Wijffels: 'Op veel terreinen geven we de toon aan. Dat gaan we eens goed vertellen.' 'W Babo band 'We stappen over van pro- duktreclame op reclame voor het merk Rabobank' Maandenlang is gewerkt aan een nieuw communicatiebeleid. Eén van de resultaten is een nieuwe reclamecampagne. De hoofddirectie en de raad van be heer spelen bij de totstandko ming een belangrijke rol. 'Op landelijk niveau stappen we over op merkreclame', zegt voorzitter van de hoofddirectie drs. Herman Wijffels. 'Produk ten zullen in de reclame vooral worden gebruikt om de bijzon dere positie van de Rabobank te onderstrepen. Omdat de topor ganen van de organisatie het merkbeeld moeten bewaken, zijn zij heel nadrukkelijk bij het communicatiebeleid betrokken. De identiteit van de organisatie speelt daarbij immers een be langrijke rol.' Een gesprek over het beleid achter de nieuwe re clamecampagne. Nummer 17/16 september 1991 Wijffels: 'We zullen ons op indringende wijze opnieuw voorstellen. e hebben als Rabobank een goed beeld bij de mensen. Dat beeld loopt echter achter op de feiten', stelt Wijffels vast. 'We worden nog voornamelijk gezien als een bank om de hoek, die veel doet voor particulieren en die agrarische wortels heeft. Dat blijkt uit onderzoek bij het publiek en onder onze eigen medewerkers. Doordat het beeld ach terloopt op de feiten, zitten er gaten in ons imago. Dat is nu niet zo'n hele grote ramp, want het gaat met de bank zeker niet slecht. Maar door de nieuwe marktverhou dingen, die door alle fusiebewegingen zijn ontstaan, zouden we toch wel eens in toe nemende mate tegen dat achterblijvende imago aan kunnen lopen.' Concurrenten Drie partijen domine ren de Nederlandse bankenmarkt: de ABN AMRO, de NMB Postbank met daarachter Nationale Nederlanden en de Rabobank, in clusief de verzekeringsactiviteiten van Inter polis. Deze drie bestrijken ongeveer 80 pro cent van de markt. Wijffels: 'Je kunt er op rekenen, dat de twee andere grote banken met een heel goed afgewogen publiciteits- beleid zullen proberen te benadrukken, dat ze modern en internationaal zijn. Al hebben wij op die terreinen de afgelopen jaren ook veel bereikt, toch zijn juist dat de minder be kende kanten van onze bank. Wij denken dat het om die redenen verstandig is, om het publiek op de hoogte te brengen van de feiten. Dat is in wezen de doelstelling die we hebben met het communicatiebeleid.' Werkelijkheid 'Als je mensen vraagt iets te vertellen over de Rabobank in het be drijfsleven, dan komen er antwoorden die achterblijven bij de werkelijkheid', zegt Wijf fels. Hij ondervindt dat zelf regelmatig. 'Als je vervolgens meldt dat wij nagenoeg de helft van alle ondernemingen als primaire klant hebben, dan stuit dat op ongeloof. Maar het is wél een feit. Men vindt het vol strekt ongelooflijk, dat wij verreweg de grootste bank in het midden- en kleinbedrijf zijn. Toch is het zo. Kortom, er zijn gewoon kloven in de kennis. Wij gaan proberen die in korte tijd te dichten.' Beetje flets Het communicatiebeleid zal een nieuwe vorm en inhoud geven aan de reclamecampagne die heel binnenkort start. 'We hebben onderzoek verricht naar hoe men de reclame van de Rabobank be leeft', vertelt Wijffels. 'Zowel intern als ex tern. Daaruit blijkt dat het een beetje flets wordt gevonden. Weinig onderscheidend. Men herkent daarin niet de eigenheid van de bank. Dat is op zichzelf al aanleiding ge weest om dat onderdeel van het communi catiebeleid onder de loep te nemen. Daar om zullen we de zeilen vrij fundamenteel moeten bijstellen.' Verbrokkeld beeld 'Vroeger richtten we de centrale publiciteit vooral op produk- ten en op het ondersteunen van de intro ductie van nieuwe produkten. Overigens heel succesvol. Toch ontstond daardoor een wat verbrokkeld beeld. We zetten tot nu toe niet de bank in de markt, maar de pro dukten. En dan ook nog verschillende pro dukten, voor particulieren en voor bedrijven. Er ontstond vooral het beeld van een bank voor particulieren. Maar we moeten toch ook het andere deel uit de schaduw halen. We moeten er meer evenwicht in brengen.' Steekwoorden Toonaangevend' en 'betrokken' zijn de begrippen die aan de re clamecampagne ten grondslag liggen. Na een uitgebreide inventarisatie van allerlei kenmerken werden deze elementen geko zen om aan te tonen dat de Rabobank net een slag anders is dan de andere banken. Wijffels: 'Die steekwoorden moeten de ele menten benadrukken die we in de beeldvor ming willen bijstellen. Met toonaangevend willen we onderstrepen dat we bijvoorbeeld op een heleboel terreinen inderdaad de grootste marktaandelen hebben. Dat is een beeld dat niet bestaat. Betrokken is eigen lijk de uiteindelijke vertaling van onze iden titeit. Daarin zijn we echt anders dan de an dere banken. We moeten ons vooral daar mee onderscheiden.' Toonaangevend 'Met het benadruk ken van toonaangevend geven we aan dat we tot de beste banken van ons land willen behoren. Wij zijn de laatste jaren op een aantal terreinen initiatiefnemer geweest van nieuw beleid. Ook daarmee zijn we toonaangevend. Dat geldt sterk op het ter rein van betalingsverkeer, waar we ons in feite als marktleider zijn gaan gedragen. Er zijn nog meer voorbeelden te geven van ter reinen waar we de toon aangeven. Neem bij voorbeeld het tarievenbeleid voor bedrijfsfi- nancieringen en de ontwikkeling van het All Finanz-concept.' Standaard Uit onderzoek blijkt dus dat de Nederlanders niet herkennen dat de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 29