Reclame campagne voor- èn achteraf uitgebreid Rabo band 'Manier van omgaan' vinden cliënten het belangrijkst Wat vindt de particuliere cliëntg belangrijk? ff De advertenties die in de Tussen- sprint-campagne worden ge bruikt, worden uitgebreid onder zocht. Particulieren en onderne mers, cliënten en niet-cliënten kunnen in verschillende tests hun oordeel geven over 'Rabo bank. Aangenaam.' Nulmeting van belang Marktaandelen Nederlandse banken Nummer 17/16 september 1991 arktonderzoek en het testen van campagnes kan op veel manieren. In het geval van de nieuwe campag ne 'Rabobank. Aangenaam.' is men begon nen met een zogenaamde 'pre-test'. Een kleine groep mensen heeft, voordat de ad vertenties aan het grote publiek werden ge toond, hun reactie op de nieuwe campagne gegeven. Die groep bestond voornamelijk uit ondernemers. Ook een aantal particulie ren uit de P/E-segmenten werd daarbij be trokken. De deelnemers kregen niet alleen de eerste vijf geplande advertenties te zien, maar ze werkten ook mee aan een intensief diepte-interview over de Rabobank en haar coöperatieve karakter. Kennis De nieuwe campagne 'Rabo bank. Aangenaam.' is vooral bedoeld om kennisachterstand over de Rabobankorga- nisatie in te halen. 'Als je wilt weten of die kennis ook daadwerkelijk groter is gewor den, moet je voor- èn achteraf testen hoe het met die kennis zit', vertelt Rien Brekel- Banken kunnen zich over het alge meen niet verheugen in een snel, mo dern en dynamisch imago. Uit een NIPO- onderzoek onder particuliere bankcliën- ten blijkt zelfs, dat veertig procent he lemaal geen idee heeft van het karakter van een bank. Niet van de eigen bank, laat staan van een andere bank. De Rabobank gaf opdracht voor het NIPO- onderzoek en stelde een lijst van speci fieke Rabobank-eigenschappen op. Daar van moesten de deelnemers aan het on derzoek aangeven welke daarvan zij méér of minder belangrijk vonden. De be langrijkste concurrenten op de particulie- renmarkt - ABN AMRO en de Postbank - werden ook in het onderzoek betrokken. Wat opvalt is, dat de manier van omgaan met de cliënt als heel belangrijk wordt er varen. Het aanbieden van een modern dienstenpakket scoort in de ogen van de cliënt duidelijk een stuk lager. Daarmee lijkt de stelling bewezen, dat het motief van een bankkeuze op meerdere gronden wordt genomen dan alleen op basis van een produkt of dienst. (Waardering) f i g-S Zorgvuldige omgang met cliënten 8,9 7,5 Deskundige adviezen 8,7 7,6 Behandeling met respect 8,7 7,8 Inzet voor cliënten 8,6 7,4 Passende oplossing bij vragen 8,4 7,8 Vriendelijke medewerkers 8,3 8,2 Vertrouwde medewerkers 7,9 8,3 Modern dienstenpakket 7,4 7,6 mans van Marketingonderzoek Particulie ren. 'In die onderzoeken komen verschillen de aspecten aan de orde. We meten de be kendheid van banken, de reclame- en slag zinbekendheid. Het belangrijkste is de be oordeling op een aantal identiteitskenmer- ken. We hebben in de week van 9 tot 12 september een zogenaamde nulmeting ge- daan onder 600 willekeurige consumenten van 18 jaar en ouder èn onder 350 consu menten uit de P/E-segmenten. In de week van 11 tot 14 november gaan we meten wat de effecten van de campagne zijn.' Geheim De deelnemers aan dit onder zoek zijn niet dezelfde als die van de nulme ting, hoewel de groep qua opbouw wel ver gelijkbaar is. Brekelmans: 'We doen dat om dat we de deelnemers in eerste instantie niet willen laten weten dat de Rabobank de opdrachtgever van het onderzoek is. Met opzet worden er dan ook vragen gesteld over onze concurrent-banken. Dat het om de Rabobank gaat, hebben ze pas bij de laatste vraag in de gaten.' Drie groepen Ook voor ondernemers wordt een dergelijke nulmeting gehouden. Joop Spijker van Marketinginformatie Bedrij ven: 'We hebben de deelnemers in drie groepen verdeeld. Er komen ongeveer 650 ondernemers uit de HID-sector en zo'n 500 agrarische ondernemers. Daarnaast onder vragen we ook 150 accountants, de zoge naamde beïnvloeders. Daarbij wordt ook nog eens onderscheid gemaakt naar be- Overige 24% NMB/ Postbank 20% Rabobank 40% Spaarmarkt Overige 37% NMB/ Postbank 17% Rabobank 29% Hypothekenmarkt Overige NMB/ Postbank 27% Rabobank 39% Midden- en kleinbedrijf* *Een aantal bedrijven heeft meer dan één huisbankier. drijfsgrootte, wel of niet cliënt, binnen of buiten de Randstad werkzaam en of het be drijf internationaal actief is. Op die manier kunnen we uitspraken doen over de gese lecteerde doelgroepen. Net als voor de par ticuliere consumenten vindt de effectme ting voor de ondernemers plaats in de week van 11 tot 14 november. Die metingen moe ten parallel lopen in verband met een juiste vergelijking. Het maakt nogal wat uit of er na één week of twee weken naar je mening wordt gevraagd.' Bij het ter perse gaan van dit nummer waren nog geen definitieve resultaten van de onderzoeken beschikbaar.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 31