In Mierlo werden 110.000 kasposten omgezet in 110.000 pasposten 'Gea's genoeg, maar nu moeten ze ook nog rendabel worden' labo band De Rabobank Mierlo in de, nu nog zelfstandige, gemeente Mierlo met 10.000 inwoners heeft sinds zes jaar een gea. 'We hebben hem zelfs al een keer vervangen', laat Hoofd Particulieren Peter van Dijk weten. 'Hij wordt intensief gebruikt, maar daar hebben we dan ook hard aan gewerkt.' De mini-geldautomaat Zo'n 90 procent van de Rabobankcliënten heeft een pas met pin code. Maar slechts 60 procent maakt er één of meer keer per maand gebruik van in de gea. 'Dat is veel te weinig', vindt Maar ten Wijffelaars van Bankpas Betaaldiensten. 'Dat percentage moet omhoog. We hebben nu 1.330 gea's met 80.000.000 trans acties. Ik schat, dat de limiet voor de Rabobank zo ongeveer bij 1.500 automaten zit. Maar een limiet voor transacties is er in prin cipe niet.' M M e hadden 110.000 kasposten per jaar. 100.000 is een WW grens, waarbij Rabobank Ne derland zegt: dat kan één man met buizen post aan', vertelt Van Dijk. 'Dus wij waren aan een tweede kassier toe. Die hebben we uitgespaard door een gea te nemen. We hebben toen meteen de snelkas gesloten. Ook dat spaarde een persoon uit. Zonder in gewikkelde rekensommetjes konden we dus met zekerheid zeggen: Daar kunnen we wel een gea van betalen.' ledereen P-gebruik De Rabobank in Mierlo heeft voor alle cliënten centraal een pincode aangevraagd. 'Van Dijk: Voor ieder een P-gebruik. Dat wil zeggen, dat men alle Nummer 18/23 september 1991 gea's en bea's kan gebruiken. A-gebruik, al leen toegang tot de gea van de eigen bank, daar doen wij in principe niet aan. Zeker nu de saldo-fiattering is ingevoerd, is dat zel den meer nodig. Toen de pincodes binnen waren, hebben we iedereen uitgenodigd om hem af te komen halen. We hadden in de brief gezet: We verwachten u op die en die dag en dan geven we u ook een demonstra tie. 60 procent kwam op de afgesproken tijd naar de bank. We waren ook elke avond van zes tot acht open. Dat hebben we zes we ken lang gedaan. In die tijd hebben we 4.000 passen verstrekt.' Medewerkers 'De eerste honderd pas uitgiften heb ik zelf gedaan. Want ook voor het personeel was het nieuw. Die moesten nog vertrouwd raken met het fenomeen gea. Een goede voorbereiding van de eigen mensen is volgens mij het halve werk. Als ze zelf weten hoe het werkt, kunnen ze dat uitdragen naar de klanten. Voor de 40 pro cent die de pas nog niet had afgehaald, hadden we een signaleringssysteem inge bouwd. Piep, pas ligt klaar en de baliemede werker kon meteen de pincode geven.' Selectie De selectie van cliënten, die in In Amerika leren cliënten vaak op een de- monstratie-gea, hoe zij met een gea moe ten omgaan. Het is een klein model, waarop de toetsen en schermen van de echte gea staan. Dat is volgens Wijffe- laars (foto) ook in ons land handig. Bij voorbeeld als een bank één gea heeft, die intensief wordt gebruikt. Er is dan vaak geen tijd om een nieuwe relatie een demonstratie op de gea te geven. Want dat zou de andere cliënten hinderen. De mini-gea kan gewoon op een tafel of balie staan. Hij werkt op batterijen en op het lichtnet. Cliënten kunnen er mee experi menten. Gaat het fout, dan is er niets aan de hand. Alles is net echt, alleen komt er geen geld uit. Het apparaat is ook handig voor bijkantoren, die wél pin codes uitgeven, maar zelf geen gea heb ben. Klanten kunnen dan toch een de monstratie krijgen. Of cliënten die wel een pincode hebben, maar hem niet ge bruiken. Het is denkbaar dat de bank daarvoor een actie opzet en met de mini- gea demonstraties geeft om een stukje angst weg te nemen. Wijffelaars over weegt om een mini-gea beschikbaar te stellen voor de plaatselijke banken. Ban ken die hier belangstelling hebben voor hebben, kunnen dit - geheel vrijblijvend - schriftelijk melden bij M. Wijffelaars, in terne adrescode EW 118. Hoe kun je zorgen dat de gea vaker wordt gebruikt en dus rendabel wordt? Wijffelaars: 'We hebben in de zomer een aantal banken bezocht en ge keken hoe zij de pincode-verspreiding en de stimulering van het gebruik in de praktijk doen. Het is duidelijk, dat een aantal dingen nog kan worden verbeterd.' Verwijzen 'De simpelste manier is om mensen, die voor geld aan de balie komen, consequent naar de gea te verwijzen', vindt Wijffelaars. 'Een aantal onderzochte ban ken doet dat en het werkt vaak. Je kunt cliënten ook in de richting van de gea sturen door bijvoorbeeld bewust wachttijden te creëren aan de balie. Dat kan door een geldhandelingenbalie te sluiten. Je kunt het ook uitleggen: We hebben in de gea geïn vesteerd en minder mensen aan de balie. Dus als u naar de gea gaat, hoeft u niet lang te wachten en als u straks informatie nodig hebt over sparen of zo, dan hebben we bin nen meer tijd voor u.' Concurrentie Een aantal banken denkt nog over het plaatsen van een eerste gea, anderen hebben het als over een tweede of derde gea. Wijffelaars: 'We hebben nu een uitgebreid net in Nederland. Elke nieuwe plaatsing moet dan ook goed worden over wogen. De concurrentie is nu met een kwan titatief beleid bezig. Straks gaan er kanto ren van de ABN AMRO dicht. Die zetten in plaats daarvan in een aantal gevallen een gea neer. Zij hebben vaak vestigingen op gunstige lokaties en zijn dus goed bereik baar voor cliënten. We moeten er dan ook serieus rekening mee houden, dat het gastgebruik bij onze gea's afneemt. En ook, dat onze cliënten daar meer gastgebruik gaan doen. Dat scheelt ons aanzienlijk aan inkomsten.' Rendabel Wanneer is een gea renda bel? Wijffelaars: 'We hebben een rekenmo del ontwikkeld, waarmee is uitgerekend, dat een gea bij zo'n 6.000 transacties per maand rendabel is. Een aantal factoren speelt daarbij een rol: onderhoud, materi aal, personeel voor het vullen. Die kosten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 12