Raöo band Top 10 gea-transacties Rabobanken mei 1991 Nu al geschiedenis Nummer 18/23 september 1991 1. Oss 15.968 2. Leeuwarden 14.503 3. Nijmegen 14.435 4. Nijmegen 14.253 5. Oss 13.741 6. Delft 13.515 7. IJsselstein 13.092 8. Weert 12.799 9. Drunen 12.587 10. Eindhoven 12.528 aanmerking komen voor een pas met pinco de, hebben we anders gedaan dan andere banken. Uitgangspunt van Rabobank Neder land was toen de voeding op de rekening. Voor ons waren ook andere dingen bepa lend. Heeft iemand een spaarrekening bij voorbeeld. Als blijkt dat iemand kan sparen, dan kun je hem ook een pincode geven. Zo hebben we veel jongeren kunnen aantrek ken. Ze zeiden: Bij de Rabobank krijg je ver trouwen. Daar krijg je een een pincode. Ze vragen nog niet eens of ik salaris heb. Maar dan hadden wij ondertussen allang de spaarrekening bekeken.' Beveiliging Mierlo heeft een modern beveiligingssysteem met vier videocame ra's, dat onder andere de gea in de gaten houdt. 'We hebben een camera achter de klant neergezet', vertelt Van Dijk. 'Alles wordt opgenomen en dat heeft z'n nut be wezen. We hebben er al een paar gevallen van fraude mee opgelost. Een echtpaar kwam hier, dat er f 750,- van hun rekening was gehaald. Ze hadden het niet zelf ge daan. Volgens de logrol echter wel. Toen die geen oplossing gaf, hebben we gezamenlijk de videoband bekeken. Ze werden groen en geel toen ze zagen dat het hun zoon was. Ook waren er drugsverslaafden die mijn naam gebruikten om pincodes te achterha len. Ze stalen een pasje en belden de eige naar op: Met Van Dijk van de Rabobank. We hebben uw pasje gevonden. Als u uw pinco de even geeft, dan blokkeer ik alles met een. Vervolgens werd de rekening geplun derd. Ook die mensen hebben we met be hulp van de videoband opgespoord. De beelden van de camera's komen op een zo genaamd quatro-beeld. Je ziet dus vier beeldjes tegelijk. Je kunt er ook één uitha len en vergroten. De opnames hebben een soort oude film effect, 24 beeldjes per se conde. Dan kunnen er drie dagen op een vi deoband van drie uur. Ik kan het iedereen aanraden.' Wat doet men in Mierlo als mensen nog steeds voor elke honderd gulden aan de ba lie komen, terwijl ze een pas met pincode hebben? Van Dijk: 'Weinig helaas. Er zijn klanten die als ze binnenkomen zeggen: Er staan vijf mensen voor de gea hoor, hier gaat het sneller. Dat geeft aan, dat je de grens hebt bereikt. Dan kun je overwegen om er een tweede gea bij te zetten. Maar onze gea wordt voor 22 procent gebruikt door niet-rekeninghouders. Dat levert f 3,20 per keer op. Als we een tweede gea plaatsen, dan is die voor een groot deel voor die categorie. Nu ABN AMRO één kan toor gaat worden, zou het best kunnen, dat zij ook een gea gaan plaatsen. Dan zijn wij jaarlijks minstens 25.000 posten kwijt. Dit gegeven betekent, samen met de reken som van Rabobank Nederland, dat er bij ons voorlopig geen tweede gea komt.' worden afgezet tegen de opbrengsten, zo als personele besparing, gast- en concern- gebruik. Als onze cliënten naar de gea van een andere bank gaan, dan betalen wij daar per keer f 3,20 voor. Wie buiten bepaalde uren geld opneemt, betaalt f 1,50. Ook dat wordt meegerekend. Als je de opbrengsten afzet tegen de kosten, dan komen we aan die 6.000 transacties. Dan speel je quitte. Maar het ligt bij elke bank en elke situatie weer net even anders. Stel dat je een kas sier hebt, die het maximaal mogelijke aan tal transacties verwerkt en je aantal trans acties groeit, dan is er een tweede kassier nodig of... een gea. Dan hoeft er dus nie mand weg, maar anders had er iemand bij moeten komen. Dan heb je dus al één per soneelslid bespaard.' Motieven Gea's worden om verschillen de redenen geplaatst. Er zijn bedrijfsecono mische en commerciële motieven. Door plaatsing van een gea wil men efficiency vergroten en een bijdrage leveren aan de rentabiliteit. Commerciële overwegingen om een gea neer te zetten kunnen zijn, dat de concurrentie er anders aan de overkant een neer zet of dat een bank zegt: Ik weet dat ie nooit rendabel wordt, maar ik vind het een must in de service-verlening aan mijn cliënten. Wijffelaars: 'Ik heb het idee dat dat niet altijd goed wordt overwogen. Het is niet zo, dat een bank niet meetelt als ze geen gea heeft. Van dat idee moeten we af. In zo'n geval kost een gea alleen maar han den vol geld.' Redenen 'Elke bank die er een plaatst, vindt natuurlijk, dat zij de allerbeste reden heeft om dat te doen. Ik werd laatst gebeld door de directeur van een bank in een plaats met 1.000 inwoners. Die zei: Ik denk dat ik eens aan de gea moet, want het gastgebruik loopt flink op. Vorige maand moest ik zo'n f 300,- betalen! Toen ik ver telde, dat een gea toch zo'n f 60.000,- per jaar kost, was het stil aan de andere kant...' De banken kunnen de kosten en baten zelf uitrekenen. Wijffelaars: 'In de commerciële handleiding apparatieve toepassingen is daarvoor een berekeningsmodel opgeno men. Banken kunnen gewoon het rijtje langs gaan en cijfers invullen.' 'Elke bank moet zelf kijken hoe zij het gea-gebruik wil stimuleren', vindt Wijffe laars. 'Denk daarbij bijvoorbeeld aan het automatisch verstrekken van een pincode bij het openen van een nieuwe rekening en het doorverwijzen naar de gea van mensen, die aan de balie komen omdat zij hun saldo willen weten. Het zijn allemaal kleine dingen die er toe bijdragen dat de geldautomaten vaker worden gebruikt en dus rendabeler worden.' ken van de gea. Rabobank Nederland zag wel wat in het initiatief van de Rabobank Pey en Maria-Hoop. Maar er werd duidelijk gesteld: Het is nog een open vraag of Nederland binnen- m''T kort zal worden overspoeld met gea's. Ruim een jaar later werd in Venlo de eer ste gea van v. NCR in gebruik genomen. De eerste geldautomaat van de Rabobank- organisatie, toen nog gelduitgifte-auto maat genoemd, werd op 22 april 1982 in gebruik genomen in het Limburgse Pey. Daar had men al jaren ruimte gebrek. Uitbreiden kon niet, verhuizen wilde men niet. Het aantal kasposten was heel hoog. Het nieuwe verschijnsel gea leek een goede oplossing ledereen met een betaalreke ning werd aan geschreven. De pasjes werden voorzien van een pasfoto, die - door het bank personeel - in de bankhal werd ge maakt. Er waren dagen dat er 500 mensen op de foto gingen. Uit eindelijk beschik te 75 procent van de cliënten over een pas met pincode. In de proeffase kon den alleen de ei gen cliënten, tij dens kantooru ren, gebruik ma-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 13