Rabobank.] .Aangenaam! De Rabobankorganisatie straalt het uit: 'Rabobank. Aangenaam.' Draag de button... ...en win een taart Viereneenhalf miljoen bijsluiters, een half miljoen folders op A5-for- maat, etalagemateriaal en affiches op twee formaten. Op maandag 16 of dinsdag 17 september worden al deze materialen bezorgd op de hoofdkantoren van de plaatselijke banken. Het is de bedoeling dat ze vanaf woensdagochtend 18 september overal staan en han gen. ledereen moet het kunnen zien: 'Rabobank. Aangenaam.' 'Bij deze actie trekken we alle registers open' Nummer 17/16 september 1991 L A 'Rabobank. Aangenaam.' In de recla mecampagne komen deze twee woorden steeds weer terug. Niet zomaar. Ze sym boliseren dat de Rabobank een plezie rige, vriendelijke bank is. Waar men per soonlijke aandacht voor de klant heeft. Met de button kan in het contact met de klant nog eens op de nieuwe slogan wor den gewezen. Vanaf 19 september rijdt de fotograaf van Raboband door het land om in alle re gio's foto's te maken van medewerkers die de button dragen. Publiceert Rabo band de foto, dan wordt het betreffende kantoor op een feestelijke taart getrak teerd. Op 1 augustus werd de knoop door gehakt om op korte termijn een ge heel nieuwe reclame-campagne op poten te zetten, de zogenaamde Tussen- sprint. Hans van der Heijden van Publiciteits- produkties in Eindhoven kreeg dat op 2 augustus te horen en kon voorzichtig met de interne voorbereidingen beginnen. Het de finitieve besluit viel uiteindelijk rond 15 au gustus. 'Het was dus watje noemt een ech te sprint', zegt Van der Heijden. 'Alles heeft zich in augustus afgespeeld. Van het reserveren van ruimte in de kranten tot het regelen van de buttons. Normaal hebben we daar ge lukkig heel wat meer tijd voor.' Materialen Van der Heijden: 'De banken hebben geen publiciteitsma terialen kunnen bestellen, maar krij gen het vanwege de korte tijd ge woon toegestuurd. Elke bank ont vangt per vestiging een etalagepa neel van 90 bij 140, het normale for maat. En verder drie affiches van 42 x 60 en twee affiches van 70 x 100. Voor de grote affiches zitten er bij passende ophangrailsen bij. Per ves tiging krijgen de banken verder 200 exemplaren van de folder. Dat is het enige artikel dat kan worden nabe steld. Het bestelnummer is 8214.' Bijsluiters De banken ontvangen bijsluiters, met het advies om deze bij te sluiten in de week van 23 september. Van der Heijden: 'Juist in die week gaan na melijk veel rekeningafschriften de deur uit. De meeste mensen krijgen in die periode hun salaris bijgeboekt. We hebben een schatting gemaakt van wat wij denken, of lie ver gezegd wat de Centrale Dienst Informati ca denkt, dat er in die week aan rekeningaf schriften uitgaat. En mochten het er meer zijn, dan is daar helaas door het korte tijds bestek niets meer aan te doen. Natuurlijk kan men in zo'n geval wel even bij de buurt- banken vragen of die nog wat exemplaren hebben. Ze zijn niet na te bestellen om de simpele reden dat het dan te laat is. De ban ken die al centraal couverteren in Best, dat zijn er momenteel 240, krijgen dus geen bij sluiters toegestuurd. Die gaan rechtstreeks naar Best en worden daar in de betreffende week bij de rekeningafschriften gesloten.' Schokeffect In de meeste kranten staan op 19 september de grote adverten ties, waarin de Rabobank zich voorstelt. En kele kranten komen een dag eerder of later, omdat niet overal zomaar twee pagina's be schikbaar zijn. Op die dag moeten de mate rialen ook in de bankhal zijn aangebracht. 'De meest optimale situatie is, als 's mor gens 18 september voor de bank open gaat, het materiaal in de bankhal en de eta lage staat en hangt', zegt Ton van Iperen. Hij is binnen Communicatie en Public Rela tions verantwoordelijk voor de voortgang van de Tussensprint-campagne. 'En niet al leen op het hoofdkantoor, maar ook op de Uiben Van Iperen (I) en Van der Heijden: 'Deze manier van adverteren is uniek. bijkantoren. Al het materiaal wordt op het hoofdkantoor afgeleverd. Daar moet men dus voor tijdige distributie zorgen. Als alle banken op de achttiende 'Rabobank. Aan genaam.' uitstralen, heeft dat het meeste resultaat. Zo krijg je als het ware een schok effect, doordat je allerlei media tegelijker tijd inschakelt. De mensen worden steeds weer met de campagne geconfronteerd. We willen een grote impact-score krijgen. Men leest het in de krant, ziet het op de bank, krijgt de bijsluiter toegestuurd. Dat allemaal geconcentreerd in een kort tijdsbestek.' Vervolg De Tussensprint houdt niet op met de eerste advertentieplaatsing en de promotiematerialen. Van Iperen: 'Het wordt een serie van zes advertenties in zeven we ken, steeds over twee pagina's. Over allerlei onderwerpen, variërend van onze coöperatie ve structuur tot onze buitenlandkennis. En - waarschijnlijk vanaf eind oktober - komt er ook een tv-commercial bij. We willen in een week of zes een zo groot mogelijk effect be reiken. We trekken alle registers open.' Uniek Van Iperen: 'Op zo'n grote schaal zeven weken lang adverteren, steeds over twee pagina's, dat is heel bijzonder. En ook de combina tie met de andere uitingen binnen en buiten de bank is uniek. Dat is bij mijn weten in de bankwereld nog nooit voorgekomen. We proberen zelfs om in de Telegraaf en Het Financieele Dagblad met drie of vier pagina's te komen. Ik hoop dat de banken er net zo enthousiast over zijn als wij en er met net zoveel en thousiasme tegenaan gaan.' 'Het is de bedoeling, dat de pro motiematerialen in de bankhal en etalage ruim drie weken blijven han gen', besluit Van der Heijden. 'Tot op 14 oktober de Spaarweek be gint. Banken die niet aan de Spaar week deelnemen, adviseren we om het zelfs nog een tijdje langer te la ten hangen. Momenteel wordt over wogen om de actie op de kantoren na de Spaarweek voort te zetten met een nieuw onderwerp, gebaseerd op één van de advertenties uit de serie.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 28