Binnenkort op tv: De enige ondergang die Interpolis niet verzekert Rabo band nmnpous® De naam Interpolis heeft binnen de Rabobankorganisatie een be kende klank. Buiten de organisatie ligt dat anders. De naamsbe kendheid is gemiddeld laag. De verzekeraar van de Rabobank wil daar iets aan doen. Met een groots opgezette reclamecampagne gaat Interpolis zich profileren als een deskundige, menselijke en klantgerichte verzekeringsmaatschappij. Nummer 16/26 augustus 1991 niet verzekert. anneer je een produkt op de markt brengt, moet dat her kenbaar zijn en de naam moet bekend zijn', zegt Jan Rennings, directeur Public Relations van Interpolis. 'Wij hebben heel wat onderzoek gedaan en daaruit bleek dat onze naamsbekendheid relatief laag ligt. Omdat we behoren tot de grootste verzekeringsmaatschappijen van Neder land, moeten we in ieder geval een soortge lijke naamsbekendheid hebben. Daarnaast streven we een imago na, dat parallel loopt met dat van de Rabobank.' Corporate image Rennings: 'We willen via een reclame-cam pagne gaan vertellen, waar we goed in zijn. We noemen dat een corporate image campag ne. We willen het imago van onze maatschappij bijstellen. NIPO-onderzoek heeft uitgewe zen dat men ons een menselij ke, deskundige maatschappij vindt, die klaar staat voor de klant en goede voorlichting geeft. Daardoor ben je iets méér voor de klant. Dat beeld willen we gaan verstevigen.' Dienstverlening 'Uit het imago-onderzoek bleek ook, dat alle doelgroepen vinden dat de dienstverlening kan worden ver beterd. Wat we doen, moet wat sneller gebeuren en op een wat andere wijze dan tot nu toe. Dat beeld leeft ook bij de tussenper sonen, waaronder de Raboban- ken', zegt Rennings. 'We willen een uitstekende service verle nen. Een produkt moet je bij voorbeeld niet in verzekerings taai afhandelen, maar cliënten moeten begrijpen wat je be doelt. Schade moet je op een vriendelijke manier behandelen. Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen van zaken die we in tern gaan aanpakken.' Gewenst imago 'Na het on derzoek hebben wij onze imago elementen bepaald', legt Ren nings uit. 'In het gewenste ima go moeten vier elementen zijn terug te vinden. Dat zijn: deskundig, menselijk, voor de klant en correct. Met dat gege ven zijn we naar ons reclamebu reau - dat is Lenting Van Etten in Eindho ven - gegaan. We hebben verteld dat we de positieve elementen willen versterken. Aan de negatieve kanten gaan we dus eerst zelf iets doen. Je moet naar buiten nooit iets be loven watje binnen niet kunt waarmaken.' P- en E-segmenten Op wie richt Interpo lis haar corporate image campagne? Ren nings: 'We hebben als doelgroep gekozen de gehele Nederlandse bevolking, of juister alle mannen en vrouwen van 16 tot 65 jaar. Daarbij moet de creatieve invulling vooral aanspreken bij de sociale klassen A, BI en B2. Je kunt die vergelijken met de P- en E- segmenten van de Rabobank. We vinden datje daar moet beginnen. Later kunnen we dan sub-doelgroepen vaststellen en die ver der bewerken. Je moet eerst een basis leg gen.' Iets uitstralen 'We hebben er bewust voor gekozen om in de reclame-campagne niet het onderwerp verzekeren of één van de produkten neer te zetten. We willen dui delijk een andere benadering realiseren. De campagne moet iets uitstralen. Dat doen we bij de commercial met de muziek, het beeld en de stem achter de commercial. Het is geen 'sjouwen met de doodskist'. Wij komen niet met ongevallen. Dat doen ande ren al. Wij komen met mooie beelden die iets uitstralen. Dynamiek, stijl en allure. Wie zo iets moois kan maken, moet wel kwaliteit in huis hebben. Dat effect willen wij bereiken.' Media-geweld 'Als je de hele Neder landse bevolking wilt bereiken, dan kom je in de mediakeuze vrijwel onmiddellijk uit op tv, radio en de gedrukte media', weet Ren nings. 'Het wordt een grote campagne. Met tv-commercials op de Hilversumse televisie en RTL4. Ze worden uitgezonden rond de programma's waar de A, BI en B2 klasse naar kijkt. En met full colour- advertenties in de landelijke dagbladen en in weekbladen. Ook hebben we commercials op de radio via Hilversum, Sky Radio en Radio 10 Gold. Pos ters op ruim 300 billboards en posters voor in de bankhal, zo dat alles elkaar versterkt.' Tv-commercials De eer ste tv-commercial is klaar. Daarin speelt de ondergaan de zon een hoofdrol. In beeld een vrouw die de ondergaan de zon wil fotograferen. Ze stelt heel deskundig de appa ratuur in. Je ziet het beeld dat ze instelt. De commercial sluit af met de tekst: De enige ondergang die Interpolis niet verzekert. Dat is het thema van de campagne. Interpolis verzekert in principe alles, be halve het onmogelijke of bui tenaardse. Het eindbeeld van de tv-commercial is ook te zien op de billboards, in ad vertenties en alle andere re clame-uitingen. Wordt er in de campagne een link gelegd met de Rabo bank? Volgens Rennings is dat niet het geval: 'Wij starten zonder de link met de Rabo bank te leggen. Wij vinden dat we eerst de eigen naam moe ten opbouwen. Kijk, andere maatschappijen zijn wat dat betreft natuurlijk enorm in het voordeel. Als ze over de hoof den van de tussenpersonen heen met produkten komen, dan kunnen ze dat rustig doen. Bij ons ligt dat anders. Wij gaan dus eerst vertellen wie we zijn. Wat de toekomst brengt, dat weet ik nog niet.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 5