Rabobank. Aangenaam. 'We maken in de praktijk écht waar dat we een kredietcoöperatie zijn' Rabo band Nieuws over de reclamecampagne 'Zijn onze financieringstarieven wel laag genoeg voor onze leden? Dat moeten we ons als kredietcoöperatie voortdurend afvragen', meent ing. Kees Bottema. Hij dacht mee over de derde adverten tie in de campagne 'Rabobank. Aangenaam.' die in de week van 7 oktober in de media verschijnt. Daarin wordt aan het Nederland se publiek het unieke van de Rabobank uitgelegd: de coöperatie. 'Het mes snijdt aan twee kanten' Derde advertentie: De Coöperatie Nummer 18/23 september 1991 Ondernemers die door de Rabobank worden gefinancierd, zijn tevens lid van de bank. Als coöperatie is het belangrijkste doel van de Rabobank haar le den-ondernemers te financieren tegen zo laag mogelijke rentetarieven en gunstige voorwaarden. 'Dat is nogal een verschil met banken die aandeelhouders hebben', vindt Bottema. Hij is als hoofd van de produkt- groep Bedrijfsfinancieringen mede verant woordelijk voor de hoogte van de adviesta rieven aan de plaatselijke banken. 'Die ban ken moeten zich steeds afvragen of de winst wel voldoende is om de aandeelhou ders tevreden te stellen.' Trendsetter De Rabobank zit met haar debet-tarieven voor haar leden-ondernemers aan de onderkant van de markt. Volgens Bot tema is de Rabobank daarmee de rente trendsetter. 'Zo zijn we vorig jaar met de va riabele rente heel dicht bij het tarief van de Staatslening gebleven. En dat is zo ongeveer het laagste tarief in de markt. Ook met de spilrente voor de kre dieten in rekening-cou rant zitten we dit jaar heel scherp. We kun nen dus waarmaken dat we er zijn voor onze leden en niet voor ons zelf. Dat is ook gewoon onze taak.' De lage fi nancieringstarieven van de Rabobank hebben invloed op die van de concurrent. Bottema: 'Zij kunnen het zich niet veroorloven te veel bo ven onze tarieven te gaan zitten. Daarvoor heeft de Rabobank een te sterke positie.' Modern De Rabobank zorgt voor negen tig procent van de agrarische kredietverle ning. In de sector Handel, Industrie en Dienstverlening is dat zo'n veertig procent; eind jaren zeventig was dat nog dertig pro cent. Dat de kredietcoöperatie 'niet meer van deze tijd' zou zijn - zoals sommigen be weren - wordt daarmee weersproken, meent een gedreven Bottema: 'Ze is zelfs zeer ei gentijds. We zien dat in de markt beloond door een aanzienlijke groei van het markt aandeel. Daar kunnen we écht trots Bottema: denkbaar. op zijn! Je ziet dat we juist de laatste tien ja ren een prachtige ontwikkeling hebben ge had als financier van het bedrijfsleven.' Klant centraal In de jaren tachtig veran derde de houding richting klanten. Klanten zelf werden kritischer en mondiger. 'Uit on derzoeken bleek dat een bedrijf onder meer succesvol was als de klant centraal staat', vertelt Bottema. 'Nu, dat zit bij een coöpe ratie juist ingebakken. Onze leden zijn onze klanten en zij hebben het voordeel. In tegen stelling tot een aandeelhoudersbank. Daar gaat het rendement naar outsiders.' Zorgvuldig De Rabobank staat bekend als een kritische bank bij het verstrekken van nieuwe financieringen. Bottema: 'Je moet zor gen datje vanaf het begin zorgvuldig bent. We willen er zeker van zijn dat de klant aan zijn rente- en af lossingsverplichtingen kan voldoen. En dan ook nog met zijn gezin kan leven. Dat geeft je als bank ook de basis om, als het met een ondernemer of met een bedrijfstak wat slech ter gaat, een relatie niet zomaar op te geven. Je moet problemen en verlie zen zien te voorkomen. Dat lukt ons aardig. We zijn de economisch moeilijke jaren 1980-1985 rustig doorgekomen.' Het mes snijdt volgens Bottema aan twee kanten: 'La gere verliezen voor de bank hebben uiteinde lijk lagere debet-tarieven voor de klant tot ge volg. De bank hoeft bovendien minder tijd en geld te besteden aan het oplossen van aller lei problemen. Een betere basis voor com mercieel succes is nauwelijks denkbaar.' 'Betere basis is nauwelijks In de week van 7 oktober staat de der de advertentie uit de Tussensprint-cam- pagne in de Nederlandse dagbladen. Het onderwerp is de unieke coöperatieve structuur van de Rabobank. De tekst van de advertentie was op het moment dat deze Raboband op de drukpers ging nog niet rond. Net als bij de eerste twee adver tenties staat op de eerste hele adverten tiepagina een uitdagende kopregel in de vorm van een vraag. De volgende pagina grote advertentie geeft het antwoord. Nog voor de advertentie in de dagbladen verschijnt, zal deze worden afgedrukt in Raboband. Particulieren De coöperatieve Rabo bank is er dus in eerste instantie voor haar bedrijfsleden. Hoe zit het met particulieren? En kan een stadsbank met veel particuliere cliënten zich ook profileren als kredietco- operatie? 'Jazeker', meent Bottema. 'Hoe wel we voor particulieren geen speciale ta rieven kennen, is de kern dat het belang van de klant voorop staat. Dat is een houding die op elke klant van toepassing is. Natuur lijk, naarmate een stad groter is, wordt ook het werkgebied omvangrijker. Dan zou de band tussen bank en klant steeds losser kunnen worden. Maar juist dan is het heel belangrijk dat die relatie goed wordt onder houden. De formule van de kredietcoöpera tie geldt daar net zo zeer. Samen sta je ster ker, met particulieren en met bedrijven. Je moet in de breedte een gezond bankbedrijf hebben.' Geen trucendoos Wat vindt Bottema van de advertentiecampagne? 'Ik vind het een prima zaak. Het is een goed moment, denk ik. We zijn in alle bescheidenheid lang zaam maar zeker voortgegaan in de markt. Gewoon door ons werk zo goed mogelijk te doen. We moeten de mensen nu een keer laten weten wie we zijn en wat we voor hen kunnen betekenen. Maar het is geen tru cendoos. Je koopt geen marktaandeel, je verdient het. Gewoon door te zijn wie je bent, gewoon door je werk goed te doen. En af en toe is er weieens een moment om uit de bescheidenheid te treden.' 'De kern van de coöperatie is: Het moet echt zijn. Ik ben ervan overtuigd, dat het vooral bij de plaatselijke banken echt is. Met ons geweldige kantorennet en met de houding die op de banken heerst, zit het wel goed. Men zit dicht bij de klant, men weet wat ie doet, men kent hem. Daar zit een zekere verbondenheid. De coöperatie wordt waargemaakt aan de basis en dat is bij de plaatselijke banken. Daar gebeurt het!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 3