Al het reclamemateriaal in een nieuw jasje, maar niet alles tegelijk H Rabo band 'Meer bank voor je geld' en 'Onderneem het met de Rabobank'. Ja renlang staan deze teksten al bij het logo van de Rabobank in alle uitingen voor de particulieren- en zakelijke markt. Langzaam maar zeker zullen ze worden vervangen door één nieuwe uiting. Elke fol der, elke brochure, elke advertentie moet worden aangepast aan de nieuwe manier waarop de Rabobank zich presenteert. Dat kan niet in één keer. Dat kost tijd. Een gesprek met drs. Gyula Vigh van Ujvaros en Joost Huvenaars van Marketing Particulieren. Aanpassingen in publiciteits campagnes Particulie ren najaar 1991 Gecontinueerd worden Te ontwikkelen in nieuwe lijn Ga direct voorde voordeligste hypotheek. Nummer 17/16 september 1991 formatie over woninghypotheken vernieu wen. De hele reeks in één keer? Voor dat laatste is veel te zeggen, maar er is ook wel wat op tegen. De kosten bijvoorbeeld. Want als je alles in één keer omwisselt, dan zitje met vervroegde afschrijvingen. Die overwe gingen moeten allemaal op tafel komen. Daar moeten beslissingen over worden ge nomen.' In één keer Vigh: 'Wij prefereren toch, om voor de particulierenmarkt steeds per produktgroep of per marktsegment alles in één keer om te wisselen. Dat is duidelijker voor de bank en de cliënt. Je kunt dan bij voorbeeld een planning maken van pakweg één onderwerp per maand. Maar dan nog is het een gigantische kluif.' Volgens Huve naars is er een vergelijking te trekken met de overgang in de jaren 1988/89 van 'Rabobank voor geld en goede raad' naar 'Meer bank voor je geld'. 'We hebben erva- et omschakelen van de lopende campagnes van de huidige naar de nieuwe lijn kost tijd', stelt Vigh van Ujvaros. 'Veel tijd. Je kunt niet van de ene dag op de andere alles in een nieuw jas je gieten. Voorlopig zullen we te maken krij gen met een overgangssituatie. Daar is be wust voor gekozen. Je kunt kiezen voor een snelle start en een geleidelijke overgang naar het nieuwe gezicht of voor een veel la tere start en wel alle vernieuwde materialen in één keer invoeren. We wilden snel starten met ons nieuwe gezicht, omdat we het daar nu het juiste moment voor vinden. Dat houdt in dat nog niet alles klaar is.' Oude stijl Huvenaars: 'We hebben de meeste lopende campagnes stopgezet en Geen materiaal wordt ontwikkeld voor Campagne zomerreizen Campagne fiscaal sparen/beleggen Stoppen met TV-commercials voor hypotheek, spa ren en de gea Tijdschriften-advertenties voor hypo theek, Kinderspaarplan, apparatief gebruik, consumptief krediet en ver zekeringen. Gedeeltelijk stoppen met Tijdschriften-advertenties voor spa ren algemeen (na de spaarweek), be taalrekening (jongeren 17+, na half november) Tijdschriften-advertenties voor Rabo JongerenRekening, Rabobankpassen/Museumjaarkaart Dagbladen-advertenties voor hypo theken, Rabo-Rendement-Rekening, Spaar-Vast-Rekening Campagne Rabobank Lijfrente-Koop sompolis (november, december) met een aantal gaan we door. We streven ernaar om bij de aanvang van het kalenderjaar 1992 alle ad vertenties in de nieuwe lijn te heb ben. Maar we vinden dat we op dit moment nog even moeten door gaan met bijvoorbeeld de zeer suc cesvolle Monopoly-campagne voor hypotheken in de dagbladen. Daar doen verreweg de meeste lokale banken aan mee. En de spaar- campagne oude stijl in de tijd schriften blijft tot en met de spaar week doorlopen. Daarna stoppen we ermee. Wat ook nog even door loopt zijn zaken die te maken heb ben met jongeren en studenten. De lijfrente-koopsompoliscampag ne, die elk jaar in november en de cember wordt gehouden, zal al in de nieuwe lijn worden ontwikkeld.' Minimaal een jaar 'Maar er is méér dan advertentiecampag nes', aldus Vigh van Ujvaros. 'We moeten de contouren van het nieu we aangenaam-concept ook gaan vertalen naar de andere middelen en media. Wat zijn bijvoorbeeld de consequenties van het nieuwe concept voor ons foldermateriaal? Die vraag geldt natuurlijk niet al leen voor de particulierenmarkt, maar ook voor de bedrijvenmarkt. Ook die hele lijn moet worden vernieuwd.' Huvenaars vult aan: 'En dan praat je echt over een wat langere termijn. Je moet voor de particulierenmarkt alleen al rekenen op minimaal een jaar voordat alles op de nieu we manier kan zijn uitgevoerd.' Begrip Vigh van Ujvaros: 'Ik hoop dat men er op de plaatselijke banken begrip voor heeft, dat dit allemaal niet in één dag kan gebeuren. Je praat over grote aantallen én over hoge kosten. Kijk maar eens in de bank hoeveel verschillende folders er staan.' Huvenaars: 'Neem bijvoorbeeld het publiciteitsmateriaal over woninghypothe ken. Stel dat we daarover vier brochures en vier folders hebben. Moet je die dan één voor één gaan omwisselen op het moment dat de oude op is en er een nieuwe gedrukt moet worden, of moetje in één keer alle in- De succesvolle Monopoly-advertenties in de dagbladen wor den dit najaar nog wél geplaatst. ring met zo'n klus. We hebben er toen an derhalfjaar voor nodig gehad om alle mate rialen om te bouwen. En toen betrof het alleen het drukwerk voor de particulieren markt... Nu praatje over alles wat we maar hebben in de organisatie. En ook voor de bedrijvenmarkt hebben we bepaald niet wei nig materiaal. Elke folder die er in de orga nisatie is, moet in een nieuw jasje worden gestoken!' Ondanks het vele werk dat het met zich meebrengt, zijn beide heren zeer enthou siast over de nieuwe campagne. Vigh: 'Een goede zaak. We richten ons voortaan met één gezicht op de markt. Eigenlijk logisch, want de markten zijn niet zo strikt geschei den als wij ze soms benaderden. Een be- drijfscliënt is heel vaak ook een particuliere cliënt. Dus als je hem met verschillende boodschappen, maar steeds met hetzelfde herkenbare Rabobank-gezicht benadert, dan versterkt dat elkaar. Daar worden we al lemaal beter van.' Eflecti«v Een Rabobank hypotheek kenl vele voordelen. De Rabobank is niel voor niets de grootste verstrekker van woning- hypotheken in Nederland. Want wie direct naar de Rabobank gaat, krijgt de voordeligste hypotheek. Bovendien heeft de Rabobank, door de grootste keus aan hypotheekvormen, altijd de hypotheek die "t beste past bij uw situatie. Meer dan een goedjidyjcsjtlleen. Door de plaatselijke bekendheid kent de Rabobank de lokale woningmarkt als geen ander. En kan u dus ook zo objectief mogelijk adviseren. Behalve ruime informatie krijgt u ook praktische hulp. De Rabobank laat bijvoorbeeld de taxatie verzorgen of regelt de aanvraag voor gemeentegarantie Rechtstreeks zaken doen met de RabotMlk is daarom in meer dun één opzicht voordelig en gemakkelijk. Rabobank Q Meer bank voor je gekl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 32