'Op de 25e zou iedereen even aan de CSPA moeten denken' Rabo band Rabobank Nederland is overal anders Elke maand, precies op de 25e, krijgen de medewerkers van de Rabobankorganisatie hun sala ris. Dat wordt verzorgd door de Centrale Salaris- en Personeels administratie. Sinds 1968 ver zorgt zij centraal de uitbetaling van de salarissen. Voor die tijd had elke bank een eigen loonad ministratie en kreeg men het geld wekelijks in een zakje mee naar huis. Nummer 18/23 september 1991 UCB, Regiokantoor, deelneming, ZL, BI, UM, buitenlandse vestiging: Rabobank Nederland kent vele gezichten. Raboband schenkt regelmatig aandacht aan één ervan. Deze keer de Centrale Salaris- en Personeelsadministratie, de CSPA. Alle gegevens worden in Eindhoven verza meld en vervolgens doorgestuurd naar Best. Zuiderhoek (r) en Van Tiel: 'Binnen twee jaar willen we een groot deel van de gegevens langs geautomatiseerde weg aangeleverd krijgen. r zijn zelfs nu nog banken waar het salaris contant wordt uitbe- ^■1 taald', vertelt hoofd dagelijkse lei ding Harry van Tiel. 'Wij betalen in verreweg de meeste gevallen het salaris rechtstreeks op de rekening van de medewerker en be lasten de bank vervolgens door. De banken die nog cash uitbetalen geven ons geen re keningnummers, dus dan valt er niets over te boeken.' Hoofd CSPA Paul Zuiderhoek: 'Een wonderlijke toestand. We zijn een bank en laten alles giraal verlopen, maar met het eigen personeel leven een paarbanken der tigjaar terug!' Automatisering 'De CSPA heeft geen eigen computersysteem, maar werkt op het mainframe in Best. Het invoeren van de ge gevens gebeurt in Eindhoven. Het systeem berekent vervolgens waar iedereen recht op heeft en zorgt dat men op tijd van de maan delijkse beloning is voorzien. Het salaris systeem van de CSPA wordt gevoed door een aantal subsystemen. Zuiderhoek: 'Denk bijvoorbeeld aan de maandelijkse declaraties. Over een deel van de gedecla reerde bedragen moet belasting worden betaald. Wij zijn voor de fiscus de inhou- dings- en afdrachtsplichtige voor wat de loonbelasting betreft. Dus dat soort zaken hoort bij ons thuis.' 'Net als het subsys teem ziekteregistratiesysteem ZRS', vult Van Tiel aan. 'De plaatselijke banken geven ons daarin via KTS de zieken door. Ook heb ben we URS, het urenregistratiesysteem. Dat is van toepassing op mensen die een wisselend aantal uren per week werken. Als iemand 24 uur werkt kun je niet zeggen: Dat zijn dus drie dagen voor de sociale verzeke ringen. Als de uren zijn verdeeld over acht dagen, dan zijn het voor de sociale verzeke ringen acht werkdagen. Al die subsystemen worden maandelijks geraadpleegd en zo krijgt iedereen een salarisoverzicht, waarop Ais de gegevens op tijd binnenkomen, krijgt iedereen op tijd het juiste salaris. alle aspecten correct zijn terug te vinden.' Nog meer Zuiderhoek: 'Verder houden we ons nog bezig met het omslagstelsel ziekengeld. De Rabobank is een zogenaam de eigen risico-drager voor de ziektewet. Wij krijgen dus geen uitkering van het GAK als er iemand ziek is. De organisatie heeft een centrale pot, waar alle banken aan betalen. Dat wordt verdeeld naar rato van het aantal zieken. Binnen Rabobank Nederland vindt geen verrekening plaats.' Tevens regelt de CSPA de financiële kant van de particuliere ziektekostenverzekering en het bedrijfsspa- ren. Tot slot registreert de CSPA de oplei- dingsgegevens van de medewerkers van een groot aantal banken. 'Straks komen daar ook de ervaringsgegevens bij', aldus Van Tiel. Die mogelijkheid is de banken al aangeboden en de formulieren stromen bin nen.' Op tijd Van Tiel: 'De subsystemen staan onder grotere tijdsdruk dan het sala rissysteem. Pas als de gegevens in de sub systemen bij zijn kunnen we het hoofdsys teem de salarissen laten uitrekenen. Het is dus belangrijk, dat die gegevens op tijd wor den aangeleverd. Als een bank op de 15e meldt, dat er nog iets in een salaris moet veranderen kan dat desnoods nog. Maar als er dan nog iets gedeclareerd moet worden, gaat dat echt niet. Afhankelijk van de hoe veelheid werk die er ligt, streven we er naar zaken die laat binnenkomen alsnog te ver werken. Maar we geven geen garantie.' Veranderingen Een nieuwe CAO, de jaarlijkse periodieken, een toeslagpercenta ge. Allemaal klussen voor de CSPA. 'Maar dat valt allemaal in het niet vergeleken bij de invoering van Oort in januari 1990', zegt Zuiderhoek. 'Mijn voorganger Wim Hurk- mans en de mensen hier hebben die klus prima geklaard. Veel bedrijven kregen het niet voor elkaar. Maar de CSPA is er wel in geslaagd. Vrijwel iedereen had eind januari het goede salaris op zijn rekening.' Aanleveren De gegevens die de CSPA nodig heeft, worden schriftelijk aangele verd. Zuiderhoek: 'Dat kan anno 1991 eigenlijk niet meer. De plaatselijke banken zijn er aan gewend om allerlei mutaties op geautomatiseerde manier aan te leveren en de salarisadministratie gaat nog op papier! Dat is heel onbevredigend. We hopen bin nen twee jaar geheel geautomatiseerd te zijn.' Een tweede uitdaging waar de CSPA voor staat, is het herschrijven van het sala risprogramma. Dat wordt geheel vernieuwd. Van Tiel: 'Sinds het ontstaan zo'n twintig jaar geleden zijn er steeds aanpassingen gedaan. Maar je kunt ook niet blijven aan bouwen aan je bank. Op een gegeven mo ment is het tijd voor nieuwbouw. Het sys teem is door alle wijzigingen te kwetsbaar geworden.' Centrale Salaris- en Personeelsadministratie lokatie EW1111 Aantal medewerkers: 33 Aantal geadministreerde personen: 50.000 Bruto bedrag dat in 1990 werd uitbetaald: f 1,954 miljard

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 11