Rabo band Gigantisch beeld in steigers Wèl materiaal zomerreizen 'Licence to pay' werft studenten LICENCE WkU v fB PvdA-delegatie op bezoek in Utrecht Pre-test wijst uit: Nieuwe campagne verrast Nederland Activiteiten journaal Nummer 18/23 september 1991 Momenteel wordt gewerkt aan de voorbereidingen voor het gieten van het enorme beeld, dat volgend jaar zal wor den geplaatst voor het ge bouw van Rabobank Neder land aan de Utrechtse Croese- laan. Het beeld bestaat uit drie paardehoofden en zai op een enorme granieten zuil wor den neergezet. Kunstenaar Eric Claus heeft in een fabriekshal te llpendam de laatste hand gelegd aan een model van het beeld dat be staat uit metaal, hout, piep schuim en was. Van dat model zullen 110 mallen worden ver vaardigd, waarmee vervolgens het beeld in brons zal worden gegoten. Vanaf het moment dat Claus de opdracht kreeg is hij nu zo'n twee jaar met het kunstwerk bezig. Verwacht wordt dat het beeld tijdens de centrale kringvergadering van mei volgend jaar kan worden onthuld. Er komt wèl publiciteitsma teriaal voor de campagne zo merreizen. Dat in tegenstelling tot wat in Raboband nummer 17 werd gepubliceerd. De campagne 'Rabobank. Aange naam.' maakt het noodzakelijk, dat verschillende geplande activi teiten worden aangepast. In de vorige Raboband werd een over zicht gepubliceerd van de aan passingen in de verschillende publiciteitscampagnes Particulie ren. Daaruit blijkt dat voor zomer reizen geen materiaal zou worden ontwikkeld. Marketing Particulie ren laat weten dat er geen adver tenties worden ontwikkeld, maar wèl materiaal voorde plaatselijke marktbewerking. Er komt onder andere een etalagepakket en di rect marketingmateriaal. De Rabobanken in Rotter dam, Capelle en Utrecht heb ben bij de start van het nieuwe studiejaar de film gekozen als invalshoek bij het werven van nieuwe studenten. Jongeren, die in de periode van half juni tot 1 oktober een stu dentenrekening openen bij de Rabobank-vestigingen in Rot terdam, Capelle en Utrecht, ontvangen twee bioscoopbon nen. De actie heeft als motto 'Licence to pay', een variant op een James Bond-film. Onder dit motto worden in brochures van studentenverenigingen adver tenties met antwoordcoupons geplaatst. Verder zijn folders verspreid, posters opgehangen en was de Rabobank Rotter dam aanwezig op de informa tiemarkt van de Erasmus Uni versiteit. Tot nu toe loopt de ac tie naar tevredenheid. Rabobank presents: Introducing: vou FILE mk\+' Jb name Student '91 PlN-coce xxxx (classiftedl Bank account Rabobank Studentenrekening Favourite cocktail: Vodka Martini (shaken, not stlrredl Favourite car: Rstan Marün DB V A Onder leiding van fractie voorzitter Wöltgens bracht een aantal leden van de twee de kamer-fractie van de PvdA half september een bezoek aan Rabobank Nederland. Hoofddi reetievoorzitter WijffeIs ontving de delegatie. Er werd on der meer gesproken over het so ciale beleid van de Rabobankor- ganisatie en over de kostendoor- belasting van het betalingsver keer. Ook werd een toelichting gegeven over de nationale en in ternationale bancaire sector en luisterde men naar een uiteen zetting over de inzichten van de Rabobank over de conjunctuur in Nederland. Rabobank Neder land nodigt regelmatig leden van de grote tweede kamer-frac ties uit voor een bezoek. De bank streeft naar een goede re latie met politiek Den Haag. Open voor 1 oktober 1991 een Rabobank Studemen- rekening, dan doet de Rabobank er twee bioscoop bonnen bij. SabobMk fZl Meer bank voor je geld Verbaasd is niet het juiste woord. Met stomheid geslagen zakt Jansen terug in zijn stoel als hij de tekst van van de 'Top 5'-advertentie heeft gelezen. Eerst ongeloof, maar het staat er echt: de Rabobank hoort tot de kleine elite van sterke ban ken. 'Nooit gedacht', mompelt hij en laat er verontschuldi gend op volgen: 'Maar ik denk dat heel veel ondernemers dat niet weten. Jansen - zo is de geïnter viewde om privacy-redenen even genoemd - was één van de bijna twintig deelnemers aan de pre test van de Tussen- sprint-campagne 'Rabobank. Aangenaam.' Het marktonder zoekbureau 'r m' had de deelnemers uitgenodigd om een 'een vraaggesprek te voe ren over een campagne van een financiële instelling in Ne derland'. Met elk van hen werd individueel ruim een half uur gesproken over vorm en in houd van een reeks adverten ties. Een pre-test heeft tot doel te onderzoeken of een adverten tie overbrengt wat de afzender wil vertellen, en ook of er niet onbedoeld verkeerde beelden ontstaan. Jansen bleek in zijn mening overigens niet alleen te staan: 'Ik ga daar toch eens mee praten', zei een ander, die net als Jansen nog geen cliënt is. Wat opviel in de pre-test is dat veel ondernemers bankie ren bij een handelsbank, maar hun privé-betaalrekening bij de Rabobank hebben. Naar volle tevredenheid: goed en vriende lijk, zo kwalificeerde één van hen. Maar nét dat stapje naar een zakelijke relatie werd niet genomen. 'Ik kom die bank niet tegen', zei iemand, die overi gens best ontvankelijk was voor de advertentie van de Rabobank. 'Als het waar is wat daar staat, is het de hoogste tijd dat ze zich zo presenteren. Stein-Urmond-Berg De Rabobank Stein-Urmond-Berg was vorige maand hoofdspon sor van de 45e Oogstdank- feesten in het Limburgse Berg aan de Maas. De praalwagens van de traditionele Oogstdank- stoet hadden de eenwording van Europa als thema. Delft Onder het motto 'de TU-Delft is apetrots', hielden medewerkers van de Rabo banken Delft en Schipluiden een levensgrote stenen aap ten doop. Hiermee werd het startsein gegeven voor de Delftse studenten-introductie week. Deventer Ook in Deventer was de Rabobank present bij een studentenintroductie. In plaats van het traditionele kraampje bedacht de Rabo bank Deventer een speciale attractie waaraan iedereen mee zou kunnen doen: de 'Rabo-rodeo-stier'. Rijnsburg De publiciteits- commissie van de Raboban ken in de kring Leiden nam begin augustus weer deel aan het jaarlijkse bloemen corso. De start was bij Bloe menveiling Flora in Rijnsburg. Aan het einde van de rit wer den de praalwagens in Noordwijk op de boulevard tentoongesteld. Het evene ment trok vele bezoekers. Nieuw-Vennep Ruim een week stonden de tennispar ken van Nieuw Vennep in het teken van de Rabobank Open Tenniskampioenschappen. De Rabobank Haarlemmermeer sponsorde dit toernooi voor de tweede keer. De bank steunde niet alleen het toernooi, maar stelde ook twee reischeques beschikbaar voor de loterij. Papendrecht Het echtpaar De Leeuw van Weenen geloof de het pas toen de directeur van de Rabobank het ze zelf kwam vertellen: Zij hadden de hoofdprijs gewonnen in de lan delijke prijsvraag uit Goede Raad. Hun slagzin 'Geld is een goede dienaar, maar een Don Juan' was goed voor een kleurentelevisie. Damwoude Het hoofd Par ticulieren van de Rabobank Dantumadeel verraste on langs zes leerlingen van basis scholen in die plaats met een fraaie sporttas. Zij waren de winnaars van de prijsvraag 'Rondje bankieren'. Deze prijs vraag was uitgeschreven on der deelnemers aan schoolex- cursies naar de bank.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 4