading. Private banking doe je op individuele basis voor een cliënt. Je levert, afhankelijk van de wensen van de klant, maatwerk-adviezen, geënt op zijn inkomens- en vermogenspositie. Een tweede invulling van het woord private is confidentialiteit. Dit soort zaken dient ver trouwelijk te worden behandeld. De bank neemt bij private banking als het ware een zekere verantwoordelijkheid op zich voor het begeleiden van de cliënt bij het beheer van zijn geld. Dat kan variëren van eenvou dige deposito's tot beleggen. De ene klant wil slechts zijn vermogen in stand houden, de ander is uit op vermogensgroei. De plaatselijke bank kan het beheer zelf doen of Iris doet het voor de bank. Ook een aan tal van onze buitenlandse kantoren houdt zich bezig met private banking.' De Rabobankorganisatie is nog geen grote partij in de private banking-markt. Kolff: 'Maar sinds onze samenwerking met de Robeco Groep en onze uitbreidingen in het buiten land, hebben we steeds meer expertise in huis gekregen. En langzaam maar zeker vin den klanten ook steeds vaker de weg naar de Rabobank als zij een vertrouwde bank zoeken om hun kapitaal te beheren. De adviezen die de afdeling Trustzaken van de Merchant Bank verstrekt, leiden ook tot een toename van de private banking-activiteiten.' 'Waarom sponsort de Rabobank dit jaar de Filmdagen niet?' 'We sponsoren de Neder landse Filmdagen wèl', ant woordt Wim Louwerse van Representatie en Evene menten. 'Maar ik kan de vraag wel begrijpen. Vorige jaren hebben we ook bin nen de Rabobankorganisa tie veel aan de Filmdagen gedaan. Via een special in Raboband gaven we steeds infor matie over het festival en we organiseerden speciale filmvoorstellingen voor medewer kers van de Rabobank. Dit jaar hebben we dat achterwege gelaten. We draaien overi gens wel volledig als sponsor in het festival mee. Op de posters, folders, programma's en ander drukwerk is duidelijk zichtbaar dat we onze naam aan de Filmdagen hebben Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. verbonden. Maar eigenlijk hebben we pas op de plaats gemaakt. We beraden ons na melijk op het sponsorbeleid en hebben daarom deze activiteit aangehouden. Op weike manier we in de toekomst invulling geven aan de Filmdagen, zullen we in de loop van het komend voorjaar weten. Veel zal afhangen van hoe het sponsorbeleid er voor de komende jaren gaat uitzien en of daarin een plaats is voor dit festival. Hoe dan ook, we zijn ook dit jaar weer sponsor van de Nederlandse Filmdagen, al hebben we er naar de eigen organisatie toe weinig bekendheid aan gegeven.' De Nederlandse Filmdagen worden van 18 tot en met 26 september gehouden in een groot aantal Utrechtse theaters. 'Komen er nu ook reclameborden met 'Rabobank. Aangenaam.' langs de voetbal velden?' 'In ieder geval moeten we dat tijdens het eerste deel van de reclamecampagne niet doen', is het antwoord van Willem Lageweg, hoofd •gwvse Communicatie en Public Re- lations. 'Het publiek heeft zich het begrip 'Rabobank. Aangenaam.' nog niet eigen gemaakt. Het moet toch een beetje eigendom van de bank én van het publiek worden. Dat is nu eenmaal zo. Als we morgen langs het voet balveld van Ajax een bord met 'Rabobank. In de bankwereld hebben woorden soms een dubbele betekenis. Dat is ook het ge val bij het actuele woord 'reclame'. Van Dale zegt er het volgende van: I 1. (thans ongewoon) terugvordering. 2. bezwaar, beklag, bep. beklag wegens eni gerlei ongerechtigheid of onregelmatig heid waarvan men meent het slachtoffer te zijn, vooral wegens eisen of leverin gen. II Publieke aanprijzing en alles wat daar toe dient, met name met betrekking tot hetgeen men verkopen wil: er wordt veel reclame gemaakt voor sigaretten; een groot deel van de krant wordt gevuld met reclame; (oneig.) dat is geen reclame voor hun zaak. Aangenaam.' zouden zetten, dan zou dat heel interessant zijn', glimlacht Lageweg. 'ABN Amro is sponsor van Ajax. Daar zou het nog kunnen omdat het in verband wordt gebracht met de hoofdsponsor. Maar als je elders langs een voetbalveld zo'n bord neer zet, en het begrip heeft nog niet de lading gekregen die wij willen, dan moetje het niet doen. Over een halfjaar kunnen we de vraag beter beantwoorden. Met het reclamebu reau wordt heel nauwkeurig overlegd in wel ke uitingen we wel en niet en wanneer we het woord aangenaam kunnen gebruiken.' Waarom is voor de nieuwe reclamecam pagne gekozen voor het woord 'aange naam'? Opnieuw Willem Lageweg: 'Aangenaam heeft te maken met het karakter van de Tus- sensprint-campagne. We gaan ons als bank opnieuw voorstellen. Daarbij kun je heel goed het woord 'aangenaam' gebruiken. Zo'n woord werkt in massacommunicatie anders dan wanneer je het gebruikt in een interpersoonlijke ontmoeting. In bepaalde kringen heeft het misschien een wat bele gen karakter en gebruikt men het eigenlijk niet meer. Maar als je het woord 'aange naam' in reclame-uitingen gebruikt als een krachtige aftiteling in samenhang met een hele krachtige boodschap, dan krijgt het iets mee van de zelfbewuste afzender die achter die boodschap schuilgaat. Dat is overigens iets wat je bijvoorbeeld in de krant moet ervaren. Als het gaat om het ge bruik van het woord 'aangenaam' dan spe len er ook lange termijn overwegingen. We willen met de campagne proberen het beeld op te bouwen dat we een aangename bank zijn. Met andere woorden: We zijn een be trokken, vriendelijke en persoonlijke bank waarmee je plezierig zaken kunt doen. Die woorden kun je ook gebruiken om aan 'aan genaam' een bepaalde lading te geven. We gaan kijken of we het begrip 'Rabobank. Aangenaam.' in advertenties met kopregels en teksten zo kunnen toepassen, dat er uit blijkt dat de Rabobank het aangenaam vindt om de klant te bedienen. Op die manier komt de klant centraal te staan. We zijn er voor de klant en niet voor onszelf. Dan kom je helemaal uit op het coöperatieve karakter van de bank. Het is natuurlijk ook belangrijk wat het publiek zelf met de campagne gaat doen. Dat zullen we de komende tijd goed onderzoeken. Wie weet wat dat nog ople vert aan aardige associaties. Natuurlijk we ten we dat het woord ook kan worden ge koppeld aan onaangenaam. Vooral als de dienstverlening van de bank tegenvalt. We moeten er vanzelfsprekend op letten dat de dienstverlening goed is. Maar dat moeten we altijd. Misschien geeft de reclamecam pagne daaraan nog een extra prikkel.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 6